Vyplašený Milan Šteindler: Strach z Haliny Pawlowské! Kvůli její rodině... | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 19. dubna 2024

Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela

Vyplašený Milan Šteindler: Strach z Haliny Pawlowské! Kvůli její rodině...

Fotografie
Fotografie (internal)

Filmování ho moc bavilo, užíval si každičký záběr, přesto se celou dobu obával, že bude vystaven hněvu, či snad dokonce násilí. Režisér Milan Šteindler (56) měl totiž pořádný vítr z Haliny Pawlowské (59), když spolu před dvaceti lety točili hořkosladkou komedii Díky za každé nové ráno (1994). Nejenže psala scénář, ale ve filmu ještě hrála, aby si všechno ohlídala…

Už spolu natočili velmi úspěšný snímek Vrať se do hrobu (1989), ovšem teď šlo o citlivou látku. Pawlowská psala o své rodině a Šteindler měl nahnáno, aby se trefil do její představy a neurazil její bližní. „Byl jsem rád, že mě nakonec Halina nezabila. Byla to její předloha, nebyla v některých chvílích spokojená, cítil jsem to. Ale nakonec jsem to ustál,“ vyprávěl s ulehčením Šteindler po letech. „Brala to osobně, psala přece o sobě a o své rodině. A to není snadné se pak zavděčit. I když o to mi vlastně ani nešlo.“

•    I Chytilová vyhrožovala
Ač prý vyhlášený cynik, u filmu se kolikrát dojal až k slzám. „Bylo to vtipný i smutný.“ Pawlowská ale po premiéře tvrdila, že měla chuť Šteindlera přinejmenším přizabít. „Já psala drama a on z toho udělal komedii. Žánrově to udělal dobře, ale místy to bylo tak smutný, až se člověk musel smát.“ Nejvíc jí ovšem naštval jako herečku, když jí, dámu, nechal několikrát stoupat po schodech a nakonec tam ten záběr ani nepoužil.
A jednou prý přišla na plac režisérka Věra Chytilová, jenom tak okouknout, jak si vedou kolegové.

„A Šteindler chtěl opakovat záběr. Já koulela očima a Chytilová do toho křičela – a prrróč, prrroboha? Je to dobrrrý,“ zavzpomínala Pawlowská, jak se jí slavná režisérka zastala a Milan Šteindler ani necekl, jaký z ní měl respekt. Takže to dělat podruhé nemuseli. „Věra měla pravdu, že to bylo perfektní,“ uznal režisér. Občas se ozvala i Ivana Chýlková, byl pod velkým tlakem žen!

•    Zima se točila v parném létě
Film se ovšem nerodil nikterak lehce. Halina Pawlowská slibovala podobný námět pět let. Chtěla psát o své rodině s ukrajinskými kořeny, ale pořád nebyla vhodná chvíle. Pak se sehnaly peníze a ona za pět dní nabouchala skvělý scénář. „Jenže pak se stejně výroba pozastavila, nebyly peníze. A dokonce se přerušilo natáčení i podruhé,“ říká Šteindler. „Rok jsme čekali, než se našel partner, který nás vytáhl z bryndy.“ Některé scény se potom točily na Slovensku místo na Ukrajině. A zima se kašírovala v parném létě za třicetistupňového vedra. „No, dělali jsme to na Barrandově na nějaké skládce za ateliéry. Všechno jsme natřeli na bílo a ještě překryli bílou geotextilií.“

•    Otce doporučil Menzel
Bizarní bylo i obsazení svérázného otce Hakunděka. Hledalo se dlouho, až režisér Jiří Menzel navrhl Šteindlerovi, ať se podívá na jeden jugoslávský a jeden polský film. „Koukáme na ty Poláky a oba najednou zařveme – to je on!“ líčí dnes Milan Šteindler. Oba je uhranul Franciszek Pieczka (86). Ani se neuvědomili, že v roce 1966 ztvárnil legendárního Gustíka v seriálu Čtyři z tanku a pes.

„Byl to celý tatínek Haliny. Měl ušlechtilé, grófské chování,“ tvrdí Šteindler. „Je zvláštní, že Pieczka a můj otec se nepotkali, ale pan Pieczka ho zahrál tak věrně, tak přesně, že jsem byla přesvědčena, že to je můj otec. Z toho až mrazilo,“ dodala Halina Pawlowská. Ale když si prý rval z těla košili, tak věděla, že otec by podobný nátělník jako měl polský herec, nikdy nenosil.

Vodka, vodka, vodka… aneb Jak se chystalo filmování
„Připravovali jsme k filmu něco u Haliny doma, když se rozrazily dveře, vešel tatínek, nesl tři vodky na tácku, něco k zakousnutí, klobásku a tak a beze slova nám to dal před nos. My vodku vypili. Něco zakousli a on zase odešel, aniž by cokoli řekl. Nechtěl nás rušit, jen nám chtěl posloužit. Měl v sobě nevídanou noblesu, beze slov jsme si rozuměli.“

Zajímavosti

•    Šteindler se s Pieczkou bavil německy, protože mu polsky nerozuměl ani slovo. „Nikdo nám do toho nekecal, nikdo nerozuměl a my na sebe byli geniálně napojeni,“ vzpomíná Milan Šteindler.

•    Několik Šteindler zpanikařil, že Pieczkovi není rozumět. Zvažoval dabing, titulky, přeobsazení, prožil několik neklidných nocí. „Byl tak šarmantní, že mě to ale nakonec přešlo.“

•    Jednou se polský herec s režisérem na place chytli. Šteindler chtěl několikrát opakovat záběr. A Pieczka prý opáčil, že tohle si k němu nikdo nikdy nedovolil. Dodnes se neví, zda to myslel vážně, nebo to jen skvěle sehrál na režiséra.

•    Kdyby Halina Pawlowská nebyla ve formě, měla za ní zaskakovat slovenská herečka z Prešova. Rozčílila se, že všechno zahraje sama. Ani tady se neví, nebyla-li to provokace či vyšší hra Šteindlera.
•    Po premiéře otec Pawlowské říkal, že to není o něm, že on tak hrozný není. A maminka potvrdila, že on to určitě není, že on je ještě mnohem horší…

Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.