V Pardubicích přišli se světovou novinkou: Když maso a kofein nakopnou
Sušené maso, které vás »probudí«? Proč ne! Do jeho výroby se pustili Pavel Doležal (30) a David Novák (27) z Pardubic. Kofeinová pochoutka tak přibyla ke stávajícím zhruba 15 druhům sušeného masa s různým kořením, ovocem a zeleninou.
Se spojením hovězího či krůtího masa s aktivní složkou kávy či čaje ve formě čistého bílého prášku přišla česká dvojice podnikatelů jako vůbec první na světě. „Víme, že už se o tuhle kombinaci někdo dříve již pokoušel, ale nemáme informace tom, že by se objevila na trhu,“ řekl David Novák.
Jak to funguje?
Zatímco při pití kávy se v ústech do sliznice dostane menší část kofeinu a zbytek se vstřebává až v těle a působení na podporu bdělosti a koncentrace přichází až po 20 až 30 minutách, konzumace sušeného masa s kofeinem je efektivnější. „Díky žvýkání se uvolňuje větší dávka kofeinu a účinek je tak rychlejší a intenzivnější. Navíc tělo dostává energii z masa,“ vyzdvihl Doležal přínos produktu.
Ideální pro šoféry
„Je to ideální svačinka pro řidiče. Vyřeší únavu i pocit hladu,“ dodal Pavel Doležal s tím, že 125 gramů masa má 10 miligramů kofeinu, což obsahuje jedno silné presso.
Výroba trvá dva dny
Detaily procesu výroby sušeného masa s kofeinem, které má příjemnou lehce nahořklou chuť, nechtěli pardubičtí podnikatelé prozrazovat. Popsali jen to, že syrové maso nakrájené na tenké plátky se 24 hodin marinuje, poté se maso asi osm hodin suší a zpracovává se finální tvar výrobku. Celkově výroba zabere asi dva dny.
Prováděli pokusy
O novince uvažovali asi půl roku, než se pustili do prvních experimentů. „Zjistili jsme při nich, že při vyšších teplotách se kofein trochu degraduje, takže se muselo například vychytat to, jak ho dávkovat a v jaké fázi jej dát,“ popsal počátky procesu výroby nového unikátního produktu Pavel Doležal.
Novinka láká
„Zatím to zákazníci vnímají jako zajímavý výrobek, který chtějí vyzkoušet,“ řekl David Novák, podle něhož je sušené maso obecně u nás stále vnímáno jako neobvyklý produkt. Češi ale začínají více tíhnout ke zdravější stravě, takže jeho oblíbenost je stále na vzestupu. „Ze statistik vyplývá, že ho kupují hodně aktivní lidé ve věku 25 až 30 let a překvapivě jsou to v drtivé většině ženy,“ doplnil Doležal.