Nenechte se zabít cukrem: Proč jsme otupělí a depresivní! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

sobota 13. srpna 2022

Svátek slaví Alena, zítra Alan

Nenechte se zabít cukrem: Proč jsme otupělí a depresivní!

Průměrný Čech zkonzumuje ročně 36 kg cukru.A nejen to!
Průměrný Čech zkonzumuje ročně 36 kg cukru.A nejen to! (Shutterstock)

Věděli jste, že průměrný Čech zkonzumuje ročně 36 kg cukru, což je téměř dvojnásobek doporučené dávky? Následkem je epidemie obezity a mnoho dalších závažných chorob. Mlsat se dá přitom zdravě a chytře!

Paní Mandžuková, proč vlastně tolik bažíme po sladké chuti?

„Je to způsobeno mj. rozkolísanou hladinou cukru v krvi, kterou způsobuje právě jeho nadměrná konzumace ve sladkostech, ovocných šťávách nebo limonádách. V případě, že hladina cukru klesne, tělo prostřednictvím chuti na sladké vyžaduje jeho rychlé doplnění, a tak se začínáme pohybovat v začarovaném kruhu.“

Kolik cukru tedy lidský organismus potřebuje, jestli ho vůbec potřebuje?

„Je důležité zmínit, že cukr představuje pro organismus čistý energetický příjem a bývá označován pojmem »prázdné kalorie«, proto bychom jeho příjem měli omezovat.“

Je nějaká »tolerovaná« hranice?

„Cukr by měl v naší stravě tvořit maximálně 10 % z celkového energetického příjmu, reálný příjem je však u většiny lidí o mnoho vyšší.“

Jak na nadbytek cukru organismus reaguje?

„Přemíra cukru znamená neustálou chuť na sladké, tloustnutí, zvýšenou únavu, časté bolesti hlavy, nesoustředěnost, kožní problémy a zvýšené riziko mnoha nemocí.“

Jarmila Mandžuková (vpravo)

Co je na cukru nejhorší a jaké nemoci může jeho nadměrná konzumace vyvolat?

„Současný »moderní« způsob výživy s nadbytkem cukru nejen otupuje naši chuť, ohrožuje hospodaření s vitaminy, překyseluje organismus, ale také postihuje slinivku břišní, játra, ledviny, cévy, a tím i srdečně- -cévní systém. Zdravotním rizikem jsou obezita, cukrovka, vysoký krevní tlak, ateroskleróza, rakovina, deprese, Alzheimerova choroba a další neurodegenerativní nemoci.“

Co skryté cukry? Kde nás mohou překvapit, aniž bychom to čekali?

„Asi 80 % cukru, který zkonzumujeme, nepochází z cukřenky na našem stole, ale z průmyslově zpracovaných potravin a nápojů. Nejvíce skrytých cukrů je ve sladkých nápojích, sušenkách a dalších sladkostech, zavařeninách, kompotech, ochucených mléčných výrobcích, kukuřičných lupíncích a dalších cereáliích, ale také v kečupu, dresinku, konzervované zelenině ve sladkokyselém nálevu a řadě dalších potravin. Proto je důležité pečlivě číst obaly.“

Celý rozhovor naleznete v tištěné podobě Nedělního Aha! (26. 6. 2022)

Mlsat lze i bez výčitek

Chceme-li mlsat bez výčitek, prvním krokem je zvykat si na méně sladkou chuť a omezit, či zcela odstranit cukr. S tím úzce souvisí i nekupovat sladkosti, ale raději si zdravé a odlehčené moučníky či dezerty připravovat doma. Při jejich přípravě používáme přirozeně sladké zdroje v podobě ovoce a zeleniny a zdravější sladidla. Při přípravě moučníků používáme celozrnnou mouku a minimum tuku. V receptáři knihy Nenechte se zabít cukrem je celá řada receptů na zdravé sladkosti.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.