Nejstarší Evropané? Přišli ze Zakarpatské Ukrajiny | Ahaonline.cz

středa 22. května 2024

Svátek slaví Emil, zítra Vladimír

Nejstarší Evropané? Přišli ze Zakarpatské Ukrajiny

Roman Garba s lokalitou Korolevo v pozadí (srpen 2023).
Roman Garba s lokalitou Korolevo v pozadí (srpen 2023). (Foto D. Šebek/ČTK, Roman Garba/AV ČR, Vitalii Usyk/ Nature, ara )

Všechno je jinak! Nejnovější výzkum prokázal, že nejstarší známé lidské osídlení v Evropě vzniklo před 1,4 miliony lety poblíž města Korolevo na Zakarpatské Ukrajině. Tedy na území prvorepublikového Československa. S přelomovým zjištěním včera přišel mezinárodní tým vědců s českými odborníky z Akademie věd ČR (AV ČR).

Skupina k závěru dospěla pomocí radiometrického datování, což je způsob jak zjistit stáří skrz radioaktivní izotopy ve zkoumaných materiálech. Vzorky kamenných valounů z naleziště chemicky zpracovali a měřili vědci z Česka a Německa. Poté novými datovacími výpočty určili stáří vzorků. Do této chvíle se totiž mělo za nejdřívě obydlené místo Evropy to ve španělské Atapuerce před 1,2 až 1,1 milionu let. Nynější bádání však odhalilo, že osídlení v Korolevu, na západě Ukrajiny u hranic s Maďarskem a Rumunskem existovalo o 200 až 300 tisíc let dříve.

Tehdy jej obýval předek lidského druhu – Homo erectus nebo-li člověk vzpřímený. Jde o našeho nejstaršího předchůdce, jenž jako první opustil Afriku před dvěma miliony let a vydal se na Blízký východ, do Asie a Evropy. „Radiometrické datování prvního osídlení v lokalitě Korolevo zaplňuje nejenom velkou prostorovou mezeru mezi Gruzií a Španělskem s doposud nejstaršími oblastmi, ale také potvrzuje hypotézu, že první vlna osídlení Evropy pronikla z východu na západ,“ shrnul závěry hlavní autor studie Roman Garba z Ústavu jaderné fyziky AV ČR a Archeologického ústavu AV ČR.

Bylo naše

Archeologická lokalita Korolevo se nachází asi 150 kilometrů vzdušnou čarou od Košic. V letech 1920 až 1938 byla součástí bývalého Československa a místo neslo název Královo nad Tisou. První objevy osídlení ze starší doby kamenné na Zakarpatské Ukrajině udělal československý archeolog Jozef Skutil. „Taková lokalita by si zasloužila zapsání do seznamu světového dědictví,“ řekl Garba.