Klára Šugárková (27) je manažerkou české továrny na klobouky - Hitem jsou zmijovky!
Jejich výrobky nosili státníci Tomáš Garrigue Masaryk a Winston Churchill nebo olympionik Emil Zátopek. Nyní je mají v šatníku i hollywoodské hvězdy Julianne Mooreová či Orlando Bloom. Klobouky z novojičínské továrny TONAK, jejíž historie sahá až do roku 1799, jsou prostě světoznámé. Vyrábí se tu i populární zmijovka, kterou nosí lidé až v dalekém Senegalu! „Já sama vlastním zmijovku hned v několika barvách, nejčastěji v ní fandím na hokeji nebo chodím na hory,“ přiznává Klára Šugárková (27), marketingová manažerka TONAKu, která prozradila i další zajímavosti z chodu slavné kloboukárny.
Nejdříve se přiznejte, nosíte sama klobouky?
„Ano, klobouky, barety i čepice nosím velmi ráda. Jsou součástí mých každodenních outfitů. Plstěné klobouky mám nejraději ve světlých pastelových tónech a s minimalistickým zdobením. V létě ale ráda nosím velké slaměné klobouky a nebojím se ani výrazných barev.“
Říká se, klobouk každému. Je to pravda?
„Myslím, že ano. Je to o výběru správného tvaru, velikosti a barvy klobouku. Častokrát již nerozdělujeme klobouky striktně na dámské a pánské, ale mnoho z nich je unisex. Ženy ani muži se již nebojí experimentovat s barvami a vzory. Klobouky se v šatnících staly symbolem elegance a nadčasovosti.“
Pojďme k jejich výrobě? Z čeho se dělají?
„K výrobě srstěných plstěných polotovarů se používá zvířecí srst, především králičí. Kůže vykupujeme od drobných chovatelů z České republiky i ze zahraničí. Pletené výrobky se vyrábí z ovčí vlny, která se vozí z Nového Zélandu nebo Austrálie, protože ta z evropských ovcí není pro naši výrobu vhodná. Vstupní surovina i technologický postup výroby klobouků a kloboukových polotovarů jsou od prvopočátku stále stejné. Zavádíme ovšem nové technologie a postupy, které jsou příznivější pro životní prostředí. Veškeré pokrývky hlavy navrhujeme a vyrábíme přímo v Novém Jičíně a Strakonicích.“
Jak dlouho taková výroba trvá?
„Výroba jednoho klobouku trvá šest až osm týdnů, už 220 let je na to zapotřebí téměř 150 operací, z čehož 80 z nich je stále výhradně ručních. Čili ruční výroba je pro výrobu pokrývek hlav zásadní. Oba výrobní závody se ale s postupem let snaží výrobu modernizovat, na čemž spolupracujeme s českými technickými univerzitami.“
Klobouk musí někdo navrhnout. Kolik máte designérů?
„Dva týmy, jeden působí v Novém Jičíně a druhý v závodě ve Strakonicích. Zajímavé je, že se jedná pouze o ženy. Dále spolupracujeme s externími designéry či jinými zajímavými osobnostmi na různých limitovaných kolekcích.“
Po jakých pokrývkách hlavy je v současné době největší poptávka?
„Nelze vybrat konkrétní produkt, přestože vyvážíme pokrývky hlavy do více než 50 zemí světa. V Novém Jičíně ročně vyrobíme 100 tisíc hotových klobouků a 300 tisíc srstěných kloboukových polotovarů. Strakonická pobočka vyrobí ročně skoro dva miliony pokrývek hlav – čepic, baretů a fezů. Zákazníci si oblíbili vlněné barety a tradiční čepice zmijovky. Aktuálně jsme dodavatelem pokrývek hlav pro Hradní stráž, Lesy ČR a další. V rámci exportu jsou velmi důležitou oblastí religiózní pokrývky hlavy – židovské klobouky či muslimské fezy.“
Zmíněné zmijovky jsou tedy znovu hitem?
„Ano, jsou znovu v módě. Zmijovku, která je vyráběna z padesáti procent z vlny a zbytek z viskózy, si oblíbili mladí fanoušci designových kousků, retro stylu nebo hipsteři. Uchvátily je množství barev, kterých je celkem dvanáct, vysoká hřejivost a kvalita zpracování. Navíc tahle čepice vypadá skvěle k jednoduchému kabátu. Má v sobě nesmrtelné kouzlo. Retro se vrací do módy a tato čepice se řadí k bestsellerům naší společnosti v rámci prodeje v České republice. Češi si tuto ikonickou čepici oblíbili také jako vánoční dárky pro své blízké i děti. Hlavní exportní zemí, kam zmijovky vyvážíme, je pak Senegal, kam ročně putuje 250 000 kusů.“
Zda ještě frčí slamáky a mnoho dalšího se dozvíte v tištěném Aha! pro ženy číslo 27.