Jan Fabini z Prahy v pouhých 20 letech založil vlastní značku kuchyňského nádobí!

K podnikání se dostal velmi brzy, svůj první e-shop, tehdy s elektronikou, rozjel s kamarádem už během středoškolských studií. Firma, byť zpočátku velmi úspěšná, nakonec přežila pouze rok, nicméně Jan Fabini (22) se tím nenechal odradit. Nabyté zkušenosti a chuť tvořit něco vlastního se rozhodl uplatnit v jiném odvětví, pro mladého muže, možná ne zcela typickém.
Jan pochází z Nového Boru, kde také chodil na základní školu. Když byl na druhém stupni, odstěhoval se kvůli studiu do Liberce, a hned po maturitě se zabydlel v Praze, která je jeho domovem dodnes. „Na liberecké gymnázium, které má i šestiletou větev, se tehdy hlásil můj starší brácha. Pravděpodobně to mne tedy přivedlo k myšlence, že bych to mohl zkusit také. Jednalo se o česko-německé gymnázium, což mě zaujalo také,“ vzpomíná. Kromě studií ho do Liberce nalákal i stolní tenis, kterému se věnoval od dětství až do svých 17. let, dokonce i závodně. „V mládežnických kategoriích jsem se pohyboval kolem 5. místa v Česku. Jinak jsem nejvýše hrál 3. ligu v mužích. Objížděli jsme tenkrát desítky různých turnajů a soutěžních utkání. Na krajské úrovni jsem myslím většinou vyhrával a z celorepublikových mám také pár medailí. Byl jsem na pár mezinárodních turnajích, ale myslím, že žádný dobrý výsledek jsem neměl. Je to už několik let a nerad bych to popletl, tak jsem raději obecnější. Medaile a poháry mám někde na půdě u rodičů,“ směje se Jan. Co se týče nějakých dalších dětských snů, třeba i ohledně budoucího povolání, nebyl nijak zvlášť vyhraněný. Prý ho vždy něco zaujalo a hodně se mu názory měnily. Na gymnáziu tak nějak přirozeně počítal s tím, že bude pokračovat se studiem na vysoké škole, nakonec se mu ale plány změnily. Už na prahu dospělosti ho zlákalo spíše podnikání a ještě jako student založil s kamarádem e-shop s elektronikou. K rozjezdu jim tehdy stačilo něco kolem 10 000 Kč a fakt, že nebyl potřeba velký vstupní kapitál, byl i jeden z důvodů, proč se rozhodli jít tímto směrem. „Jak jsem říkal, měl jsem plno různých nápadů a chtěl něco tvořit. V tu dobu se navíc začaly v Česku dostávat do povědomí první start-upy, e-shopy a další typy podnikání spojené s internetem a technologiemi. Začal jsem se v tomto ohledu vzdělávat a přišlo mi, že bych mohl tyto dvě věci spojit dohromady a že bych se mohl takto konečně realizovat. I bez větších počátečních investic,“ vysvětluje. Zpětně hodnotí, že když s kamarádem zakládali první firmu, byli ve správnou dobu na správném místě. V Česku odstartoval »«boom» e-shopů a o produkty, které nabízeli, byl zájem. „Relativně rychle jsme začali prodávat a měli jsme tak šanci získat plno zkušeností. Zhruba po roce od založení první firmy jsme udělali řadu špatných rozhodnutí – nedokázali jsme práci delegovat a rozšiřovat tým, nedokázali jsme přesně počítat náklady... a firma to nepřežila.“
Vlastní produkt
Konec e-shopu s elektronikou přivedl mladého podnikatele k tomu, aby se začal realizovat způsobem, který by mu byl bližší a dával by mu skutečný smysl. Vždy si totiž přál vytvořit vlastní produkt, který má trvalou hodnotu a může se pod něj podepsat „Po odchodu z první firmy jsem krátce pomáhal u redesignu jednoho e-shopu s kuchyňským vybavením. Už tehdy mi učarovala komunita lidí, která se v této oblasti pohybuje. A když jsem zjistil, že na trhu není kvalitní nádobí za dostupnou cenu, věděl jsem, že je to výzva určená právě mně. Nádobí ke mně přišlo tak nějak přirozeně. Pustil jsem se do něj, protože mi takový produkt na trhu chyběl, nikoliv že bych hledal další příležitost a z několika nápadů bych si vybral zrovna to.“ Firmu Fabini, kterou dnes buduje se svými spolupracovníky, založil v roce 2019 a začínal v ní prakticky sám. Musel tedy do všeho, co se nádobí týká, nejdříve proniknout – jak se vyrábí, jaké jsou materiály, co, proč a jak se dělá. Zároveň musel vyřešit i otázku financování, jelikož k realizaci bylo potřeba většího kapitálu. Začal tedy oslovovat různé investory, většinou zkušené podnikatele, kteří byli ochotní nové projekty financovat. „Měl jsem v tomto ohledu docela štěstí a rychle narazil na skvělé investory, které máme dodnes. Jirku Hlavenku a Martina Rozhoně. Nápad je zaujal a myslím, že jsme se tehdy dohodli docela rychle,“ líčí Jan. Úplně první sadu nádobí, která splňovala vše, co si představoval, uvedl na trh zhruba za necelý rok a půl od vůbec první myšlenky na vlastní produkt. A i když se občas dostal do situace, kdy nešlo vše podle plánu nebo se něco nepovedlo, svého rozhodnutí ani jednou nezalitoval. „Samozřejmě, že občas má člověk náročnější období a přemýšlí i nad těmito věcmi. Nějak seriózně jsem však nikdy neváhal a nikdy jsem to nechtěl vzdát. Chyby se občas stanou a myslím, že tomu nebude ani do budoucna jinak. Například v první sadě nádobí jsme špatně řešili dna pánví a musel jsem situaci hned se zákazníky řešit a pánve měnit za pánve z druhé kolekce a podobně.“ Během tří let si značka Fabini získala už něco kolem 5 tisíc spokojených zákazníků a Jan je nesmírně rád, že lidé vidí v jeho produktech hodnotu a mají o ně zájem. Dává mu to smysl pokračovat a realizovat to, co si ještě před pár lety jen představoval. „Nikdy to ale nebylo jen o mně, vždycky jsem kolem sebe měl skvělé lidi, ať už investory, spolupracovníky, spoustu zkušenějších podnikatelů mi radilo, sdílelo se mnou své know-how a ohromně mi pomáhá i skvělá komunita, která se kolem výrobků Fabini vytvořila.“
Neusíná na vavřínech - O tom čtěte v tištěném Aha! pro ženy číslo 2.