10 rad, jak uspět s reklamací | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

sobota 27. dubna 2024

Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav

10 rad, jak uspět s reklamací

Nebojte se špatné služby reklamovat!
Nebojte se špatné služby reklamovat! (scom)

Nadělil vám Ježíšek s dárkem nejen radosti, ale i starosti? Má dárek nějakou vadu nebo přestal fungovat? Na nic nečekejte a reklamujte. Aha! vám poradí, jak na to.

Díky letošním změnám zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku jsou kupující při reklamacích chráněni více než před rokem. Pokud se projeví na zboží vada během prvního roku, tak mají při reklamaci »navrch«. „Existuje totiž takzvaná domněnka vadnosti, která stanoví, že věc byla vadná již při převzetí, neprokáže-li prodejce opak,“ uvádí právník Lukáš Zelený, odborník na práva spotřebitelů. Oprávněně zamítnout takovou reklamaci není vůbec snadné.

Platí stejná pravidla

Při reklamaci nezáleží na tom, jestli dárek pochází z e-shopu nebo kamenného obchodu. Platí pro ně stejná pravidla.

U některých řetězců na prodejně nezáleží

Zboží musíte reklamovat v obchodě, kde bylo zakoupené. „Má-li však konkrétní obchodník více prodejen, můžete reklamaci uplatnit v kterékoliv z nich, jež je pro to s ohledem na prodávané zboží vhodná. Nemůže reklamovat zahradní traktůrek třeba v cukrárně,“ vysvětluje právník.

Formulář nepotřebujete

Obchodníci často už při nákupu nabízejí ke zboží reklamační formulář nebo jej umísťují na svůj web. „Pokud není k dispozici, stačí jakoukoliv formou prodejci bez odkladu oznámit, že uplatňujete svá práva z vadného plnění a popsat vadu věci,“ radí Mgr. Zelený.

Nejde odmítnout

Brání se prodejce přijmout reklamaci, protože v prodejně není odpovědný pracovník? „V obchodě musí být vždy, a to po celou otevírací dobu, přítomen pracovník pověřený vyřizovat reklamace,“ uvádí právník.

Originál účtenky není nutný

Reklamaci nelze odmítnout ani kvůli chybějící účtence. Stačí nákup prokázat třeba její fotkou v mobilu nebo bankovním výpisem. Zákazník musí při reklamaci dokázat, že u prodejce zboží koupil. Žádný zákon nemluví o originálním tištěném dokladu. „Prodejce nemůže omezovat vaše právo věc reklamovat a klást podmínky, které zákon nevyžaduje,“ říká právník.

Trvejte na protokolu

Při přijímání zboží k reklamaci musí prodejce vystavit tzv. reklamační protokol. Ten má obsahovat datum uplatnění reklamace, vytýkanou vadu a požadovaný způsob vyřízení. Nezapomeňte na popis stavu zboží a jeho příslušenství (třeba nabíječky) v době uplatnění reklamace.

Hlídejte si lhůtu

Na vyřízení reklamace má obchodník maximálně 30 kalendářních dnů. Pokud to nestihne, můžete od kupní smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz, případně přiměřenou slevu.

Při vyzvednutí zboží vyžadujte potvrzení

Při vyzvednutí reklamovaného zboží byste měli dostat potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace.

Zamítnutí musí prodejce zdůvodnit

„Pokud prodejce zamítne reklamaci uplatněnou do jednoho roku od pořízení zboží, měl by nejlépe odborným posudkem prokázat, že za vadu skutečně neodpovídá. Nestačí jen nějaké obecné tvrzení,“ uvádí Mgr. Zelený. Odbýt vás nemůže ani při pozdější reklamaci, byť její zamítnutí je pro něj snazší.

Náklady neplaťte

Náklady na reklamaci nese prodejce. Nemůže je požadovat po vás, a to ani v případě, že je vaše reklamace neoprávněná.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.