Zdeněk Janovec (48) s manželkou Marcelou (47) během studií založili tiskárnu!
PowerPrint je nyní největší digitální tiskárnou knih v Česku. Zdeněk Janovec (48) ji spolu se svou manželkou Marcelou (47) založil před více než dvaceti lety a původním účelem byly kopírovací služby pro studenty. Postupně přidali tisk a vázání diplomových prací a tisk skript. Od toho už byl tak říkajíc krůček ke knížkám. I když to nebylo jednoduché a v průběhu let se museli potýkat jak s technickými nedostatky, tak s konkurencí, se od studentské kopírky posunuli k prosperující firmě.
Všechno začalo v roce 1998, kdy Zdeněk studoval Českou zemědělskou univerzitu a stejně jako ostatní studenti potřeboval čas od času něco okopírovat. V areálu univerzity byla v té době jedna kopírka, kterou mohli studenti využívat pro svoje účely, a tak se zrodil nápad rozšířit kopírovací služby pro studenty. „Tenkrát nebyly mobily, kterými bychom si potřebné zápisky z přednášek jednoduše vyfotili, tak jsme kopírovali, a to hlavně před zkouškami. Proto jsme spolu s manželkou, která tenkrát studovala ekonomku, pořídili první kopírku, zaměstnali jednoho brigádníka a začali podnikat přímo v prostorách školy,“ začíná své vyprávění Zdeněk, který tenkrát ještě netušil, že položil základ prosperující firmě. Postupně pořídili další, z dnešního pohledu dost primitivní, technologii a začali pro studenty tisknout a vázat diplomové práce. „Při studiu jsme se ženou po nocích ještě vázali a zlatili diplomky, ale stálo to za to, měly velký úspěch. Postupně jsme se dostali i k tomu, že bylo možné objednat si desky a parametry, jak má být diplomová práce svázána, online. V mezičase nás také univerzita požádala o tisk skript a sborníků. Díky úspěchu jsme pak začali otevírat další provozovny v Praze Dejvicích a na Žižkově, dále v Brně, Olomouci a Liberci a postupně se vybavovali digitální technikou,“ popisuje Zdeněk. Díky novým technologiím postupně zkoušeli kromě skript tisknout i první knihy, nejprve na průtiskovém automatu, ale výsledné produkty nebyly příliš kvalitní. Zkusili tedy tisk na tonerových tiskárnách, kde už kvalita byla lepší, ale pokud jde o cenu tisku, nemohli konkurovat velkým tiskárnám. Přesto to nevzdávali a hledali jinou cestu, jak knihy tisknout.
Svět knihy pomohl
„V té době jsme se chtěli dostat na trh v Německu, sice jsme neuspěli, ale utkvěla mi myšlenka, že tisk šitých knih v pevných deskách je něco, co není tak běžné,“ popisuje Zdeněk, který se zároveň snažil vnuknout nakladatelům, kteří tisknou knihy ve velkých objemech, myšlenku »print on demand«, tj. tisk dle poptávky. „To byl trochu problém, protože u nás trh byl a stále ještě je zvyklý na to, že knihy se tisknou ve vyšších nákladech, tj. v tisících kusech a k tisku v menších nákladech neměli velcí nakladatelé důvěru,“ shrnuje své zkušenosti. Zlom nastal zhruba před dvanácti lety, kdy se tiskárna PowerPrint účastnila veletrhu Svět knihy, kam vzali kopírku a řezačku i lepičku a přímo na místě ukázali, že vytisknout a svázat knihu jde se správnou technologií a trochou šikovnosti poměrně rychle. „Lidé za námi chodili a tvářili se překvapeně, že přímo na místě vyrobíme knížku. Bylo to zajímavé jednak pro autory, tedy samonakladatele, kteří chtěli vytisknout jen pár kousků knížek, a také pro malé nakladatele, již také neprodávají velké objemy knih. I my sami jsme si tenkrát potvrdili, že se chceme vydat cestou tisku knížek pro malé nakladatele, kteří nejsou pro velké tiskárny tak zajímavými zákazníky, a také pro autory, kteří hledají způsob, jak by kniha mohla být vůbec vytištěná,“ vzpomíná Zdeněk. Díky úspěchu na veletrhu zjistili, že na trhu je stále prostor pro tisk knih, a to i v případě začínajících autorů. Tak vznikl základ pro unikátní projekt Bookla, který umožňuje vydat knihu úplně každému.
Jak to funguje? Zjistíte v tištěném Aha! pro ženy číslo 12 a také na www.bookla.cz.