Someliér Jan (39) - První lahve prodal přes inzerát!

Pokud má dobré víno dozrát, potřebuje čas. Podobně to bylo i s podnikáním Jana Pánka (39). Než začal obchodovat s vínem, vedly jeho cesty různými směry, a to od technických oborů přes práci na záchrance či obchod s pivem. Před šesti lety založil e-shop, který se specializuje na prodej archivních vín, a daří se mu velmi dobře. S manželkou a třemi dětmi dnes žije v Říčanech u Prahy, odkud zvládá vše koordinovat.
Víno chce čas
Víno z archivu je dnes již zavedenou firmou, která stále rozšiřuje jak nabídku archivních vín, tak i jiné služby. „Stále se držíme původní myšlenky darovat opravdu výjimečné víno ke zvláštním příležitostem.“ K vínům z roku narození přibyla postupně vína k výročím, příležitostem, jako jsou svatba, promoce, maturita, narození dítěte a mnoha dalším. „Zároveň si u nás zákazníci mohou objednat takzvaná mladá vína k archivaci, která si pak doma sami archivují a otevřou je až za několik let,“ vypočítává majitel obchodu jen některé z nabízených možností. V nabídce mají vína převážně z vinařských zemí, jako jsou Itálie, Španělsko a Francie, ale rozšiřují i portfolio moravských vinařství. „To je dáno hlavně tím, že zásoby starších ročníků archivních vín jsou spíše v těch hlavních vinařských velmocech,“ upřesňuje Jan. Na druhou stranu podle obecné definice se víno stává archivním, pokud projde dobou zrání minimálně tři roky, a ne každé víno je k archivaci vhodné. „K dlouhodobé archivaci se převážně hodí ta nejlepší vína od daného vinaře, většinou to jsou vlajkové lodi vinařství. Pokud je víno vhodné k archivaci a je správně archivováno, tak je možné, že svého vrcholu dosáhne třeba až za 20 let. Jako mladé víno ale nechutná vůbec dobře,“ říká someliér, pro kterého je dobrodružstvím pozorovat, co se děje s vínem během archivace. Někdy také s trochou nadsázky přirovnává pátrání po archivních vínech k hledání jehly v kupce sena. „Málokterý vinař totiž má ve svém sklepě takto stará vína, a navíc ještě taková, aby byla v dobré kondici a zajímavá. Když už je vinaři mají, pak v osobním archivu, a otevírají je jenom při degustacích a speciálních příležitostech. Staré lahve jsou opravdu unikátní, jsou to velmi raritní kousky a já jsem strašně rád, že spoustu z nich máme v naší nabídce,“ shrnuje.
Cesta do světa
Pandemie covidu-19 ukázala, že obchodování přes internet má potenciál i do budoucna. „Pro nás byla pandemie obdobím, kdy nám několikanásobně narostly prodeje. Čím dál více lidí si uvědomuje, že nakupování online nemá limity ani otevírací dobu. Věřím tomu, že už to jinak nebude a svět digitálu a jeho role bude narůstat. Je na každém z nás, aby tyto nástroje uměl používat ke svému nejlepšímu užitku a vybalancovat si to s klasickým kontaktním životem,“ zamýšlí se Jan. Víno z archivu nepůsobí jen v Česku, ale v celé Evropě, úspěšné je například na Slovensku, ale i v Polsku, které je známé svou citlivostí na cenu. „Archivní vína jsou dražší záležitost. Obecně platí, že čím je víno starší, tím vyšší je jeho cena. Dále záleží na druhu a značce vína, stavu lahve a dalších věcech. Lidé jsou na cenu citliví nejen v Polsku. Ale pokud poskytujete unikátní produkt a skvělý servis, cenu to vyvažuje,“ vysvětluje podnikatel. Naštěstí převládají spokojení zákazníci, kteří stále přibývají. „Během několika dalších let bych chtěl, aby se Víno z archivu stalo nejoblíbenějším prodejcem archivních vín v Evropě. Na tom už tvrdě pracujeme. My Češi jsme v oblasti e-commerce opravdu šikovní a pokud neustále inovujeme, máme velkou šanci prorazit ve světě. Expanze závisí také na nalezení spolehlivých spolupracovníků a týmu odborníků na daných trzích. Skvělý tým vznikl tady v Česku, a tak věřím, že se to povede i v jiných zemích,” uzavírá Jan Pánek.
Celý článek čtěte v tištěném Aha! pro ženy číslo 51-52.