Co Češka, to hospodyňka? Tak na to zapomeňte! Návštěvnost online letáků ukazuje, že supermarkety sledují spíš muži | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 25. dubna 2024

Svátek slaví Marek, zítra Oto

Co Češka, to hospodyňka? Tak na to zapomeňte! Návštěvnost online letáků ukazuje, že supermarkety sledují spíš muži

 (Pexels)

Mysleli jste si, že většina Češek, které se dívají na online slevové letáky, si plánují nákupy v supermarketu, aby naplnily spíž a lednici, mrazák potravinami za co nejlepší cenu, a z nich pak mohly své rodině připravovat pokrmy?

Pak jste úplně vedle! Letáky supermarketů vyhledávají spíš muži – a že se nejvíce ptají po pivu, je asi všem jasné. Ale které slevové letáky jsou sledovány ženami, když víme, že potraviny k nim nepatří?

Břímě hospodyněk z žen mohlo v posledních letech spadnout, nebo se alespoň zmírnit

Dobrá hospodyňka pro pírko i přes plot skočí. Tohle platilo v dobách našich pra-pra-pra-babiček, kdy lidé neměli možnost si vydělat dost peněz na to, aby se jimi zajistili, nemluvě o tom, že tehdy ani neexistovala síť obchodů, kde by si naši předkové pořídili to, co si dnes můžeme koupit my. Kdo si co zařídil, vyrobil, vyměnil se sousedy a obstaral, to měl. 

Dnes je situace naštěstí (?) úplně jiná. Jako národ jsme docela zbohatli, a tak nám roste i síť obchodů a služeb, ve které si za vydělané peníze můžeme pořídit vše, co k pohodlnému životu potřebujeme, včetně těch peřin, které vlastně dnes už ani nejsou z peří (až na výjimky).

Této změně odpovídá i změna v nákupním chování, která je od konce osmdesátých let stále výraznější. Ženy už dávno nesledují slevy jen na potravinách a vybavení do domácnosti, dokonce ani v drogeriích, které jsou zastoupeny například letáky Rossmann.

Muži jsou naopak těmi, kdo se začali o nákupy v supermarketech více zajímat. Často totiž doprovází po nákupech v městských periferiích své polovičky coby řidiči, a tak není divu, že se i častěji mrknou, kde by bylo k mání pivo za lepší cenu. Tento trend je na stránkách Letákomat.cz zaznamenáván již delší dobu.

Věkové rozložení populace návštěvníků

Tématika výhodných nákupů a slevových letáků nás zajímá už dlouhodoběji, a tak jsme oslovili manažera projektu Letákomat, který našemu přání vyhověl a poskytl i interní data ohledně návštěvnosti online letáků. Než se na ni podíváme v rozdělení podle mužů a žen, ukažme si, jak je to s věkem návštěvnic a návštěvníků. 

Nejpočetnější skupinou jsou tu lidé ve věku 25 – 34 let, kteří tvoří téměř čtvrtinu všech zájemců o slevy a akční ceny. V podstatě ani není divu, jde o věk, kdy lidé zakládají rodiny, a tou dobou jsou příjmy nejnižší a výdaje se zvyšují nejen o náklady na bydlení, ale též na přírůstky do rodiny. 

Jak vidíte v obrázku 1, druhou nejpočetnější skupinou, která prochází slevové letáky, jsou senioř. Lidé v důchodovém věku 65+, tvoří téměř pětinu všech návštěv. Ani tady není údaj žádným překvapením, odchod do penze je spojen s ohromným propadem příjmů. 

Mezi 15 a 18 % se pohybuje návštěvnost lidí ve věkových kategoriích mezi oběma vítězi, tedy od 35 až do 64 let. Extrémně nízká návštěvnost je pak ve skupině 18 až 24 let, kdy bezstarostné mládí nemusí sledovat akční ceny spojené s bydlením, stravou nebo oblečením a plenami pro děti.

Návštěvnost slevových letáků podle věku a pohlaví

Z obrázku 1 je též jasné, že ženy jsou těmi, kdo se na stránkách se slevovými letáky objevují častěji. Muži jen z necelých 27 procent, zbylých více než 73 procenta návštěv jsou dílem žen. O to větší vypovídací hodnotu pak má žebříček návštěvnosti letáků právě ženami.

Pepco, Kik a Lidl – nejúspěšnější trojice akčních letáků z pohledu žen

Nejčastějším cílem online návštěvy slevových letáků na webu Letákomat.cz jsou obchody s módou, konkrétně Pepco a Kik. To samozřejmě neznamená, že by se ženy pídily jen pro módu pro sebe. Vzhledem k tomu, že nejpočetnější skupinu tvoří návštěvnice ve věku 25 – 34 let, je evidentní, že v hledáčku se ocitají oděvy pro děti, ale též levné doplňky do nově zakládané domácnosti. 

Mezi supermarkety si nejvyšší pozici vydobyl Lidl, přestože jde celkově až o třetí místo. Jak ukazuje obrázek 2, celkově se v top 10 objevilo 6 supermarketů, tedy více než polovina pozic, ale převažují až ve druhé polovině procentuálního vyjádření návštěvnosti.

Návštěvnost slevových letáků ženami v rozdělení dle obchodů

Lidl, Penny Market a Albert: nejčastější cíl mužů. Nechybějí ani obchody s módou

Přestože bychom čekali pánské návštěvy spíše v hobby marketech, opak je pravdou. Jediný hobby market, který se dostal do desítky slevových letáků nejčastěji navštěvovaných muži, je Obi. První tři místa obsadily supermarkety Lidl, Penny Market a Albert. V nich se dá dobře koupit pivo, a tak je jejich vysoká návštěvnost dost pochopitelná.

Návštěvnost slevových letáků muži v rozdělení dle obchodů

Ale co Jysk, Pepco a Kik na dalších pozicích žebříčku? Takové letáky bychom tradičně čekali na obrazovkách mobilů, tabletů a počítačů, které ovládají ženy. Jak vidno, vývoj u mužů je též značný. A zatímco ženy se osvobozují z rolí hospodyněk a kuchtiček, muži opouštějí role domácích kutilů a posouvají se směrem k módě a péči o svůj vzhled. 

Na závěr ještě nabídneme snadný návod, jak poznat opravdovou slevu v každém z obchodů, které navštívíte, aneb Nenechte se napálit: 10 + 1 oblíbených triků obchodníků! Jedna věc jsou lákavé slevové letáky, věc druhá pak je realita v obchodě...

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.