Česká historie létání: První stroj a pilotka!
Letecké muzeum Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi nese svůj název na počest konstruktéra historicky prvního českého letadla. Tamní hangár stráží úchvatnou kolekci aeroplánů, která široko daleko nemá obdoby.
Výstava vedle leteckých předmětů prezentuje sbírku 25 historických letadel, z čehož devět tvoří originály a zbytek jsou věrné repliky, z nichž každá vznikala podle dobové dokumentace zhruba tři roky s náklady kolem čtyř až pěti milionů korun. „Naším cílem je lidem přiblížit dějiny letectví i příležitostně v praxi předvést, jak letadla dříve létala, protože většinu strojů máme letuschopnou,“ řekl Aha! vedoucí leteckého muzea Vladimír Handlík.
Premiéra pro ženu
Velkou raritu tvoří replika letadla, kterou roku 1909 zkonstruoval německý konstruktér Hans Grade (1879 – 1946), u něhož se v letecké škole na daném typu stroje učila Češka Božena Láglerová (1886 – 1941), první pilotka jak v zemích Koruny české, tak v celém Rakousku- Uhersku. Roku 1911 úspěšně získala pilotní diplom s číslem 37.
Je tu také Tmavomodrý svět
Součástí expozice je také kabina britské stíhačky spitfire, s níž se natáčel slavný film Tmavomodrý svět (2001) od Jana Svěráka. Trup stíhačky je vymodelovaný, vnitřní přístroje jsou všechny originální. Uvnitř seděli například Ondřej Vetchý nebo Kryštof Hádek a další herci, kteří ztvárnili československé piloty v řadách RAF za druhé světové války!
Vzduch je naše moře
Zlatý hřeb expozice zdobí autentická replika prvního českého letadla vyrobená v roce 2002. Originál jako svůj čtvrtý vzdušný koráb roku 1912 dokončil konstruktér Metoděj Vlach (1887 – 1957) a poté 8. listopadu téhož roku v pěti pokusech pilotoval první veřejný let ve výšce 20 m po trase dlouhé 300 až 500 m rychlostí 100 km/h. „Letadlo Metoděje Vlacha je jedinečné svou ryze českou konstrukcí, která neopisuje žádnou zahraniční předlohu,“ popsal vedoucí.