Jak dát nočním můrám jednou pro vždy sbohem? Nastavte si svoje sny | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 16. dubna 2024

Svátek slaví Irena, zítra Rudolf

Jak dát nočním můrám jednou pro vždy sbohem? Nastavte si svoje sny

Nebojte se ovládnout svoje sny, spánek si budete užívat a můžete si představy i režírovat.
Nebojte se ovládnout svoje sny, spánek si budete užívat a můžete si představy i režírovat.  (Foto scom)

Zdá se vám sen, vy si uvědomujete, že spíte, přesto myšlenkami ovlivňujete své chování v něm? Pokud se to někdy stalo i vám, patrně jste prožili epizodu tzv. lucidního snění. Nejde o poruchu, nýbrž o zdraví prospěšnou techniku, která se navíc dá naučit.

Vyžaduje to trénink, pozitivní myšlení a především trpělivost. To všechno se ale vyplatí. Podle nejnovějších průzkumů dokáže pravidelné lucidní snění snížit frekvenci výskytu nočních můr, odbourat nespavost i stavy úzkosti.

Spánek jako terapie

Vědci lucidní snění přirovnávají k jakési vlastní formě virtuální reality. Během tohoto stavu má spáč kontrolu nad obsahem svého snu, zachovává si jasnost myšlení a vybavují se mu vzpomínky. Po probuzení si navíc svůj noční příběh jasně vybaví. Zatím není jasné, jak fyziologicky lucidní snění vzniká. Zřejmě jde o jakousi hybridní formu vědomí, kdy mozek vykazuje aktivitu podobnou jak bdělému, tak i spánkovému stavu zároveň. „Skvělé je, že během epizod se lidé mohou přiučit novým dovednostem, získat odpovědi na životní otázky,“ tvrdí americký neurolog Ken Paller. „Zažil jsem i pacienty, kteří se díky tomu vyrovnali s nějakou tragickou událostí.“ Udává se, že lucidního snění dokáže správným nácvikem dosáhnout 70 % populace. Pár základních kroků vám umožní zjistit, jestli mezi ně patříte i vy.

Jak na to

1. Veďte si snový deník. Po probuzení si do něj zapisujte, co se vám během noci zdálo.

2. Rozlišujte mezi realitou a sněním. Při nějaké činnosti, kterou provádíte během dne, se na chvíli zastavte a uvědomte si, že se nacházíte v realitě, nikoli ve snu. Prostě si to zdůrazněte.

3. Představujte si sami sebe, jak záříte. Snad máte dost fantazie, abyste si takovou auru okolo představili. Během spánku si pak lépe budete uvědomovat vlastní já.

4. Buďte se po 6 hodinách. Až půjdete do postele, nastavte si budík a po 6 hodinách vstaňte z postele, půl hodinky se věnujte jiné činnosti, a pak se opět pokuste usnout. Vědomě se snažte navodit sen, který se vám zdál, než jste se probudili.

Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.