Vojtěch Sláma (37) z Brna již 12 let provozuje síť online obchodů s erotickými pomůckami!

K podnikání v oblasti erotiky přivedla Vojtu náhoda. Postupně rozjel několik online sexshopů, které jsou sdruženy pod názvem TWIXO Group a zájem o jejich produkty stále narůstá. I když se občas musí potýkat s překvapenými nebo i negativními reakcemi na to, čím se zabývá, nelituje. O oboru, ve kterém podniká, mluví naprosto otevřeně. Jak sám říká, na intimních pomůckách není nic špatného, za co bychom se měli stydět...
Vojta o sobě říká, že je v některých ohledech trochu líný a programování mu ulehčuje život. Proto se o něj začal zajímat už na gymnáziu a následně vystudoval na Vysokém učení technickém v Brně obor Informační systémy a databáze. „Už tenkrát mě oslovil kamarád, který chtěl pomoci s programováním online erotické seznamky. Nejprve jsem to bral jak fajn zkušenost a pak mě hodně překvapilo, kolik lidí tuto službu využívá. Denně seznamkou prošlo i 50 tisíc uživatelů. I když převládalo klasické seznamování, nebyla nouze ani o poptávku či nabídku speciálních erotických praktik,“ vzpomíná Vojta na dobu, kdy se mu v hlavě začal rodit nápad na založení prvního online obchodu s erotickým zbožím. „Bylo to jasné, lidé se zálibou v erotice určitě uvítají i možnost diskrétního nákupu intimních pomůcek,“ doplňuje podnikatel, který ještě před nápadem na tento typ obchodu zkoušel přes internet prodávat potřeby pro zahrádkáře. „To sice nebylo špatné, ale zákazníci občas chtěli i nějakou odbornou radu, pokud šlo o zahradničení a v tom jsem nebyl kovaný,“ upřesňuje mladý muž. Svůj první online obchod s názvem Sexshopp.cz založil Vojtěch v roce 2009. Po několika měsících k němu přibyl ještě e-shop Vibratory.net. Vojta vytvořil fungující nákupní systém, ale problém byl s dodávkami a skladováním, kde se mu nedařilo najít spolehlivého partnera. „Chtěl jsem to dělat lépe, a tak došlo na rozhodnutí mít i vlastní sklad zboží, ze kterého se vše bude odesílat rovnou zákazníkovi. Na nákup zboží mi tenkrát půjčil táta. Bylo to 300 tisíc, které našetřil z učitelského platu. Maminka z toho nejdřív moc nadšená nebyla. Ale já každý měsíc podával rodičům zprávy, co se s jejich penězi děje a jak se obchod rozjíždí. Postupně i máma začala věřit, že se v téhle oblasti podnikat dá, i když přátelům se s tím z počátku zrovna nechlubila,“ popisuje s úsměvem.
Byt plný erotiky
Sklad zboží měl začínající podnikatel nejprve u sebe v bytě, kde bydlel se svou tehdejší přítelkyní. Ze začátku to šlo, ale postupem času se sklad zboží začínal více plnit a prostory nestačily. „Když v bytě skladujete tolik erotických hraček, občas zákonitě vznikají kuriozní situace. Třeba když měla přijet na návštěvu babička mé tehdejší přítelkyně, všechno zboží jsme poschovávali do skříní a za závěsy. Stejně to ale nepomohlo, protože babička závěs odhrnula. Byla dost překvapená. Občas se taky stalo, že nějaká krabice začala vibrovat uprostřed noci a vzbudila nás,“ popisuje Vojtěch s úsměvem jen některé důvody, proč se rozhodl dva roky od vzniku firmy pronajmout jiné prostory. Také už sám nestíhal odesílat objednávky, protože zájem zákazníků rostl. Nejprve najmul na spolupráci brigádníky a postupně v nových prostorech vznikl nejen sklad, ale i kanceláře a showroom, kde je možné produkty vidět. Dnes zde pracuje deset zaměstnanců, kteří zvládají odesílat přes 2 500 zásilek každý měsíc. „Musím říci, že máme skvělý tým lidí. Je jasné, že když pracujete v obchodě s erotikou, musíte k ní mít pozitivní vztah. Každá pozice vyžaduje něco trochu jiného, ale základem je dobrá znalost českého pravopisu, slušné jednání a respekt k zákazníkům. Důležité pro mě také je, jak si lidé v týmu sednou,“ říká Vojta, který si v práci našel i svou nynější přítelkyni, se kterou je již více než rok. Michaela nejprve psala pro TWIXO externě texty na web a starala se o sociální sítě. Časem nastoupila na plný úvazek a přátelství s Vojtou přerostlo ve vztah, který dobře zvládají ukočírovat i na pracovišti. „Možná je to tím, že nejsem Míšin přímý nadřízený a také proto, že je, pokud jde o práci, velmi uvědomělá,“ dodává s úsměvem. Vojtu s Míšou nepojí jen pozitivní přístup k erotice, ale také aktivní životní styl. I když Vojta už více než deset let podniká a daří se mu dobře, nemá auto. Nejraději všude jezdí vlakem nebo chodí pěšky. S přítelkyní také milují dobrodružství. Absolvovali spolu průzkum podzemní jeskyně nebo seskok padákem a další adrenalinové aktivity ještě plánují.
Nejen pro single muže...
Trh s intimními pomůckami se neustále vyvíjí, stejně jako požadavky zákazníků. Na tento vývoj musí reagovat i Vojtěch a jeho tým. Sledují nové trendy i přání nakupujících „Už dávno nejde jen o nafukovací panny, nebo nějaké vulgární pomůcky. Dnes jde o diskrétní a elegantní produkty, které uspokojí každého zákazníka,“ říká podnikatel. Neplatí již ani to, že erotické hračky nakupují jen lidé bez partnera. „Podle našich průzkumů je až 25 % intimních pomůcek prodáváno na využití v páru,“ upřesňuje Vojta. Nejčastěji stále nakupují muži ve věku 35-45 let, ale až polovinu jejich nákupů tvoří pomůcky pro ženy. Češi navíc celkově ztrácí ostych erotické pomůcky nakupovat. „Se stydlivostí se u některých zákazníků, kteří u nás nakupují poprvé, občas setkáme. Pokud nás takový zákazník kontaktuje, vše mu citlivě vysvětlíme s důrazem na diskrétnost. Tu chtějí všichni. Když si u nás objednáte balíček, nikdo nepozná, že je ze sexshopu,“ vysvětluje důležitý aspekt prodeje, který nezabrzdila ani pandemie Covid 19. Naopak, během ní začátkem roku 2020 rozjel Vojta a jeho tým v pořadí třetí e-shop s erotickým zbožím Yoo.cz s motem „Udělejte si to hezký“. Důvodem jeho založení byla hlavně širší poptávka ze strany zákazníků a také snaha nabídnout jim něco nového nejen pokud jde o zboží, ale také o obsahovou stránku webu. „Češi nakupují bez ohledu na Covid. V nabídce nyní máme přes 4 000 různých produktů. Navíc před Vánoci se poptávka každoročně zvyšuje. Celý úspěch obchodu stojí ale na lidech. Tvoříme službu pro široké publikum, která je mu blízko a pomáhá s jeho potřebami. To je pro nás hlavní marketingový nástroj. Když má zákazník možnost nalézt odpovědi na některé otázky nebo trápení v intimní oblasti v online prostředí, kde to zná a rád se tam vrací, je to pro něj přidaná hodnota. Mezi lidmi si děláme i průzkumy, abychom zjišťovali, co je nejvíc zajímá,“ popisuje Vojta, na jehož online sexshopu Yoo.cz si můžete přečíst i řadu zajímavých článků, kde odborníci z řad sexuologů a psychologů radí v oblasti sexu i vztahů jako takových.
Co přinese budoucnost?
I když se zdá, že logickým krokem, o kterém Vojtěch Sláma přemýšlí, je založení kamenných obchodů, není tomu tak. Chce nadále erotiku prodávat pouze v online prostředí, i když nápady na rozšíření pole působnosti má. „Zatím působíme v Čechách a na Slovensku. Sídlíme v Brně, což je pro tento případ ideální. Sídlo se měnit nechystám, jsem hrdý Brňan,“ usmívá se a jedním dechem dodává: „Podnikání bych chtěl rozšířit na trh v Maďarsku a Rumunsku. Tady je velký potenciál, protože v oblasti obchodování přes internet mají v těchto zemích zhruba 5 let zpoždění ve srovnání s námi a zákazníci jsou za každý nový e-shop vděční.“ Další zemí, kam chtěl se svou sítí online sexshopů proniknout bylo Polsko, ale to se zatím nepodařilo. „Polští zákazníci jsou velmi citliví na cenu. Jakmile je někde zboží k dostání o pár zlotých levněji, nemáte v podstatě šanci“, vysvětluje Vojta, který se v tomto netradičním byznysu vlastně našel a rozhodně by neměnil. „Je to podnikání jako každé jiné. I když není asi nikdo, kdo by k oblasti intimních pomůcek měl neutrální postoj. Lidé na to, čím se živím, reagují buď s nadšením a zájmem nebo výrazně odmítavě,“ říká mladý muž. Vojta se v současnosti věnuje hlavně řízení firmy a programování. Zajímá se ale i o novinky z oblasti erotického zboží. Naštěstí v tomto ohledu našel společnou řeč se svou životní partnerkou. „Pokud nám buducnost přinese děti, určitě jim nebudeme tajit, v jakém oboru pracujeme. Dětem vše vysvětlíme přiměřeně věku a ony to přirozeně přijmou. Když i moje maminka je v pohodě s tím, že jeden z jejích synů provozuje síť online sexshopů, neměl by to být žádný problém,“ směje se Vojta Sláma.