Klára (46) a Petr (47) z Rakovníka: Brýle vozí až do domu!
Název OptikDoDomu už většina z nás jistě slyšela. Málokdo ale ví, že za jeho vznikem stojí manželé Klára (46) a Petr (47) Seidlovi z Rakovníka. Oba si už vyzkoušeli různá zaměstnání, ale stále toužili zařídit si vlastní podnikání. Po několika nevydařených pokusech se před více než dvanácti lety vrhli do odvážného projektu v oblasti dioptrických brýlí. Začátky byly sice náročné, ale dnes je jim odměnou prosperující firma, která se dále rozvíjí.
Cesta Kláry a Petra k podnikání nebyla úplně přímočará. Brzy po studiích vyrazili oba do světa. Petr odjel ve svých osmnácti letech na dva roky do Austrálie studovat angličtinu a marketing a také cestovat, zatímco Klára po ukončení gymnázia a cestovního ruchu zamířila jako delegátka do Thajska či Tunisu. „Cestování jsme vždy měli v krvi oba dva. Nějaký čas jsme pak společně cestovali jako batůžkáři. Projeli jsme Austrálii, Nový Zéland, Japonsko, Indii nebo Nepál,“ doplňuje Klára. Cestovatelské zkušenosti a jazyková výbava oběma pomohla jak v práci, tak i v podnikání. „Po návratu do Čech jsme oba začali pracovat u jednoho nově začínajícího mobilního operátora. Práce to byla zajímavá i náročná. Já jsem se brzy posunul o něco dál, a to do firmy, která dodávala na český trh sluneční brýle. Začal jsem tam jako exportní manažer a po pár letech se posunul na místo ředitele,“ vzpomíná Petr. Ani jeho manželka ve světě mobilů nezůstala. Klára se na čas přesunula do firmy, která se věnovala počítačovým softwarům a vyzkoušela si i práci v jednom pražském hotelu. „Oba jsme si tedy zkusili práci jak pro korporátní společnosti, tak menší firmy. Ale pořád jsme přemýšleli, jak se osamostatnit, a vymýšleli různé projekty, z nichž několik skončilo nezdarem. Pak jsme otěhotněla a přestěhovali jsme se z víru velkoměsta na vesnici, kde končí silnice a v okolí jsou jen lesy,“ shrnuje Klára. Možná i klidné prostředí přispělo k tomu, že jejich další projekt nabýval stále jasnějších obrysů. Vzhledem k Petrovým dřívějším zkušenostem s brýlemi a s všeobecným rozvojem nákupů z pohodlí domova se zrodila myšlenka, že by se tak daly prodávat i brýle. Ne všichni zákazníci mají vždy čas či možnost jít do optiky a zkoušet, které brýle jim sednou. „Nápad spočíval v tom, že do České republiky přineseme službu, která nemá obdoby tady ani nikde jinde. Zákazník nemusí do optiky, oan přijede za ním domů,“ popisují Petr s Klárou odvážnou myšlenku, která stála za zrodem jejich firmy.
Risk byl zisk
Začátky nebyly vůbec jednoduché, jak to bývá. Podnikat začali Seidlovi v roce 2009, krátce po narození syna. Na počátku se museli jako rodina uskromnit. „Když manžel ještě pracoval ve firmě, měli jsme dvě auta. Poté, co po patnácti letech odešel, nám zbylo jedno. Navíc jsme šli do rizika a do naší první dodávky brýlových obrouček, které jsme objednali z Číny, jsme investovali většinu úspor. První kontejner s brýlovými obroučkami k naší smůle postihl déšť a my se báli, že projekt skončí dříve, než začal, protože náklad bude úplně znehodnocený. Naštěstí se rozmočila jen pouzdra na brýle a obroučky všechno vydržely,“ vypráví teď už s úsměvem Klára. Základ pro obchodování sice Seidlovi měli, ale zdaleka nebylo vyhráno. Jelikož ani jeden z nich nebyl v té době certifikovaným optikem, potřebovali také odborníka. „Tím se stala DiS. Klára Kašparová, která s námi do spolupráce šla a dnes je již také spolumajitelkou firmy. Dalším spolupracovníkem se stal ještě Ing. Karel Maršík, který se od počátku z největší části podílí na vývoji nových kolekcí brýlí Icona,“ doplňuje Klára. Jedním z dalších kroků byly webové stránky potřebné hned od počátku. Seidlovi je vytvořili ve spolupráci s profesionální IT firmou. Mnohému se ale Klára s Petrem museli naučit sami, hlavně to, jak se prezentovat v online prostředí. „Od počátku jsme naše podnikání brali nejen jako službu zákazníkům, ale i jako pomoc. Brýle jsou něčím, co potřebujete, pokud máte dioptrickou vadu, a není nutné jen prodat obroučky, ale pomoci zákazníkovi s výběrem tak, aby byl spokojený,“ říkají úspěšní podnikatelé, kteří v tomto duchu stále školí své spolupracovníky.
První úspěchy - Nejen o těch čtěte v tištěném Aha! pro ženy číslo 7.