První práškovací letadlo slaví 60 let: Tajemství legendárního Čmeláka
Platilo na Jožina z bažin a dlouhá léta pečovalo o československé polnosti. Už je to tak, legenda mezi práškovacími letadly, letoun zvaný Zlín či Let Z-37 Čmelák, poprvé vzlétl už před šedesáti lety. A do vesničky střediskové na jeho křídlech přiletěl Štefan.
První prototyp XZ-37 s pořadovým číslem 001 vyvinuly letecké firmy Let Kunovice a Moravan Otrokovice. Čmelák se na oblohu poprvé vznesl 29. června 1963. Zkušební zálet trval přibližně deset minut a provedl ho kunovický šéfpilot Vladimír Vlk. „Z-37 Čmelák byl vůbec prvním práškovacím letadlem v Československu, vyžádala si to rozvinutá zemědělská výroba. Sloužilo hlavně k práškování polí hnojivy či pesticidy a v omezené míře i k hašení požárů,“ popsal pro Aha! Michal Plavec, kurátor letecké sbírky Národního technického muzea (NTM).
Filmové hvězdy
Čmelák se zapsal do všeobecného povědomí díky tomu, že se 739 kusy ve své době patřil k nejvíce vyráběným letadlům v Československu. „V rámci skoro každého jednotného zemědělského družstva (JZD) se budovala také polní letiště, a tak každý v 70. a 80. letech mohl spatřit, jak pole v sousedství práškuje Čmelák,“ uvedl kurátor. Mimo jiné byly Z-37 zachyceny v řadě slavných celovečerních filmů, nejslavnější je přílet Štefana (J. Satinský) ve snímku Vesničko má středisková (1985), žlutý letoun si zahrál i v muzikálu Trhák (1980).
Ten udělal to a ten zas tohle
Na seriové výrobě se mezi lety 1966 a 1984 nejvíce podílely čtyři tuzemské fabriky. Avia konstruovala motory, Technometra Radotín podvozek, trup včetně nádrže na chemikálie i aplikačního zařízení Moravan Otrokovice a křídla i ocasní plochy Let Kunovice. Tam se také celé letadlo kompletovalo.