Zdravotní sestra z Karviné: Jak zvládla agresivního pacienta? | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

středa 24. července 2024

Svátek slaví Kristýna, zítra Jakub

Zdravotní sestra z Karviné: Jak zvládla agresivního pacienta?

Zdravotní sestra Marcela Orságová vyhrocenou situaci zvládla.
Zdravotní sestra Marcela Orságová vyhrocenou situaci zvládla. (Foto Aha! – Jana Gartnerová)

O přestávce kurzu s policejním vyjednavačem si zdravotní sestra Marcela Orságová z Karvinské hornické nemocnice vyzkoušela vědomosti v praxi. S agresivním pacientem si ochranka nevěděla rady, ona ho uklidnila a pozvala na kávu.

Od elitního policejního vyjednavače Zdeňka Orla, který se účastnil, zásahů při střelbě na Filozofické fakultě UK i ve Fakultní nemocnici Ostrava, se učili zdravotníci obraně v krizových momentech. A byl by na jednu ze svých žákyň pyšný. Zdravotní sestra Marcela Orságová si o přestávce šla pro kávu, když zpozorovala, že si ostraha neví rady s mužem v bojovné náladě. „Z první poloviny školení jsem věděla, že věty, jako uklidněte se a podobně jsou zapovězené, že s mužem musím mluvit jinak. Vztekal se, protože v ordinaci nikdo nebyl, a on musel čekat,“ popsala Aha! Orságová vyhrocenou situaci. Přišla s ideálním plánem. „Nabídla jsem mu, ať jde se mnou na kávu, že lékař určitě přijde. Zeptala jsem se, co ho trápí, a za chvíli jsme si normálně povídali,“ sdělila s úsměvem. Dodala, že se sprostými či řvoucími pacienty se v nemocnici setkávají téměř denně. A párkrát už došlo i na fyzický atak.

Obrana třeba židlí

Při kurzech Orel učí, že nejde jen o psychologické zvládnutí situace, ale také jak se bránit, když by došlo k napadení. Třeba i nožem, nebo dokonce střelnou zbraní. „Můžete popadnout, co je v tu chvíli po ruce, třeba židli,“ popisoval a zdravotníkům vše hned naživo předváděl včetně ukázky, jak se dá strhnout namířená pistole.

Chápu vás neříkejte

Podle Orla se k agresi často uchylují lidé řešící pro ně nezvladatelný problém. „Nebezpečí může zvýšit i to, že čekají dlouho v čekárně a jsou přesvědčeni, že se jim nikdo nevěnuje,“ upozornil. Univerzální věta k uklidnění situace prý neexistuje. „Rozhodně však nefungují věty typu: Uklidněte se! Já vás chápu, a podobně,“ tvrdí vyjednavač.

Tísňová tlačítka

„Loni bylo 54 případů a přibývá jich. Zdravotníci jsou napadání i od příbuzných pacientů. Proto jsme nakoupili tísňová tlačítka,“ říká manažerka kvality karvinské nemocnice Pavlína Vajglová. Bezdrátové tlačítko lze připevnit na oděv, nosit ho na krku či na klíčích. Po zmáčknutí odešle signál do mobilů členů ochranky.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.