Lenka (39) ze Záhorí vyrábí přírodní kosmetiku, impulsem byla synova nemoc
Narození prvorozeného dítěte odstartovalo v životě Lenky Petrovičové (39) zásadní změny. Kožní problémy, které se u něj projevily již v jeho ve třech měsících a na které nezabírala klasická léčba, celou rodinu hodně potrápily, ale zároveň ji přivedly k přírodní kosmetice. Tu nejdříve vyráběla především pro potřeby své rodiny a svých blízkých, později ji nabízela na trzích a jarmarcích. Její výrobky, které obsahují pouze přírodní ingredience, si postupně získávaly stále více a více spokojených zákazníků, což vyústilo v založení firmy na výrobu kosmetiky ve velkém.
Lenka pochází s Trenčína, ale už několik let žije s manželem, dvěma dětmi a kočkou v malé vesnici pár kilometrů od Malacek, kde mají výrobnu a prodejnu kosmetiky. „Jako malá jsem chtěla být učitelkou, ale střední školu jsem si vybrala technického zaměření. Nakonec jsem se do sociální sféry vrátila, vystudovala jsem pedagogiku mentálně postižených na Univerzitě Komenského v Bratislavě,“ vypráví Lenka. Po studiích chvíli učila na speciální základní škole, ale odešla kvůli podmínkám začínajícího učitele a živila se jako servírka. „Byla to zábava a dlouhé party. Potom jsem nějaký čas provozovala vinotéku, a když toho bylo dost, vrátila jsem se k tomu, co mě bavilo. Začala jsem působit v neziskové organizaci pro lidi s mentálním postižením. Pracovala jsem s dospělými lidmi v chráněné dílně. A pak jsem šla na mateřskou dovolenou.“ Právě narození prvorozeného dítěte, syna Mateje, odstartovalo zásadní změny v jejím životě. Když mu byly teprve tři měsíce, projevily se u něj silný atopický ekzém a seboreická dermatitida. Nálezy měl ve vlasech, na tvářích, za ušima a na záhybech horních a dolních končetin. Onemocnění navíc byla spojená s dermatorespiračním syndromem, což znamená, že se u něj objevovaly i alergické reakce, jako rýma, silný kašel, potíže s dýcháním. Lékaři mu nasadili klasickou léčbu, která však nezabírala. „Všechny návštěvy kožních lékařů končily předpisem kortikoidových léčiv a doporučením na kosmetické přípravky z lékárny. Začala jsem sledovat jejich složení, ale nelíbil se mi jejich vliv na hormonální vývoj dítěte, hlavně jejich důsledky, o kterých se psalo. To mě dovedlo k výrobě vlastních produktů,“ doplňuje. Vzhledem k tomu, že Lenka vždy inklinovala k přírodě, rozhodla se hledat pomoc v bylinkách. Absolvovala dlouhé rozhovory se zkušenými bylinkářkami a různé kurzy přírodní kosmetiky a pustila se do míchání mastí na sporáku doma v kuchyni. Výsledkem jejího experimentování byl tělový olej pro děti, Matej Bublinka, který pojmenovala po synovi a jeho přezdívce. Přírodní léčba ruku v ruce s vysazením alergizujících potravin a chemických přípravků nesla své ovoce a malému Matějovi očividně pomáhala, což Lenku motivovalo pustit se do dalších výrobků. Inspiraci čerpala většinou z internetu, receptury si ale vždy upravovala podle potřeby syna. „Učarovalo mi to, je to krásná, čistá a voňavá práce,“ pochvaluje si Lenka.
Cesta k podnikání
„Když kamarádky viděly, že to, co jsem vytvořila, funguje, začaly se na mě obracet s tím, že by přípravky také využily. Proto jsem postupně začala vyrábět produkty ve větším množství, nikoli pouze pro vlastní potřebu, a rozdávala jsem je jako dárky,“ vzpomíná na prvopočátky značky Ťuli A Ťuli, která oficiálně vznikla v roce 2017. „Ale ani tou dobou jsem ještě nepředpokládala, že mě výroba přírodní kosmetiky bude jednoho dne naplno zaměstnávat,“ dodává Lenka, která se v té době navíc stala dvojnásobnou maminkou, do rodiny jim přibyla dcera Adela. Vlastní zkušenosti a pozitivní ohlasy okolí Lenku přesvědčily, že by produkty, jejichž portfolio se mezitím rozrostlo, mohla nabídnout i dál, na farmářských trzích a jarmarcích. Plně ji podporoval tehdy životní partner, nyní již manžel Jano, který se sice nepodílel na vymýšlení receptur, ale zastřešil vše po marketingové stránce. Vzhledem k tomu, že je jeho profese marketér, vymyslel značku, její logo a design. Název Ťuli A Ťuli, podle přezdívek, kterými se doma oslovují, pro něj byl jasná volba, na které se s ženou shodli. „Na trzích jsme zjistili, že lidé preferují osobní kontakt při koupi přírodních produktů a také jim vyhovuje, pokud se o výrobku mohou s někým poradit. A takto postupně jsme si získávali jejich důvěru,“ uvádí Lenka. Nicméně skutečný zlom nastal, když se její příběh dostal do médií. Poptávka po jejich výrobcích byla enormní a jí poprvé napadlo, že by mohla rozjet byznys s kosmetikou ve velkém. „Byl to moment, kdy jsme si s Janem uvědomili, že bychom mohli lidem začít pomáhat výrobou čistě přírodní kosmetiky v biokvalitě, ale už profesionálně.“ Začátky podnikání nebyly snadné ani levné, spolkly velkou část jejich úspor. Museli najít vhodný výrobní prostor, vyřídit potřebná povolení a naplánovat distribuci a reklamu. Své role si ve firmě spravedlivě rozdělili, čili každý dělá to, co je mu nejbližší. „Výběr, kombinování a vymýšlení receptur byla vždy moje doména, kromě toho se zaměřuji na poradenství. Janko se s radostí pustil do marketingu a obchodních záležitostí, přece jen v tom umí lépe chodit.“
Celý příběh si přečtěte v tištěném Aha! pro ženy číslo 7.