Nákupy na internetu: Co ještě musíte vědět?
On-line nakupování zažívá v poslední době velký boom. Ve virtuálním prostoru lze sehnat téměř vše, od kuchyňských spotřebičů a mobilní techniky přes hračky a oblečení až po jídlo a pití. E-shopy navíc nikdy nezavírají, jsou oproti kamenným obchodům levnější a vzhledem k době koronavirové jsou teď často jediným místem, kde seženeme to, co právě potřebujeme. Číhají tu na nás však také určitá úskalí, o kterých je třeba vědět…
· K placení používejte ideálně vlastní počítač i připojení. Raději nevyužívejte otevřené WiFi sítě, například v dopravních prostředcích, kavárnách nebo obchodních centrech, vaše data by mohla být zneužita.
· Při převzetí zásilky od dopravce ověřte, zda není přepravní obal porušen. Objevíte-li závadu, zásilku nepřebírejte. Sepište s dopravcem protokol, ideálně si vše nafoťte a kontaktujte prodejce.
· Pokud zboží po vybalení nefunguje, je poškozené nebo je jiné, nezbývá vám nic jiného než ho reklamovat. V první řadě si prostudujte reklamační řád na stránkách obchodu a dle něj postupujte. Většinou je třeba zboží na vlastní náklady dopravit k prodejci s protokolem o popsané závadě. Lhůta k vyřízení reklamace je ze zákona stejná jako v kamenném obchodě, čili 30 dní. V případě, že je reklamace oprávněná zákazník dostane peníze za zboží, včetně nutně vynaložených nákladů na reklamaci, zpět.
· Při on-line nákupu máte, až na pár výjimek, možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů, a to do 14 dnů od převzetí zboží (platí jasně pouze ve všech zemích EU). Vrátit nelze například produkty individuálně upravené dle vašich požadavků nebo audio a video nahrávky a počítačové programy s porušeným obalem nebo zboží, u kterého byl porušen hygienický obal. Odstoupení od smlouvy musí splňovat několik požadavků: zboží nesmí být poškozené ani použité, musí být vrácené se všemi obaly, včetně výplně. Náklady spojené s vrácením zboží platí většinou zákazník, pokud jej o tom prodejce poučil.
· Nakupujte s rozmyslem. Internetové prostředí svádí k tomu, abyste si objednali i věci, které nepotřebujete ani nevyužijete, a utratili tak víc peněz než v kamenném obchodě.
U oblečení dvakrát měřte
· Pokud si chcete kupovat na internetu oblečení, což je vlastně nyní, až na výjimky jediná možnost, potřebujete dobře znát své skutečné míry, jen konfekční velikost nestačí. Každá značka totiž může mít trochu jiné značení, proto by velikost oblečení na cedulce měla být pouze vodítkem, nikoli jediným kritériem. Úplně nejlepší bude, když jednotlivé míry uvedené u oblečení porovnáte s těmi svými. Pokud není jednoznačné, pod kterou velikost spadáte, vyberte si raději větší oblečení.
· Při nákupu využívejte průvodce velikostí daného obchodu, v dnešní době ho mají snad už všechny e-shopy. Pokud vám jakákoli informace chybí, kontaktujte jejich zákaznický servis. U seriózních obchodů nebude čekat na odpověď dlouho.
· Výběr vám ulehčí také používání různých flitrů. To znamená, že vyberete nejen typ oblečení, ale rovnou i konfekční velikost, oblíbenou barvu, střih a rozmezí ceny. Ušetří vám to nejen spoustu času, ale i zklamání, když kousek, který se vám líbí, nebude ve vaší velikosti. Položky, o kterých uvažujete, dejte rovnou do košíku, k ničemu se tím nezavazujete. Budete mít však následně lepší přehled a lépe se rozhodnete.
Více o nákupech na netu čtěte v tištěném Aha! pro ženy číslo 14.