Pozor, co kupujete: Nejhorší autoatlas pro Česko! Chyby, nad kterými zůstal rozum stát... | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 19. dubna 2024

Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela

Pozor, co kupujete: Nejhorší autoatlas pro Česko! Chyby, nad kterými zůstal rozum stát...

Tento autoatlas rozhodně nekupujte.
Tento autoatlas rozhodně nekupujte. (Foto Aha! – Mária Rušinová )

Jedete na výlet a potřebujete najít cestu, sáhnete po moderní navigaci, nebo máte ve voze mapu? Bývalý geodet Antonín Procházka (70) z Prahy je věrný »papíru«. Poslední vydání atlasu měl z roku 2010, a rozhodl se proto pořídit nový, aktuálnější. Doma ho však čekalo nemilé překvapení. Například je v něm zakreslená vesnice Ladung v Krušných horách, která zanikla v 19. století. A to je spíše úsměvná chyba. Horší je, když se místo silnice ocitnete na sjezdovce...

Zásadních chyb je v Autoatlasu Česko, Slovensko a Evropa 2018/2019 podle odborníka nespočet. Od nesprávného pojmenování zeměpisných názvů až po neexistující obce či silnice, a když už existují, jsou leckdy nesprávně zakreslené.

Věří spíše papíru

„Kvůli bývalé profesi geodeta raději používám autoatlas než navigaci. V obchodě jsem viděl na první pohled krásný kousek, neváhal jsem a koupil si ho. I když víc věřím autoatlasům, v tomto případě jsem udělal chybu,“ popsal Aha! Procházka. Nový atlas chtěl především kvůli zakreslení aktuálních dálnic. Ty jsou podle něj v aktuálním vydání snad jediné v pořádku.

Chce varovat

V obchodě atlas jen zběžně prolistoval. „Až doma jsem se důkladně podíval a prohlédl si místa, která dobře znám. Právě tam jsem narazil na řadu velmi zásadních chyb. Například v Krkonoších jsou Dolní Mísečky nad Horními. Na Slovensku pak podle legendy vede zpevněná cesta k Téryho chatě, kde je ve skutečnosti obtížná kamenitá stezka,“ vysvětlil Procházka. Chtěl by tak varovat lidi před koupí tohoto »skvostu«. „Třeba to někoho zachrání před svízelnou situací při cestování,“ dodal.

Vydavatelství: Dbali jsme na správnost!

Autoatlas vydalo německé nakladatelství Naumann a Göbel Verlagsgesellschaft mbH ve společnosti Vemag Verlags- und Medien Aktiengesellschaft. Vytištěn byl v EU. Hned na druhé straně stojí: „Vydavatelství pečlivě dbalo na aktuálnost a správnost kartografického materiálu k termínu zaslání do tisku. Navzdory tomu ale nemůžeme převzít odpovědnost za případné chyby, nedostatky, změny nebo skutečnosti, které byly k termínu redakční uzávěrky neznámé.“ Deník Aha! se snažil získat komentář vydavatele. Telefony nikdo nezvedal a na otázky zaslané e-mailem do uzávěrky nikdo nereagoval. 

Autoatlas je jistota

V současnosti frčí mezi motoristy spíše navigace. Ale co dělat, když nemá signál nebo z jiného důvodu nefunguje? Tohle jsou zkušenosti Čechů, které popsali na internetu.

*„Nepoužívám autoatlas, ale v autě ho vozím. Podobně mám doma petrolejovou lampu i přesto, že mám v baráku světla na elektrický proud. A mám plynovou bombu s hořákem, i když normálně vařím na elektrickém vařiči. Může být k nezaplacení.

*„Autoatlas používám aktivně a jako primární zdroj, navigaci jen doplňkově. Už se mi párkrát stalo, že nemít atlas, tak jsem jen s navigací dost ztracená.“

*„Autoatlas používáme. Už se nám několikrát stalo, že jsme neměli signál nebo baterii. Automapa je v autě něco jako baterka v bytě. Celý rok ji nepoužiješ, ale pak nastane situace, kdy se hodí.“

*„Bez autoatlasu ani ránu na delší cestu. Navigace se většinou zblázní a vede nás cestou necestou. V té chvíli jsem na řadě já, spolujezdec, s autoatlasem.“

*„Ze svého auta jsem ho nedávno vyhodila, z auta manžela letěl už dávno.“

Když navigace zradí

Důvěřovat do poslední chvíle navigaci se už nevyplatilo mnoha řidičům:

*Únor 2019 – řidič kamionu uvízl na úzké silnici u staroslovanského hradiště Pohansko u Břeclavi. Stalo se tak, když si uvědomil, že zabloudil ,a snažil se kamion otočit. Vyprostit ho musel lesnický traktor. 

*Leden 2019 – polského řidiče kamionu navedla navigace v Chotěboři na Havlíčkobrodsku do úzké ulice, kde se zasekl mezi domy.

Leden 2013 – navigaci naletěla Belgičanska, která jela do asi 50 km vzdáleného Bruselu. Skončila ve 1450 km vzdáleném Záhřebu v Chorvatsku.

Mapa vyjde levněji, ale…

Podle Libora Budiny, manažera Road Safety Autoklubu ČR nelze navigace a autoatlasy srovnávat z hlediska ceny. „Obecně se dá říct, že kvalitní navigace je v řádech tisíců, autoatlas pak stovek korun. Ovšem navigace většinou obsahuje aktualizace, autoatlas logicky nemůže zaznamenat změny silniční sítě. Navigace poskytuje řidiči další informace, o objížďkách a hustotě dopravy,“ vysvětlil.

Bezpečnější je navigace

„Z hlediska bezpečí je vhodnější navigace, která hlásí pokyny také prostřednictvím hlasu,“ uvádí Petr Vomáčka z Besip. Nelze na ni však spoléhat stoprocentně. „Navigace může hlásit špatný směr nebo naopak opomenout objížďku,“ dodal Vomáčka. Nejlepší je ale mít vedle sebe spolujezdce, který buď obsluhuje navigaci či čte z mapy.



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.