Kapitán Jan Tvrdík (36) o pilotování gripenu i své největší fanynce...
Naše armáda má ve výzbroji celkem 14 nadzvukových letounů JAS-39 Gripen, které hlídají bezpečnost nebe nad Českou republikou. Jedním z pilotů, kteří s nimi mohou létat, je šestatřicetiletý kapitán Jan Tvrdík. V armádě má Hardy (Tvrďák), jak mu kamarádi říkají, nalétáno přes 1400 hodin, gripeny ale nejsou jeho jedinou láskou. Propadl také letecké akrobacii. Jaká jsou úskalí jeho povolání? A co na něj říká jeho rodina?
Jaká byla vaše cesta k letadlům?
„Letadlům jsem propadl už v šesti letech. Tehdy jsem dostal na slepení první modely. Táta navíc brával naši rodinu na letecké dny. Už jako dítě jsem to hodně prožíval, vidět stíhačky a poslouchat hluk, který vydávaly motory, mi dělalo vyloženě dobře.“ (usmívá se)
A ta láska vás už neopustila…
„Po maturitě na gymnáziu v Liberci jsem začal studovat na Univerzitě obrany v Brně, obor pilot vojenského letadla. Samozřejmě mě v tu dobu ovlivnil také film Top Gun. Viděl jsem ho poprvé v letním kině. Bylo to pro mě ještě jako kluka něco fascinujícího. A vlastně zůstalo dodnes.“
Kdy jste začal aktivně létat?
„Ve třetím semestru během praktického výcviku v Pardubicích. Ale nejdříve jsme se s ostatními museli přesvědčit, zda se nám v letadle při přetížení nebude dělat zle. Opak byl ovšem pravdou. Dělalo nám to hodně dobře. Časem jsem k armádnímu létání přidal také soutěžní akrobacii a v současné době vystupuji s akrobatickou skupinou Flying Bulls Aerobatics Team.“
Jak jste se dostal k pilotování gripenu?
„Výběrovým řízením. Svou roli hraje věk, ale kromě toho mělo vliv i štěstí a rychlost posouvání se v taktickém výcviku, například i za cenu nepopulárního stěhování se na jinou základnu. Hrálo v tom roli ale více faktorů. Systém výcviku vzdušných sil je v české armádě tak kvalitně propracovaný, že zde podle něj cvičily i vzdušné síly jiných armád. Máme pravidelné přezkušování a prakticky řízenou fyzickou přípravu. Na základně využíváme denně posilovnu nebo aerobní místnost. Rád sportuji a nedokážu si představit, že bych měl sedavé zaměstnání a nemohl se v práci přirozeně hýbat.“
Vzpomenete si ještě na svůj první samostatný let?
„Gripen jsem poprvé pilotoval ve Švédsku. Bylo to hlavně o pocitu velké zodpovědnosti. Na jiné emoce nebylo ani pomyšlení. Navíc se musí pilot při letu v gripenu maximálně soustředit. Každou minutu má naplánovanou, tedy co a kdy má za letu provést. Po přistání si instruktor veškerá data z gripenu stáhne a vše potřebné zkontroluje. Všechno nad rámec předepsaného cvičení může pro pilota znamenat konec létání na gripenu. Zkušený pilot je oproti tomu schopný s gripenem vzlétnout ve dne v noci téměř poslepu.“
Za jak dlouho se s ním dá přeletět naše republika?
„Od východu na západ podzvukovou rychlostí přibližně za půl hodiny. S nadzvukovou rychlostí to dělá zhruba 15 minut. Jinak plně natankovaný gripen dokáže, podle režimu motoru a výšky letu, spálit všechno palivo taky už za 10 minut. S tankováním za letu je schopný vydržet třeba i deset hodin, což však z taktického hlediska, k němuž je jako jednopilotní letoun určen, nedává smysl.“
Jaké časy musí pilot gripenu při ostrém startu dodržet?
„Od vyhlášení poplachu musíme vzlétnout do 15 minut. Hotovostní letouny provádějí cvičné i ostré vzlety na pokyn nadřízeného velitelství v německém Uedemu, a to na vyžádání, tedy i v nočních hodinách nebo ve dnech pracovního klidu.“
A co životospráva pilotů?
„Je daná předpisy, které pamatují na to, kolik a jakou stravu máme na jídelníčku mít. Všeobecně pestrou stravu. Například zvuky a vibrace proudových motorů způsobují u pilotů řídnutí kostí, a tak ji máme zaměřenou hodně na vápník.“
'
Jak se trénuje střelba?
„Cvičná střelba na pozemní cíle a při vzdušných soubojích se trénuje každý den. Gripen, jako každá moderní stíhačka, umí přesně vyhodnotit, zda cvičné zamíření a střelba byla úspěšná. Ostrá střelba na pozemní cíle se trénuje ve vojenských výcvikových prostorech na Boleticích a Libavé. Jde primárně o střelbu z kanónu nebo se hází i laserem naváděné pumy. Ostrá střelba na vzdušné cíle se trénuje na rozlehlé letecké střelnici ve Švédsku, kde jsou velké neosídlené oblasti. Dálkově řízený dron táhne vlečný cíl, na který se pálí kanónem nebo raketami.“
Často se mluví o přetížení, takzvaných géčkách. Jak se v praxi projevují? To a mnohem více se dočtete v tištěném Aha! pro ženy číslo 46.