Jedinečná výstava připomíná legendární Jawu 50: Začal to pařez!

Fichtl, pincek, píst, pinďour, pařez, kozí dech, ale také pionýr. Málokterý dopravní prostředek si za dobu své existence vysloužil tolik přezdívek jako motocyklová legenda Jawa 50. Vítejte na výstavě Pinďour a jeho doba.
Zlatou éru malého motocyklu připomíná Regionální muzeum Vysoké Mýto přesně po 70 letech od rozhodnutí začít tento jedinečný stroj vyrábět. Tehdy se psal rok 1953. Pražská firma Jawa vycházela z výkresů z roku 1947, které ve fabrice vznikly. Tehdy se zaměstnanci zamýšleli nad zkonstruováním jednostopého dopravního prostředku dostupného všem vrstvám lidí. Nejdůležitější bylo sestrojit ho tak, aby legislativně odpovídal motokolu. „Na to se totiž nevztahovala daň a nebyl potřebný řidičák,“ vysvětlil Aha! ředitel vysokomýtského muzea a kurátor výstavy Jiří Junek. Jenže komunistický převrat v roce 1948 zahájení výroby zhatil, prosadit se to povedlo až později a z rozhodnutí státních orgánů se výroba přenesla do závodu Klementa Gottwalda v Považské Bystrici na Slovensku, aby po ukončení výroby slavných Manetů 90 roku 1951 byla výroba motocyklů rozdělena na obě poloviny Československa.
První kousek
Sériová výroba začala v roce 1955 v Považské Bystrici, z montážní linky tehdy sjel první moped o obsahu 50 ccm v československé historii – Jawa 50 typu 550. První kousky měly šlapky, které šmahem vyměnili za řadicí a startovací páku. Stroj měl charakteristické sedadlo, které mu přisoudilo přezdívku – pařez. Vyráběl se až do roku 1958 a celkem se jich smontovalo přes 106 tisíc kusů. Pořídit se dal za 2500 československých korun (Kčs), což byly v té době skoro dva průměrné hrubé platy.
Čtvrtý pionýr
Ze všech vyráběných pionýrů byl nejrozšířenější motocykl Jawa 50 typ 20, čtvrtý model v řadě. „V letech 1966 až 1980 bylo vyrobeno téměř půl milionu těchto motorek,“ uvedl Junek. Největší změny se dočkal co se týká motoru, konstruktéři mu zvýšili výkon. Jeho bzukot zněl po všech vesnicích Československo od rána do večera. Ve své době se prodával v několika barevných provedeních za 3270 korun, což byl zhruba 1,7násobek tehdejší průměrné hrubé mzdy. Litr benzínu stál tehdy 2,10 Kčs. Pro představu – bochník chleba se kupoval za 2,60 Kčs.
Mustang versus simson
Posledním vyráběným modelem Jawy 50 byl typ 23, tzv. Mustang, Jeho podoba se hodně přibližovala opravdovému motocyklu, a proto byl velmi oblíbený hlavně u mladých. Montoval se v letech 1968 až 1982, avšak a zájem o něj postupně upadal. Neobstál zejména proti malé motorce Simson S50, která se vyráběla od roku 1975 v tehdejší NDR. Mustang se tak stal ve vývojové řadě motocyklu Jawa 50 posledním dílkem v legendárním tažení Pionýra na Slovensku v Považské Bystrici.
Pinďour a jeho doba
Kde: Regionální muzeum Vysoké Mýto
Kdy: od úterý do neděle vždy od 9 do 12 a od 13 do 17 hodin, končí 22. října
Vstupné: základní 30 Kč, studenti a senioři 15 Kč
Víte, že...
...všech typů padesátkových motorek bylo celkem vyrobeno přes 1,6 milionu kusů?