Telemedicína - Léčba budoucnosti!
Možná už jste pojem telemedicína nebo také distanční medicína slyšeli, a to minimálně v době covidové pandemie. Tehdy nás lékař často požádal, abychom mu po telefonu či e-mailu popsali příznaky, a on nám následně poradil, jaká režimová opatření dodržovat a jaké léky užívat. Také zasílání e-receptu prostřednictvím mobilního telefonu je už v současné době podobně běžné jako nakupování přes internet. Komunikovat na dálku s lékařem však můžeme i dnes a mnohdy je to pro nás výhodnější. V čem jsou pozitiva telemedicíny?
O co jde
Jedná se o poskytování zdravotnických služeb na velké vzdálenosti a je součástí elektronizovaného systému zdravotnictví eHealth. Označuje veškeré zdravotnické aktivity, služby a systémy, provozované na dálku prostřednictvím informačních technologií za účelem podpory zdraví a prevence. Svůj původ má v USA a Kanadě, kde byla provozována už v 60. letech 20. století, a to proto, aby i pacienti v odlehlých horských oblastech mohli komunikovat s lékařem, když se k němu aktuálně nemohou dostat. V té době byl ale problém s dostupností informačních technologií, které máme k dispozici dnes, proto se telemedicína začala ve větším měřítku rozvíjet až s rozšířením internetu a mobilních technologií. Populární je například ve skandinávských zemích, kde se běžně využívá přes 20 let.
Využití
Je běžné, že mnoho lidí, si v dnešní době vyhledává informace o zdraví na internetu. Ne vždy ale víme, kam přesně se obrátit, a často děláme tu chybu, že rady hledáme na diskusních fórech či sociálních sítích. Přiznejme si, že z těchto zdrojů většinou nezískáme spolehlivé informace, jak se léčit nebo jaké léky si pořídit, a pak si můžeme i uškodit. Díky rozvoji telemedicíny mají ale pacienti možnost zkonzultovat zdravotní potíže na internetu, ale se skutečným lékařem. Využít se dá ve všech lékařských oborech, a to jak v akutních případech, tak při péči o chronické pacienty. Pomáhá zlepšit přístup ke zdravotnické péči v odlehlých oblastech a odstraňuje bariéry. To v praxi znamená, že když si z nějakého důvodu nemůže pacient dojít k lékaři do ordinace, ať už mu v tom brání vzdálenost, zdravotní stav, imobilita nebo cokoliv jiného, díky telemedicíně může s lékařem komunikovat na dálku. Stejně tak může na dálku lékař pečovat i o chronické pacienty, například i tak, že jim zasílá elektronicky recepty na léky, které pravidelně užívají. Součástí jsou i dálkové konzultace se specialisty, a to i mezi lékaři, nebo také vzdělávání lékařů prostřednictvím e-learningu.
Typy telemedicíny
Podle toho, jakým způsobem dochází k přenosu informací, se dělí na čtyři oblasti.
1) Dálková terapie
Je asi tím prvním, co nás napadne, když se řekne distanční nebo dálková lékařská péče. Znamená to, že pacient se nemůže dostavit do ordinace lékaře. Zpravidla proto, že mu v tom brání vzdálenost. Sem bychom mohli zařadit i péči během covidové pandemie. Stanovení diagnózy i léčebná terapie se odehrává dálkově. Může jít o telefonní hovor, videohovor, online chat, kontakt e-mailem a podobně. Pacient může lékaři například zaslat fotografii kožního problému, na jejímž základě může lékař stanovit diagnózu. Dálková terapie se často používá také v psychiatrii, obezitologii nebo v oblastech rehabilitace.
2) Dálkový monitoring
Většinou se jedná o monitoring zdravotního stavu v reálném čase. To znamená, že lékař na dálku pomocí technologií monitoruje zdravotní stav pacienta. Může jít o kontrolu zdravotního stavu sportovce při výkonu nebo o zjištění kontrolu hladiny krevního cukru – glukózy u diabetika.
3) Přenos informací
Používá se k rychlému přenosu dat za účelem konzultace mezi lékaři. Například když chce praktický lékař zkonzultovat stav pacienta se specialistou nebo dva specialisté konzultují např. RTG snímek, ultrazvuk nebo histologický nález a podobně. Díky internetu je taková konzultace možná rychle a je poměrně běžná.
4) Telemedicínský e-learning
Může jít o školení či odborné přednášky, které jsou zprostředkovány elektronicky, a to i na mezinárodní úrovni. Nebo může jít o podporu pracovníků ve zdravotnictví prostřednictvím vzdělávacích programů.
Jak je to u nás? Nejen to se dočtete v tištěném Aha! pro ženy číslo 10.