Jak si užít svátky a nezruinovat se: Pozor na nástrahy Vánoc! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 23. dubna 2024

Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří

Jak si užít svátky a nezruinovat se: Pozor na nástrahy Vánoc!

Pozor na podvodníky
Pozor na podvodníky (foto scom)

Že to letos budou trochu jiné Vánoce, ví každý. Bude potřeba se uskromnit, šetřit energiemi a smířit se s tím, že ani v novém roce to nebude sluncem zalité. Je ale potřeba mít na paměti, že na nás číhají různé jiné nástrahy, které nás mohou připravit o nemálo peněz. Ať už jde o podvodné reklamy, nástrahy telešmejdů nebo v nejhorším případě podvodem vyluxované bankovní konto.

A všichni tušíme, že v největším ohrožení jsou naši rodiče nebo prarodiče, prostě senioři. Přinášíme proto praktické rady a návody, jak se těmto pastím a nekalým praktikám vyhnout. Nejrůznější nebezpečné nástrahy mohou ovšem ohrožovat i naše potomky. V době plné oslav budou mít jednodušší přístup k alkoholu, drogám i k cigaretám a hrozí nebezpečí závislostí. Přečtěte si, co závislosti zvyšuje a jakým děti a mladiství nejvíc propadají. Foto scom Popisky: Vyhlížíte Vánoce? Snad budou letos veselejší, i když asi ne bohatší.

Podvodné reklamy

Lákají na investice i superceny Na internetu se stále masivněji objevuje další forma útoku na peněženky důvěřivých uživatelů – podvodné reklamy. Jménem známých celebrit nebo společností lákají na neobvyklé nebo exkluzivní zboží, ale i investice. Může se zdát, že na podvodné reklamy už nikdo nenaletí. Ale pokud je kampaň zacílená na skupiny s menší zkušeností s virtuálním světem, stále to funguje. V současné době se ale aktivity útočníků přesunují stále více do prostředí nových médií – na sociální a komunikační sítě, ale třeba i na seznamovací platformy. Sázejí třeba na to, že při rychlém procházení příspěvků na mobilním telefonu lidé častěji nerozpoznají škodlivý obsah. Podle letošní studie se například více než třetina uživatelů Facebooku setkala opakovaně s podvodnou reklamou. Setkáváme se s tímto nešvarem i na českých vyhledávačích a portálech.

Jak se bránit

„Jedinou možností, jak se bránit, je neklikat bez rozmyslu na vše, co vás zaujme. Napovědět může podezřelá adresa, na kterou link z reklamy vede, a kterou lze jednoduše před odkliknutím zkontrolovat,“ konstatuje Ondřej Ševeček z Počítačové školy GOPAS.

Zajímavé investiční příležitosti

Podvodné reklamy se v poslední době zaměřují i na lokální české hráče – například Českou poštu nebo ČEZ. Zde šlo o nabídku výhodných investic a reklama byla nejen provázaná s kvalitně zpracovaným YouTube kanálem s investičními videi, dokonce obsahovala i »vyjádření« reálného manažera tohoto energetického giganta.

Nerozumná rozhodnutí

„Lidé vedení vidinou snadného výdělku se často rozhodují iracionálně. A to je základem těchto investičních podvodů. Rozpoznat ho od skutečné nabídky ale není vždy jednoduché. Zpozornět bychom měli v případě neobvykle vysokého zhodnocení za minimálního rizika, ať už jde o investice do běžných komodit nebo kryptoměn,“ popisuje používané taktiky Michal Merta ze společnosti Accenture.

Na co vás dostanou

Podvodné reklamy mají za cíl od jednotlivých oklamaných buď vylákat identifikační údaje, nebo přímo finanční prostředky. Nebo své oběti přesměrovat na podvodné stránky, které spustí instalaci škodlivého kódu do jejich zařízení, třeba i s cílem jej později zablokovat a vymáhat výkupné.

Celebrity a falešní odborníci

„Podvodníci nejčastěji zneužívají dvou emocí, které člověka přimějí k ukvapené reakci – touhy ušetřit a obavy nebo strachu, nejčastěji o zdraví. Zaštiťují se názory celebrit či fiktivních odborníků. Často využívanou technikou je i nátlak na co nejrychlejší koupi: slevou, časově omezenou nabídkou nebo informací o tom, že zbývají poslední kusy zboží. Také se přiživují na aktuálních celospolečenských problémech, například fingují pomoc lidem po živelných katastrofách, v poslední době se objevila i řada podvodů zneužívajících covidovou pandemii,“ popisuje metody útočníků Michal Merta.

Nákupy: Stále více lidí nakupuje vánoční dárky na internetu.

Podvod: Podvodné reklamy lákají nakupující třeba na to, že jde o poslední kusy zboží. Nakupujícího to donutí bez přemýšlení věc objednat.

Opatrně při »výhodných« nákupech na internetu

Kriminalita na internetu neustále roste, přibývá i způsobů, jimiž se podvodníci snaží své oběti nachytat. V současné době dominuje phishing, ten má však mnoho podob. Využívá zejména lidské nevědomosti nebo pochybení. S pomocí metod sociálního inženýrství jsou podvodníci stále častěji úspěšní i v oklamání poučených uživatelů. Pozor by si měli dát zejména senioři, ale nejen oni.

Co je to phishing

Je to podvodná technika používaná na internetu k získávání citlivých údajů (hesla, čísla kreditních karet apod.) v elektronické komunikaci. K nalákání důvěřivé veřejnosti komunikace předstírá, že pochází z populárních sociálních sítí, aukčních webů, on-line platebních portálů, úřadů státní správy nebo od IT administrátorů.

9 z 10 zdařilých útoků využilo lidské chyby

Také jste určitě do spamu dostali podvodnou zprávu, která se z vás snažila vylákat privátní informace pod příslibem vysoké výhry či nabídky zázračného prostředku na cokoli. Slibovala například pohádkové bohatství výměnou za několik málo osobních údajů. Ačkoli se může zdát, že na podobné podvody může naletět jen blázen, za 90 % zdařilých útoků je prosté lidské pochybení.

Ukradená data

Lidé jsou stále nepoučitelní v tom, že by neměli bezmyšlenkovitě klikat na nebezpečné odkazy. Pokud přijde mail, který vypadá jako od banky, přepravní firmy, renomovaného obchodu, najde se stále mnoho těch, kteří neváhají do odpovědi zadat své osobní údaje. „Metody podvodníků jsou však stále vynalézavější, i poučení uživatelé například naletěli na telefonické upozornění na napadení jejich počítače a povolili útočníkům, kteří se zaštítili jménem antivirové nebo jiné známé společnosti, vzdálenou správu svého počítače. Podvodníci pak získali zneužitelné přístupové údaje do různých systémů a služeb nebo zablokovali či ukradli data,“ říká Michal Merta.

Zneužívají se e-shopy i bazary

Online nakupování je velice populární a právě nyní, před Vánocemi, ho využívá mnoho lidí. I proto je zneužití on-line prodejů lákavý cíl. Naletět můžete i při koupi zboží přes e-bazary, kdy z kupujících i prodávajících chtějí podvodníci vylákat údaje o platebních kartách. Častou metodou je přesměrování na jakýsi oficiálně vypadající formulář, do kterého by kupující měl vyplnit údaje o své platební kartě.

Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.