Nenechte se napálit: 10 + 1 oblíbených triků obchodníků! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pondělí 26. září 2022

Svátek slaví Andrea, zítra Jonáš

Nenechte se napálit: 10 + 1 oblíbených triků obchodníků!

Ilustrační foto
Ilustrační foto (Erben Eduard/E15 / E15)

Sleva, která si na slevu jen hraje, dobře umístěné »pasti« v prodejně, manipulace s cenou... K čemu všemu obchodníci sahají, aby z vaší peněženky vytáhli více peněz? Jelikož právě dnes je světový den spotřebitelských práv, právník Mgr. Lukáš Zelený pro čtenáře Aha! sestavil 11 nejčastějších triků, na které si musíte při nakupování dávat pozor!

Slevy, slevy, slevy

Často si neuvědomujeme, že samotné poskytnutí slevy či její výše nic nevypovídají o tom, jestli je nabídka výhodná či nikoliv. Prodejci si mohou ceny stanovovat velice volně, a určité zboží tak může být u jednoho obchodníka i s 50% slevou dražší než u druhého, kterýžádnou slevu neuvádí, ale jednoduše prodává s nižší marží. Druhým účelem slevy může být nalákat vás do obchodu, kde zakoupíte i mnoho dalších produktů, na kterých je zase zisk vysoký. Častým nešvarem je uvádění slevy, i když ve skutečnosti zboží není zlevněné vůbec nebo alespoň ne v inzerovaném rozsahu. RADA Aha!: Projděte letáky, internet a porovnejte. Pokud máte podezření, že o žádnou slevu nejde, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci.

Naúčtování jiné ceny

Bohužel ne zcela výjimečně se stává, že je vám na pokladně naúčtována jiná cena, než byla uvedena na regálu se zbožím. Můžete trvat na ceně, která je pro vás výhodnější, nicméně pokud prodejce neuzná svoji chybu, můžete domů odejít s prázdnou. Na argument prodavačky, že cena je takto zadaná v systému a nelze ji měnit, můžete opáčit požadavkem na přivolání vedoucího prodejny. Pokud se ani tehdy nepodaří problém vyřešit, nezbývá než se obrátit na Českou obchodní inspekci. RADA Aha!: Sledujte ceny zboží v okamžiku nákupu nebo těsně po něm. Pokud zjistíte chybu až doma, vaše důkazní situace se komplikuje.

Dnes prodej za ceny bez DPH

V tomto případě se jedná o oblíbený marketingový trik obchodníků, kteří hrají na strunu všem zákazníkům lákavou představou slevy z ceny. Je-li tato sleva navíc spojena s pocitem, že se zbavíte povinnosti zaplatit lačnému státu daň z přidané hodnoty, úspěch je zaručen. Je třeba si uvědomit, že ve skutečnosti prodejce pouze poskytuje slevu, jejíž výše odpovídá právě dani z přidané hodnoty. RADA Aha!: Zda s vámi hraje obchodník hru, si jednoduše ověříte pohledem na kupní doklad, kde je uvedeno, kolik z ceny zboží jste za DPH zaplatili.

Manipulace s měrnou cenou zboží

Již několik let mají obchodníci povinnost uvádět u prodávaného zboží vedle základní ceny také takzvanou měrnou (jednotkovou) cenu, která ukazuje, kolik byste zaplatili za jednotkové množství – například za 1 kilogram, 1 litr, 1 m². Tato povinnost má usnadnit rozhodování při výběru srovnatelného druhu výrobku (bohužel ne o její kvalitě). Přesto se v praxi můžete setkat s případy, kdy je měrná cena na prodávaném zboží vypočítána nesprávně, a tím vzniká pro nepozorného zákazníka nebezpečí, že taková informace jeho rozhodování ovlivní. RADA Aha!: Důvěřuj, ale prověřuj!

Nejdražší výrobky ve výši očí

Dlouhodobé průzkumy chování spotřebitelů ukázaly, že nejvíce kupují zboží, které je ve výšce očí. Proto právě tam prodejci umísťují nejdražší výrobky nebo výrobky prodávané s největším ziskem. Pokud se podíváte i do nižších a vyšších regálů, máte možnost nakoupit výhodněji. RADA Aha!: Mrkněte nejdřív dolů.

Ukažte obsah tašky

Prodejce ani jím najatá bezpečnostní agentura nemají právo provádět osobní prohlídky či prohlížet obsah tašky bez vašeho souhlasu. Toto právo má jedině policie. Má-li prodejce odůvodněné podezření, že mu zákazník ukradl nějaké zboží, může ho zadržet do příchodu policistů. Do té doby by měl zákazník vyčkat. RADA Aha!: Pokud by vám vznikla v souvislosti s neoprávněným obviněním újma, ať již morální, nebo finanční, můžete se domáhat veřejné omluvy i finančního odškodnění.

Záruka na zboží ve výprodeji

Zákonná ustanovení o zárukách patří mezi ta, která nelze smluvně zkrátit, a to ani při výprodeji. Jedinou výjimkou je, pokud je výrobek prodáván se slevou pro výskyt určité vady. Na tuto vadu musíte být při nákupu upozorněni, měla by být uvedena na kupním dokladu a pak by se na ni záruka skutečně nevztahovala. RADA Aha!: Nebojte se reklamací, a to ani při výprodejích.

Poplatky za platbu kartou

V ojedinělých případech obchodníci »vynalezli« poplatek za použití platební karty, který účtují zákazníkům k nákupu zboží. Prodejce má ze zákona povinnost přijímat bankovky a mince, přijímání platebních karet je jeho dobrovolnou aktivitou, a může si proto určit pravidla. Stanovení poplatku za použití platební karty je však od roku 2018 u soukromých platebních karet díky evropské regulaci zakázáno. RADA Aha!: Chtějí víc? Jděte pryč!

Sladkosti kolem pokladen

Zboží umístěné kolem pokladen je dalším trikem útočícím na vaši peněženku. Kupující, který zde stojí frontu, totiž těžko odolává šikovně umístěné nabídce sladkých dobrot a uchyluje se k impulzivnímu nákupu. Obzvlášť ztíženou pozici mají nakupující s malými dětmi. Ve frontě mnoha lidí mají zvýšenou potřebu vyhovět dítěti, i když už třeba má v košíku mnoho zdravějších dobrot z regálů ovoce a zeleniny. RADA Aha!: Pozor na fronty u kasy, ničí peněženku i figuru!

Nejvzdálenější roh prodejny

Ve většině moderních prodejen je zvykem umísťovat potraviny denní spotřeby do nejvzdálenějšího rohu. Prodejce tak má zaručeno, že projdete celý obchod při cestě pro čerstvé pečivo, a má velkou šanci, že do košíku přihodíte i další zboží. RADA Aha!: Nakupujte podle seznamu a v obchodě začínejte odzadu!

Muž na vaší straně

Triky obchodníků sepsal pro čtenáře Aha! právník Lukáš Zelený, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu a dlouholetý ochránce spotřebitelů.

Víte, že...

...15. března si každý rok na celém světě spotřebitelé připomínají světový den svých práv? Již v roce vyhlásil 1962 tehdejší Americký prezident J. F. Kennedy novou éru ochrany spotřebitelů.

Tip Aha!: Likvidace prodejny, totální výprodej

Dnes už je nezákonným trikem také bezdůvodné vyvolání dojmu likvidace prodejny, totálního výprodeje zboží, časově omezené nabídky nebo nabídky, která je určena pouze pro konkrétního spotřebitele, tedy exkluzivně pro vás, pokud tato reklama neodpovídá skutečnosti.

Přečtěte si
hillaarkaa
15. 3. 2021 • 18:27

Nic nového pod sluncem,spousta našich občanů na slovo SLEVA slyší,i kdyby to bylo na obarvené lejno stříbřenkou

Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.