Reklamace jsou po svátcích téměř tak časté, jako předvánoční nákupy. Poradíme, jak správně reklamovat vadné dárky!
Vánoce jsou za námi a mnozí z nás našli pod stromečkem dárek, který z nějakých důvodů nefungoval nebo měl vadu, která nebyla při koupi zřejmá. Co teď s tím? Samozřejmě je potřeba zboží reklamovat! Jen byste měli vědět, jaká máte práva a povinnosti. Tady máte pár užitečných rad připravených ve spolupráci s odborníkem.
1) ZÁRUČNÍ DOBA 24 MĚSÍCŮ
Na reklamaci zboží máte ze zákona dobu dvacet čtyři měsíců od jeho koupě. Doba, po kterou prodávající odpovídá za vady na zakoupeném zboží, začíná běžet dnem převzetí zboží. Záruka či odpovědnost za vady je součástí kupní smlouvy mezi prodejcem a kupujícím.
2) NEČEKEJTE
S reklamací zbytečně neotálejte, reklamujte zboží ihned po zjištění vady. Nečekejte na to, až se vada zvětší, popřípadě až vám vadné zboží způsobí nějaké škody.
3) DOKLADY
K reklamaci je vhodné předložit účtenku či fakturu, abyste prodejci dokázali, že zboží pochází od něj a že se na něj dosud vztahuje záruka. Nejedná se však o povinnost, kterou by vymezoval jakýkoliv zákon, a tak je možné původ zakoupeného zboží prokázat i jinak. Například výpisem z účtu, pokud jste platili kartou. V případě kamenných obchodů se v praxi nezjišťuje, zda osoba, která předložila účtenku, je skutečně kupujícím. V případě e-shopů, které znají identitu svých zákazníků, je lepší, pokud reklamaci uplatní přímo kupující. Pokud jde o dárek, může kupující převést písemně všechna práva týkající se reklamace na obdarovaného.
4) JAK A KDE?
Reklamujte nejlépe v místě, kde jste zboží zakoupili. Můžete reklamovat ale i v jiné provozovně stejného prodávajícího nebo i v jeho sídle. Reklamovat můžete zboží osobně, někdy je však lepší využít reklamaci formou dopisu a zaslání zboží.
5) REKLAMAČNÍ PROTOKOL
Ať už reklamujete ústně či dopisem, vždy vyžadujte, aby prodávající do reklamačního protokolu uvedl, kdy jste reklamaci uplatnili, jakou má zboží vadu a co na něm konkrétně nefunguje. Dále požadujte, aby prodávající zapsal, zda chcete opravu vady, výměnu zboží za jiný kus, slevu z ceny nebo odstoupit od kupní smlouvy a vrátit peníze.
6) SLEVY A AKCE
Na zboží zakoupené v akcích a slevách se vztahují úplně stejné podmínky, pokud jde o záruku, jako na zboží za plnou cenu. Nižší cena neznamená, že Vaše práva budou krácena. Pokud však koupíte levněji zboží s vadou, na kterou musíte být upozorněni ještě před nákupem, nemůžete pak tuto vadu reklamovat.
7) DOKUMENTACE
Ještě před reklamací vyfoťte detailně stav zboží, u telefonu zejména stav displeje nebo okolních částí baterie. U elektroniky zálohujte data, je pravděpodobné, že telefony, tablety, notebooky aj. uvedou v opravně do továrního nastavení.
Kdy máte nárok na výměnu zboží a kdy můžete odstoupit od kupní smlouvy, stejně jako rady odborníka čtěte v tištěném Aha! pro ženy.