Martin a Ondřej jsou kamarádi od dětství - Nyní šijí originální kabelky!
Jako kluci bydleli v jednou paneláku v Chrudimi. Dnes mají dva kamarádi, architekt Martin Kůs a ekolog Ondřej Hyrš, vlastní módní značku a prodejnu na pražské Národní třídě. Mohou tak být inspirací pro ty, kteří váhají pustit se do podnikání. Jejich peněženky, kabelky, batohy a boty s typickými puntíky jsou čím dál žádanější, jen loni utržili hodně přes sto milionů korun!
Když si spolu jako kluci hráli na hřišti, asi ani jeden z nich by neřekl, že v budoucnu spolu vybudují milionovou firmu. Martin Kůs a Ondřej Hyrš chodili spolu do školy, bydleli v Chrudimi ve stejném panelákovém domě a říkají o sobě, že jsou takoví bratři v triku, protože se znali už jejich rodiče. „Jednou jsme jeli spolu s Ondrou asi 298 hodin autobusem do Itálie. To nám byly nějaké čtyři roky a je to jedna z mých prvních společných vzpomínek,“ říká dnes spolumajitel a šéfdesignér firmy Vuch Martin. Původně ale jejich kroky vedly na zcela rozdílné strany. Martin totiž vystudoval architekturu na Vysokém učení technickém v Brně a Ondřej je ekolog. Přece se ale později jejich profese propojily a každý z toho svého vytěžil pro společný krok to nejlepší. Ale to, na čem začali oba stavět základy firmy, bylo jejich přátelství. „Naše kamarádství vždy fungovalo a funguje, a proto jsme přemýšleli, do čeho bychom se spolu pustili. Vždycky jsme nějak věděli, že bychom chtěli podnikat. Jen nejdřív jsme neměli úplně jasno v čem,“ vysvětluje Martin. V roce 2013 se rozhodli pro první společný krok. Rozjeli internetový obchod, kde nabízeli už zavedené značkové módní doplňky. „Byl to e-shop Sportego, kde jsme přeprodávali sportovní oblečení. Ale postupem času jsme pořád přemýšleli o vlastní značce,“ přiznává Martin. Toužili totiž po něčem vlastním, co je bude vystihovat a bude mít svoji vlastní duši i směrování.
Sázka na putníky
O dva roky později se zrodil Vuch. Oba pánové přišli s vlastním nápadem a na trh vtrhly puntíky. „V předprodeji nebyla de facto žádná emoce. Chtěli jsme svůj vlastní brand. Udělali jsme si tedy nějaký průzkum trhu, řekli si, co by nás bavilo, co by se nám líbilo a co by mohlo fungovat. A tak vznikla první série puntíkatých peněženek Vuch. A ono to fungovalo!“ popisuje Martin Kůs jejich první kroky k úspěšné značce. Všechno tehdy vsadili na puntíky. „Ten obor už jsme měli docela okoukaný a říkali jsme si, že je to strašná nuda, že by to chtělo oživit. A tak se zrodila Vuch. Začali jsme si pohrávat s různými barevnými kombinacemi, vzory a došlo na naše ikonické puntíky. Úplně prvně jsme tedy navrhli vlastní kolekce peněženek,“ vysvětluje Ondřej, který už měl zkušenosti s online byznysem, Martin Kůs zase s grafikou a estetikou. „Byl to takový pokus, říkali jsme si, že to zkusíme a uvidíme. No a ono to vyšlo!“ dodává Martin. Právě puntíkaté peněženky patří k vlajkovým lodím značky. Postupně však pánové začali navrhovat různobarevné kabelky, batohy a další módní doplňky. To, že jim to vyšlo, vidí v tom, že se odpoutali od nudné tradice. „Módní scéna nám připadala šedá, smutná a nevýrazná. Nebo naopak velice drahá a nedostupná pro běžné zákazníky. Tak jsme zkusili napravit všechny tyto nedostatky, které jsme na trhu viděli. Dodnes v našem chrudimském týmu společně vytváříme netradiční módní kousky plné barev a radosti,“ říká třicátník Martin, který mimo jiné ve firmě zodpovídá za vizi, nové kolekce a směr firmy. Žije v Chrudimi, má ročního syna a prý rád vaří nebo relaxuje tím, že něco kutí či vyrábí na zahradě.
Batohy v covidu - Více čtěte v tištěném Aha! pro ženy číslo 42.