Velký průzkum: Covid změnil nákupní chování Čechů! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pondělí 26. září 2022

Svátek slaví Andrea, zítra Jonáš

Velký průzkum: Covid změnil nákupní chování Čechů!

Ilustrační foto
Ilustrační foto (Blesk:Karel Kopáč)

Z našich domovů jsou už rok kanceláře, školy i restaurace. A zásobovat je v době, kdy jsou obchody vesměs zavřené nebo omezené, to není vůbec lehké. Češi také proto nakupují úplně jinak než před rokem. „Skončily třeba víkendové nákupy celých rodin,“ uvedl šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza (47). Co zajímavého dál ukázal průzkum společnosti NielsenIQ?

Máme strach o zdraví a o práci

Vzdor tomu, že nezaměstnanost nijak dramaticky neroste, se Češi bojí o práci, na druhou stranu se ale nezmenšila jejich ochota utrácet. Nejvíc se teď bojíme o zdraví a hned za tím o ekonomiku. Tato obava přitom ještě před rokem vůbec mezi TOP 5 nefigurovala. Stejně jako nejistota ohledně práce. Naopak zdražování potravin se obáváme stále stejně.

Méně nákupů, větší koše

V porovnání s časem před pandemií obchodníkům celkově narostly tržby. Nákupů je sice o desetinu méně, ale když už se za nimi vypravíme, naplníme větší košík.

Už nepanikaříme

Jak krásně ukazuje graf vývoje tržeb v průběhu různých fází pandemie, při druhé vlně už jsme krotili svůj strach. Panika, že budou prázdné obchody, provázela jen úplné počátky epidemie.

Daří se supermarketům

Víc nakupujeme v supermarketech a diskontech, jejichž tržby rostly víc než těch největších hypermarketů. Ohromný rozkvět zažily e-shopy, naopak značný propad postihl čerpací stanice. Těm prospělo jen období, kdy byl zákaz nedělního prodeje a lidé se o víkendu uchylovali právě na benzinky.

Kafe, biostrava a kino

Čas nuceně strávený doma si zpříjemňujeme, jak se dá. Přešli jsme na zrnkovou kávu na úkor té instantní, víc kupujeme zdravé biopotraviny a místo do kin si dopřáváme filmy u televize. Svědčí o tom téměř dvakrát taková spotřeba popcornu.

Hurá do ložnic!

Co taky pořád dělat doma?! Češi se vrhli na sex a mnohem víc nakupují stimulanty. Zajímavý vývoj ale zaznamenaly kondomy. S vidinou karantény se Češi předzásobili, prodávalo se jich o pětinu víc, zato ve druhé vlně o desetinu méně než před pandemií. Zřejmě se tak dočkáme covidového babyboomu. Tržby za těhotenské testy totiž vzrostly o 21 procent!

Nedbáme tolik na vzhled

Nestýkáme se tolik s lidmi, nechodíme do společnosti, a navíc schováváme tvář pod rouškami a respirátory. To mělo vliv na propad nákupů prostředků na krásu. Drží se jen péče o tělo a pokožku, k čemuž přispívají různé krémy na dezinfekcí vysušované ruce.

Všichni jsme čističi

Výrazně víc nakupujeme prostředky, které mají udržet naši domácnost čistou. Hlavně různé utěrky a čističe toalet, ale samozřejmě i dezinfekce.

Domácí restaurace

Asi nikoho moc nepřekvapí, že kupujeme víc surovin na vaření, ale také kuchyňského náčiní. Zajímavé ale je, že si zřejmě pocuchané nervy víc léčíme dortíky a dezerty.

Po síti bezpečněji

Kam jít nakoupit, když je obchod zavřený? Samozřejmě na internet. Mnozí Češi překonali nedůvěru k e-shopům, které tak slaví velký rozkvět. Pořizujeme tu hlavně prostředky na dětskou hygienu a výživu a také krmivo pro naše mazlíčky.

Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.