Postrach řidičů číhá v zatáčkách i na rovině: Zvládněte smyk!
Počasí jako na houpačce je na silnicích nebezpečné. Teplejší dny ukolébají silničáře i řidiče, k tomu se přidají sváteční jezdci na letních gumách, mokrý sníh, jazyky nebo ranní mrazík. Smyk vás může překvapit i při teplotách nad nulou. Naučte se jej zvládnout.
Dva druhy
Nejčastějším druhem smyku je nedotáčivý smyk. Ten hrozí spíš u aut s pohonem předních kol a vypadá tak, že auto v zatáčce jakoby přestane poslouchat volant a místo zatáčení jede spíš rovně. V lepším případě na kraji silnice potká svodidla, v horším strom. Přetáčivý smyk způsobí ztráta přilnavosti zadních pneumatik, k zatáčení předních kol se přidá i pohyb zadku a auto udělá »hodiny«. Postihuje spíš auta s pohonem zadních kol a 4x4.
Hlavně klid
Při lehčím smyku pomůže v obou případech sundat nohu z plynu, neustále se dívat směrem, kterým chcete jet a zatáčet do tohoto směru – ani víc, ani méně. Kdybyste zatáčeli v panice mnohem víc a pneumatiky se chytly, můžete auto poslat ne zpátky do původní dráhy, ale třeba do protisměru. Pomůže i sešlápnout spojku a nebrzdit. Pokud nebyla řidičská chyba, která smyk vyvolala příliš velká, kola znovu chytnou přilnavost a zatáčku projedete. V autě s pokročilými asistenty se v nouzi doporučuje držet volant v původním směru, šlápnout do brzd a nechat elektroniku ať situaci vyřeší. Opatrně ale na auta jedoucí za vámi.
Brzděte rovně
V zimním počasí se vyplatí osvojit si starou řidičskou poučku, že se brzdí jen s koly v přímém směru a při zatáčení už ne. U vozidla s ABS si můžete dovolit na to občas zapomenout, mělo by zůstat ovladatelné i při brzdění do zatáčky.
Asistenti pomáhají
Protiblokovací systém brzd ABS, protiprokluzové ASR a stabilizaci podvozku ESP má dnes snad každé moderní auto. A k tomu často i řadu dalších pokročilejších asistentů. U vozů, které jsou s nimi vybavené, si můžete dovolit brzdit i na kluzkých površích a právě pomocí brzdění snížit rychlost, což proti smyku pomáhá nejvíce. Ani tyto asistenty ale nejsou všemocné a nejlepší je vyzkoušet si nejdříve reálné vlastnosti vozu na cvičném polygonu. Jakmile totiž překročíte jejich schopnosti, o to horší to má následek.
Neignorujte kontrolky
Bliká vám v každé zatáčce kontrolka asistenčních systémů ASR či ESP a při brzdění ABS? Pak zpomalte. Takovou jízdou si koledujete o smyk a právě rozsvěcení těchto systémů znamená, že jedete špatně a v autě bez nich už byste právě v tento okamžik smyk dostali.
Tip Aha!
Takhle se mu vyvarujete:
*Rozjíždějte se a zrychlujte opatrně, lehce a plynule.
*Udržujte co nejnižší otáčky motoru, tedy řaďte co nejdříve vyšší stupně.
*Jezděte plynule. Necukejte volantem, prudce nebrzděte ani nezrychlujte. Držte si větší odstup.