Kolo není jen pro mladé: Na správném výběru kola záleží!

Říká se, že jízda na kole se nezapomíná. A v současné době se stala velmi oblíbeným sportem nejen u mladých, ale stále častěji se jí věnují také příslušníci střední generace a dokonce senioři. Aby ne! Cyklistika je zdraví prospěšná – zlepšuje činnost srdce a kardiovaskulárnímu systému, pomáhá k zlepšení pohybového aparátu, aniž by přitom nadměrně zatěžovala klouby. Navíc jde o pohyb v přírodě, který nám dělá dobře na duši. Jen je potřeba přizpůsobit jízdu svému věku a zdravotnímu stavu a také správně vybrat kolo. Přinášíme vám pár praktických rad, co při výběru zohlednit, a dále tipy, kam na novém kole vyrazit.
Výběr podle terénu
Účel, pro který budeme kolo používat je prvním kritériem, podle nějž volíme typ kola.
1. MĚSTSKÉ je určeno pro rekreační jízdu po městě, přepravu do práce či na nákup na kratší vzdálenosti. Kola jsou osazené blatníky, nosiči, některé dámské verze nemají ani horní rámovou trubku, aby umožnila snadné nasednutí na kolo i v sukni. Oblíbené jsou i městské»skládačky«, které snadno přepravíte v kufru auta.
2. SILNIČNÍ je vhodné pro ty, kteří pravidelně zdolávají delší vzdálenosti po silnici. Vzhledem k úzkým plášťům se nehodí do terénu. Tato kategorie kol je nejrychlejší, cyklista zde má aerodynamický sportovní posed.
3. HORSKÉ kolo volíme, pokud rádi jezdíme v přírodě, kde jsou časté nerovnosti, kameny, kořeny, případně jiné překážky. Má širší pláště s hrubým vzorkem, a proto dobře jede i přes blátivý či kluzký terén. Tato kategorie kol patří u nás k nejoblíbenějším. Ohled bychom měli brát i na odpružení. Obvykle je odpružená přední vidlice kola. Jsou i kola celoodpružená, která mají navíc odpružený i rám, ta se hodí například ke sjezdům v terénu. Na silnici budeme s horským kolem pomalejší.
4. KROSOVÉ spojuje výhody horského a silničního kola, které má oproti horskému užší pláště pneumatik s jemnějším vzorkem. To se hodí jednak k jízdě po silnici, po městě, na zpevněných cestách a také do lehčího terénu. Výhodou je i vzpřímený posed. TREKINGOVÉ kolo odpovídá stavbou krosovému, ale je vybaveno více doplňky již z výroby, a to např. blatníky, nosiči a světly.
Kdo na něm jede
* DĚTSKÉ kolo je určeno pro děti již od 2 let. Velikost dětských kol je již od 12“ (palců, kdy 1 palec = 2,54 cm) až do 24 – 26“. Velikost rámu závisí jednak na věku, ale také na výšce a zdatnosti malého cyklisty.
* DÁMSKÉ je na první pohled rozdílné zejména šikmou rámovou trubkou. Dále se počítá s jinou výškou, délkou rukou i nohou. Rámy jsou proto menší, řídítka bývají blíže u sebe. „V dnešní době i renomovaní výrobci dodávají stejné rámy kol pro muže i ženy a rozdíl je v zásadě v barevném designu rámu. Je to podloženo i studiemi posedu na kole, které provádí výrobce kol, jehož kola prodáváme, že specifické rámy pro muže nebo ženy nejsou určující pro pohodlí a správný posed na kole,“ říká Radek Dítě z Bikeway v Praze Uhříněvsi, www.bikeway.cz.
* PÁNSKÉ (Unisex) kolo je nejen pro muže, ale pro všechny, a to již od juniorů. Rámová trubka je zde vždy rovná. „Mějme na paměti, že celková nosnost kola bývá 120 až 130 kg – započítána je hmotnost kola, nákladu i cyklisty. Při přetížení kola nemusí komponenty jako odpružená vidlice, zadní tlumiče, zapletená kola dlouhodobě odolat. Kondice i nejčastější způsob využití kola se také musí při výběru zohlednit,“ upozorňuje Radek Dítě.
Jak zvolit materiál
Materiál určuje pevnost kola, životnost a také celkovou hmotnost kola a v neposlední řadě i cenu. Nejčastěji se rámy kola vyrábějí z ocele, karbonu, hliníku a titanu. Výhodou oceli je pevnost a dlouhá životnost, nevýhoda je koroze a také vysoká hmotnost. Hliník je lehký, ale méně pevný, proto se používají spíše jeho slitiny. Častý je u trekkingových a krosových kol. Karbon je 5xlehčí a 6x pevnější než ocel, proto se v kombinaci s dalšími materiály používá pro výrobu rámů velmi často, zejména u horských kol. Rámy jsou trvanlivé, dobře vypadají a pohlcují vibrace. Titanové rámy jsou ty nejdražší. Jsou lehké, pevné, trvanlivé, aktivně pohlcují vibrace a odolávají korozi. Vysoká cena se odvíjí hlavně od náročnosti zpracování titanu.
Na velikosti záleží
Jinak také výška rámu je důležitá pro pohodlí jezdce. Pokud velikost rámu není zvoleně správně, přetěžují se ramena, krční, hrudní i bederní páteř, což vede k následným bolestem. „Vyvaroval bych se výhodných nákupů nevhodných velikostí rámů kol – majitelé jsou pak nešťastní, protože je přinejmenším bolí záda a navštěvují servis, kde se pak montují nejdelší představce na nejmenší rám kola a naopak. To ale už není ono. I při nákupu kola přes internet mohou vzniknout nepříjemné momenty, protože cyklista nemá možnost si kolo vyzkoušet,“ popisuje své zkušenosti Radek Dítě. Výškou rámu se rozumí vzdálenost mezi středovou osou kola (místo, kde nasedají pedály) a koncem horní rámové trubky. Výška rámu se uvádí v palcích. Obecně se doporučuje taková výška rámu, aby cyklista, který sedí obkročmo na kole, měl horní rámovou trubku cca 5 cm od rozkroku. Určující je zejména výška postavy, a to jak u dětí, tak u dospělých. „Při výběru nového kola rekreačním cyklistům se, kromě zásadní vhodné velikosti rámu kola podle výšky jezdce, věnujeme přizpůsobení kontaktních bodů na kole – vhodnému typu sedla, výškovému nastavení sedla, zvažuje se potřeba například ergonomických gripů, mnohdy se přizpůsobuje šířka řídítek, nastavuje se tlak v tlumičích podle hmotnosti. Podle plánovaného využití kola vyměníme pláště za hladší nebo hrubší dezén. Zkušený prodejce tak přizpůsobí kolo, aby perfektně sloužilo potřebám cyklistky nebo cyklisty,“ upřesňuje Radek Dítě z Bikeway. Mimo velikosti rámu je důležité i správné nastavení výšky sedla. Sedlo by mělo být v takové výšce, aby pánev a střed těla zůstávaly při jízdě téměř nehybné. Vsedě dosáhne cyklista patou napnuté nohy na pedály, při jízdě, kdy je špička nohy na pedálu, je noha ve spodní poloze mírně pokrčená.
A co přehazovačka...
Kolo bez přehazovačky či přesmykače již dnes nepořídíte. Dětská kola s přehazovačkou mají obvykle otočné řazení a kola pro dospělé pákové řazení. Obvyklá jsou kola s 6-10 převody na zadním kole. Počet převodů ovlivňuje jak cenu kola, tak možnosti jízdy. I řazení by proto mělo být zvoleno tak, aby dobře sloužilo konkrétnímu cyklistovi, pokud jde o styl jízdy a intenzitu využití kola.
Více o výběru kola a tipy na cyklostezky najdete v tištěném Aha! pro ženy číslo 30.