Filip Tomsa (28) flirtuje se smrtí: Střílí, létá a řádí na motorce! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

sobota 20. dubna 2024

Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra

Filip Tomsa (28) flirtuje se smrtí: Střílí, létá a řádí na motorce!

Létání je jeho největší vášní.
Létání je jeho největší vášní. (Aha! – Karel Kopáč)

„Moc nesnídejte, jen zlehka. A vůbec, netrpíte vy závratěmi?“ nabádal starostlivě Filip Tomsa (28), když jsme domlouvali rozhovor. Původně se to jevilo jako dobrý nápad. S hercem si popovídat o létání… Jenže on se chtěl předvést, všechno názorně ukázat. První otázka padla odvážně ještě na pevné zemi letiště v Nymburku, druhá už pološeptem a trošičku ustrašeně v kokpitu letadla – ultralightu, ale třetí až po hodině. Když se to všechno srovnalo…

Uff, to jsem ráda, že jsme neletěli hlavou dolů.

„To jsem vám přece nemohl udělat. Byla jste bledá (smích). Ne, nebojte, já akrobacii nelétám. Já se kochám.“

Nicméně díky za lekci a za krásný zážitek, dokonce žaludek už je v pořádku. Filipe, jak jste se dostal k létání?

„Od dětství to byl můj sen. Chtěl jsem být pilotem, což se mi ale nepodařilo uskutečnit. Takže jsem si ho splnil před třemi lety, začal jsem létat pro zábavu. Je to koníček.“

Nezběhnete od herectví? Nezačnete létat profesionálně?

„Myslím, že tohle je takové zakončení mé touhy. Samozřejmě jsou i jiná letadla, větší letadla. Momentálně mi to ale takhle stačí.“

Poraďte, jak začít létat?

„Musíte sehnat někoho, kdo vás to naučí, připraví na zkoušky a bude s vámi trénovat. Já měl člověka, se kterým jsem takřka permanentně trávil čas na letišti. Celý měsíc. Byl jsem tam třeba i pětkrát týdně. Ráno jsem vykoukl z okna, vidím, že krásně svítí sluníčko, a už jsem mazal do letadla.“

Proč jste si vybral ultralehké letadlo?

„Je to pro mě jediná finančně dostupná záležitost v lítání. Druhá věc jsou i parametry letiště. Sem do Nymburku, kam to mám nejblíž, »dospělá« letadla nesmí. Je to letiště certifikovaný pro ultralehká letadla. A proto jsou tu i levnější pronájmy.“ 

Jak se liší ultralight od »dospělého«, jak vy říkáte?

„Dnešní ultralighty jsou na tom výkonnostně daleko lépe než obyčejný »dospělý« letadla, jako nějaká Cessna a tak. Tohle má lepší stoupavost, letí rychleji, mají lepší výkon. Je to vlastně díky nízké váze v podstatě lepší.“

Jak vysoko létá ultralight? A jak rychle?

„Toto letadlo má cestovní rychlost kolem 200 km/h, jsou letadla, který překročí 300 km/h a výška? Záleží, jaký to má motor, záleží na podmínkách, ale výška není důležitá. Nejradši létám nízko, všechno vidím, mám kontakt. Lítám tak v půlkilometrové výšce.“

Měl jste už někdy nějaké problémy ve vzduchu?

„Ne, nic zásadního. Musím to zaťukat. (smích) Skutečně nic.“

V říjnu očekáváte narození potomka. Nebudete pak mít strach létat? Nemáte přece jen zodpovědnost sám za sebe…

„Ne, určitě ne. Já létání nevnímám jako rizikového koníčka. Myslím, že auto je mnohem nebezpečnější.“

Neříkejte, že vás manželka podporuje.

„No jasně. Já se jí vždycky nahlásím, až dolítám, aby byla klidná. Ráda sem jezdí. Byla se mnou i párkrát v letadle. Ale teď už ne, rozbalí si tady deku a dívá se. Jo, mám u ní pochopení.“ 

Vy jste ukázkový divoch. Mimo létání ještě jezdíte na motorce a střílíte. Máte rád adrenalin?

„S adrenalinem to nemá nic společného. Střílení dělám, nebo jsem spíš dělal, jako sport. Šedesát ran, padesát metrů ode mě terč a dvě hodiny na to. Důležitá je koncentrace, umět se soustředit na každou ránu. Spíš bych to přirovnal k meditaci. Střílel jsem z malorážní pistole. Časem to přešlo do rekreačního střílení. V tuhle chvíli jdu na střelnici párkrát za rok.“

Ani létání pro vás není adrenalin?

„Není, létání mě uklidňuje. I žena mi říká, když šlapu hodně v autě na plyn, že bych si měl jít zalétat. Pak jsem na silnici jako beránek. Létání mám spojené s absolutní pohodou.“

A co motorka? Tam taky necítíte adrenalin?

„Jo, tam je nejvíce adrenalinu. Snažím se jezdit tak, aby se mi nic nestalo. Samozřejmě, že jsem se dostal do kolizních situací, nebylo to nic příjemného. Třikrát jsem boural, ale naštěstí se nic vážnýho nestalo. Z každé takové situace, když člověk vyjde zdravej, tak ho to posílí.“

Pořád mi to vrtá hlavou. Každému, koho vezmete do vzduchu, se dělá takhle špatně?

„Kdepak. A vy jste byla statečná. Ani pytlík jste nepotřebovala. Což bylo dobře, protože došly (smích). Měl jsem tady totiž pár takových, kteří se pozvraceli přímo vedle mě. (znovu dlouhý smích) Takže pytlíky nejsou.“

O ROLI V ORDINACI

„V Ordinaci se to s mojí postavou celkem zvrtává. Sanitář Filip Vajner mi přestává dělat radost. Nicméně tak je ta postava napsaná. Gábina rodila a vrací se Hanák, takže tam bude spousta problémů. A nějaký trojúhelník mezi Hanákem, Gábinou a mnou. A to, jak to ta moje postava bude řešit, to diváci uvidí.“

O MOTORKÁCH

„Začínal jsem s dědou a bratrancem na letišti pro práškovací letadla na starém mopedu. Jestli jsem balil holky? Ne, myslím, že ne, to jsem nikdy moc neuměl. A maximální rychlost? Tak asi 230 km/hod., to je strop.“

O LETADLE

„Letadlo si půjčuju, zatím vlastní neplánuji. Nemá to smysl. Nenalítal jsem tolik hodin, aby se to vyplatilo. Je to náročné, dávat do něj peníze, starat se o něj, o hangár. Zatím mám nalétáno 88 hodin.“

CO TO JE ULTRALIGHT

Ultralight má 50 litrů pohonných hmot v nádrži, při 200 km/h má spotřebu 15 litrů na hodinu, uletí až 700 km. Max. 450 kg, to je omezená nosnost i s posádkou (dvě osoby).

KOLIK TO STOJÍ

UL letoun = 700 000 – 2 mil. Kč za moderní stroj vybavený odpovídačem radaru, stavitelnou vrtulí, zábleskovacími světly atd.

Pilotní průkaz přijde na cca 50 tis. Kč. Pronájem letadla = 1500 – 1800 Kč/hod. včetně pohonných hmot.

Místo v hangáru na letišti = ceny přibližně jako za garáž pro automobi.



Autor:  Aneta Kárná

Přečtěte si
pablb-hubert
10. 9. 2012 • 11:35

že prý ho ta redaktorka za letu pěkně vykouřila

Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.