Postrach řidičů číhá v zatáčkách i na rovině: Zvládněte smyk! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

neděle 28. dubna 2024

Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert

Postrach řidičů číhá v zatáčkách i na rovině: Zvládněte smyk!

Škola smyku zlepší vaše řidičské dovednosti
Škola smyku zlepší vaše řidičské dovednosti (Adrop s.r.o.)

Počasí jako na houpačce je na silnicích nebezpečné. Teplejší dny ukolébají silničáře i řidiče, k tomu se přidají sváteční jezdci na letních gumách, mokrý sníh, jazyky nebo ranní mrazík. Smyk vás může překvapit i při teplotách nad nulou. Naučte se jej zvládnout.

Dva druhy

Nejčastějším druhem smyku je nedotáčivý smyk. Ten hrozí spíš u aut s pohonem předních kol a vypadá tak, že auto v zatáčce jakoby přestane poslouchat volant a místo zatáčení jede spíš rovně. V lepším případě na kraji silnice potká svodidla, v horším strom. Přetáčivý smyk způsobí ztráta přilnavosti zadních pneumatik, k zatáčení předních kol se přidá i pohyb zadku a auto udělá »hodiny«. Postihuje spíš auta s pohonem zadních kol a 4x4.

Hlavně klid

Při lehčím smyku pomůže v obou případech sundat nohu z plynu, neustále se dívat směrem, kterým chcete jet a zatáčet do tohoto směru – ani víc, ani méně. Kdybyste zatáčeli v panice mnohem víc a pneumatiky se chytly, můžete auto poslat ne zpátky do původní dráhy, ale třeba do protisměru. Pomůže i sešlápnout spojku a nebrzdit. Pokud nebyla řidičská chyba, která smyk vyvolala příliš velká, kola znovu chytnou přilnavost a zatáčku projedete. V autě s pokročilými asistenty se v nouzi doporučuje držet volant v původním směru, šlápnout do brzd a nechat elektroniku ať situaci vyřeší. Opatrně ale na auta jedoucí za vámi.

Brzděte rovně

V zimním počasí se vyplatí osvojit si starou řidičskou poučku, že se brzdí jen s koly v přímém směru a při zatáčení už ne. U vozidla s ABS si můžete dovolit na to občas zapomenout, mělo by zůstat ovladatelné i při brzdění do zatáčky.

Asistenti pomáhají

Protiblokovací systém brzd ABS, protiprokluzové ASR a stabilizaci podvozku ESP má dnes snad každé moderní auto. A k tomu často i řadu dalších pokročilejších asistentů. U vozů, které jsou s nimi vybavené, si můžete dovolit brzdit i na kluzkých površích a právě pomocí brzdění snížit rychlost, což proti smyku pomáhá nejvíce. Ani tyto asistenty ale nejsou všemocné a nejlepší je vyzkoušet si nejdříve reálné vlastnosti vozu na cvičném polygonu. Jakmile totiž překročíte jejich schopnosti, o to horší to má následek.

Neignorujte kontrolky

Bliká vám v každé zatáčce kontrolka asistenčních systémů ASR či ESP a při brzdění ABS? Pak zpomalte. Takovou jízdou si koledujete o smyk a právě rozsvěcení těchto systémů znamená, že jedete špatně a v autě bez nich už byste právě v tento okamžik smyk dostali.

Tip Aha!

Takhle se mu vyvarujete:

*Rozjíždějte se a zrychlujte opatrně, lehce a plynule.

*Udržujte co nejnižší otáčky motoru, tedy řaďte co nejdříve vyšší stupně.

*Jezděte plynule. Necukejte volantem, prudce nebrzděte ani nezrychlujte. Držte si větší odstup.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.