Lidé mohou v pražské Kotvě zavzpomínat: Tak chutnala sladká normalizace | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 28. března 2024

Svátek slaví Soňa, zítra je Velký pátek / Taťána

Lidé mohou v pražské Kotvě zavzpomínat: Tak chutnala sladká normalizace

Normalizační krám ukáže dokonce i typickou »ženu za pultem«.
Normalizační krám ukáže dokonce i typickou »ženu za pultem«. (Foto Retro muzeum Praha, Adam Heres)

Zavzpomínat na rozmlsané mládí strávené s československými cukrovinkami mohou návštěvníci Retro muzea Praha v obchodním domě Kotva. K vidění je tam výstava obalů normalizačních čokolád.

Pestrobarevné obaly od Kofily, Rumových pralinek, Ledových kaštanů, populárních Kočičích jazýčků a dalších sladkostí, jež důvěrně znají pamětníci předlistopadových pořádků, čekají návštěvníky pražského Retro muzea v obchodním domě Kotva. „K vidění je kolem pěti desítek obalů nejznámějších československých čokolád a cukrovinek. Většina vystavených exponátů lákala zákazníky k mlsání v 70. a 80. letech. Některé jsou ale i starší. Mnohé názvy známe i dnes, často už ale s obaly v jiné podobě,“ vysvětlil ředitel muzea Robert Vůjtek.

Ráj všech mlsalů

I přes znárodnění, které se na nabídce cukrovinek v tuzemsku neblaze podepsalo v roce 1948, když z trhu zmizely tradiční výrobci, byl podle Vůjtka československý sortiment pamlsků nebývale široký. „Na počátku 60. let čítala nabídka čokoládových výrobků 220 položek. Postupně se sice zužovala, i tak ale bylo v socialistickém Československu z čeho vybírat a čokoládové výrobky byly dostupné všem,“ doplnil.

Expozice od sběratele

Výstava obalů normalizačních cukrovinek je vypůjčena z největší sbírky obalů tohoto typu na světě sběratele Stanislava Krámského (58). Sbírka, kterou rozšiřuje od svých 12 let, v současnosti čítá celkem 205 tisíc obalů. Z toho 5000 obalů patří československým čokoládám a cukrovinkám.

Přehlídka designu

Expozice zároveň ilustruje československý reklamní design. Snadno rozpoznatelná je žlutá Kofila s mouřenínem na obalu. Oblíbenou sérií značky Figaro byla zase ta s vyobrazením zvířat. Orionka ve spolupráci s Mateřídouškou umísťovala na obaly obrázky a vtipné texty.

Požitek odborářů

Široké produkci čokolád a cukrovinek v socialistickém Československu nahrával do karet i zvyk odborových organizací obdarovávat každé Vánoce své pracovníky tradiční vánoční kolekcí.

 Víte že...

složení jednotlivých výrobků se na obalech československých cukrovinek začalo uvádět až koncem 80. let minulého století?



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.