Taneční soutěž StarDance: Soutěžící mají nachystané kostýmy až do konce!
Při každém přímém přenosu je kostýmní výtvarník Roman Šolc (47) jak na trní. Čeká, který pár vypadne, a podle toho okamžitě zadává do výroby šaty a obleky na další kolo. Tentokrát ale bude mít méně času, protože se výjimečně soutěží a vypadává až dnes, v neděli.
Na stole má dvě stovky návrhů. „Pro každý pár mám připravenou celou kolekci kostýmů, od začátku až do konce. Když pár vypadne, řada jeho návrhů se tím ukončí,“ vysvětluje Roman Šolc, který se ve StarDance letos poprvé stará o kostýmy. Sám je původně tanečníkem, proto přesně ví, jak šít šaty i obleky tak, aby se v nich dalo bez problémů hýbat, padly jak ulité a při proplouvání na parketu nehrozila žádná nehoda.
Stříhá se v neděli
Nezdá se to, ale je to adrenalin. Protože se kostýmy pro každé kolo šijí, nemůžou být připravené dopředu. To šlo pouze u prvních dvou kol, kdy se nevypadávalo. Teď už se vše řeší z týdne na týden. „V sobotu večer vypadne jeden pár, v neděli dáváme stříhat všechny kostýmy kromě páru, který soutěž opustil. V pondělí a úterý zkoušíme, ve středu a ve čtvrtek se došívá a v pátek máme hotové nazdobené šaty,“ líčí Roman Šolc. Tento týden se ale v dílnách musí hodně činit, stříhat nové šaty se začne výjimečně až v pondělí.
Vycházel jim vstříc
„Celý začátek tvorby probíhal tak, že jsem se sešel s každým párem a museli jsme si říct, jaké připravuje choreografie a jaké má požadavky na kostým,“ vypráví Roman. „Třeba potřebují mít rozparek na pravé noze, aby při choreografii »vyběhla « ven, nebo rukáv, který by vlál… Snažil jsem se vyjít vstříc, pokud to bylo možné,“ dodává. Pak už bylo na něm, aby vymyslel a namaloval návrh. „Ten jsem pak s párem zase konzultoval a vybírali jsme barvu.“ S barvami to ale nebylo snadné. „Musím si dávat velký pozor na to, aby se mi v jednom dílu nezopakovaly barvy. Když se tančí třeba paso doble, tak všichni chtějí červené šaty, ale nemůžou je mít. Barevnost vychází hlavně z charakteru tance a z toho, aby jim to na parketu slušelo,“ vysvětluje výtvarník.
Cimického boj o život, kriminálka v ordinaci! Strach o Janžurovou a party po Stardance
Bílá má zákaz
Ne všechny barvy jsou ale do televize vhodné. „Na kameru totiž některé vycházejí úplně jinak. Nemůžeme třeba použít bílou, ale takzvanou sraženou bílou, aby z toho ve výsledku vyšla bílá. Nemůžeme použít pruhované nebo kostkované látky, protože by na kameře zrnily,“ říká Roman. „Vyhýbáme se také některým fialovým tónům, které na kameru vycházejí jinak, jdou spíše do modrých nebo jinak fialových odstínů,“ doplňuje.
Flitry? Radši ne!
Protože zadáním letošní kolekce byl »hvězdný prach«, přesněji »hvězdy spadnou na zem a jsou posypány hvězdným prachem«, dovážely se speciální lesklé a třpytivé látky z Itálie. Všechny jsou elastické a speciálně upravené pro společenské tance. „Je radost z takových materiálů vyrábět, protože jsou vyzkoušené, osvědčené a dílny, které je zpracovávají, jsou vysoce profesionální, takže se raduju, že nám pak vyjde krásný model.“ Pokud je třeba, dozdobují se ručně, kamínky. I tady je to trochu alchymie. Zvolit správnou barvu k látkám tak, aby se třpytily v odstínu, v jakém je třeba. „Kameny se víc lesknou, flitry bývají někdy matné a působí lacině. Proto zdobíme kamínky, které udělají hodnotu a noblesu kostýmu,“ vysvětluje. Na jednom kostýmu jich může být i několik set, ruční zdobení pak může zabrat i dva dny. Však také náklady na ty nejzajímavější šaty mohou vystoupat do desítek tisíc.
Celý článek naleznete v tištěné podobě Nedělního Aha! (29.10.2023)
Tereza Kostková: Nejvěrnější fanynka StarDance? Manželka Marka Ebena!