Lodní kuchař Ivo: Během bouře hrnce přivážu k plotně | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 21. ledna 2022

Svátek slaví Běla, zítra Slavomír

Lodní kuchař Ivo: Během bouře hrnce přivážu k plotně

Ivo Pokluda se cítí na palubě jako ryba ve vodě, ale cizí mu není ani zahraniční pevnina.
Ivo Pokluda se cítí na palubě jako ryba ve vodě, ale cizí mu není ani zahraniční pevnina. (Foto: Karel Janeček, Vilém Pavlica)

Jaký je rozdíl mezi vařením na palubě škuneru, a na pevnině? Asi v tom, že vám nekloužou hrnce po plotně. Své o tom ví šéfkuchař Ivo Pokluda (60) z Frýdku-Místku. V kuchyni historické pirátské lodi tráví devět měsíců v roce.

Poprvé vyjel na zaoceánské lodi v roce 1988. „Bylo to ještě za komunistů, po třech letech marných žádostí mě soudruzi pustili. To už jsem měl dvě malé děti,“ popisuje Ivo. Tehdy jezdil na obchodních lodích. A na svou první plavbu stále vzpomíná: „Byla do Indie na nákladní lodi Radhošť. Přepravovali jsme do Bombaje požární vozy Tatra a vyplouvali jsme z Itálie.“ Radost z vysněné práce zažíval jen šest let. „Československou námořní plavbu s 23 plavidly získal Viktor Kožený. »Zprivatizoval«, co se dalo, v roce 1992 byl se vším konec,“ popisuje krach jednoho snu i české chlouby na mořích. Pak se stal na osm let provozovatelem restaurace. Dál ho to ale táhlo na moře.  Což se mu nakonec poštěstilo. Zase se plaví po mořích, smaží řízky a vaří excelentní guláše.


Zájem o koprovku
Ano, je zpět poté, co hrstka nadšenců z Česka postavila v Egyptě historickou plachetnici, repliku dvoustěžňové brigy z 18. století, kterou se pohybují zejména ve Středomoří. Ivo se na cestách stará o mlsné jazýčky posádky. „Když jsou velké vlny, kastroly a talíře uvazuji, aby se všude nerozlétly. To máte zábavu na celý den,“ usmívá se pohodový mořský vlk. „Největší zájem je o českou kuchyni: o knedlo vepřo zelo, koprovou omáčku, rajskou a svíčkovou,“ prozradil.
14 námořních lodí
Námořní lodě se pod československou vlajkou plavily krátce po vzniku Československa. První byl škuner Kehrwieder roku 1920. V roce 1984 mělo Československo 14 námořních lodí. V roce 1992 byla ale Československá námořní plavba privatizována v kuponové privatizaci. V roce 1995 se majoritním akcionářem stala společnost Stratton Investments spojená s Harvardskými fondy Viktora Koženého a do roku 1998 byly lodě, i přesto, že přinášely zisky, odprodány.
Oživují námořní historii
Posádka historické lodi La Grace si klade za cíl vzkříšení české námořní historie. Zájemce učí námořní řemeslo a jeho hrdé tradice. Přidat se může kdokoli, třeba i jako člen posádky. Na palubě je 35 lůžek.

Zásoby i na měsíc
Lodní kuchař nemá na starosti jen vaření, musí zajistit veškeré zásoby pro posádku na celou dobu plavby. Někdy je to na tři dny, jindy týden, ale při zaoceánských cestách i na měsíc. Zásoby musí být kompletní, na rybolov prý spoléhat nelze. Posádka nemůže v případě bouře či neúspěšného lovu podle Iva Pokludy zůstat o hladu.

Víte, že...
...mořská nemoc se nevyhýbá ani matadorovi, jímž je Ivo Pokluda? „Sem tam i dodnes zvracím. Ale je to méně než před třiceti lety. A když vyjdu po tolika dnech z lodi, houpe se se mnou i pevnina.“



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.