Rádce Aha! Reklamace nevhodných dárků: Můžu ho vrátit bez obalu? | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 18. dubna 2024

Svátek slaví Valérie, zítra Rostislav

Rádce Aha! Reklamace nevhodných dárků: Můžu ho vrátit bez obalu?

Reklamace dárků - Ilustrační foto
Reklamace dárků - Ilustrační foto (pixabay)

Sešly se vám podobné dárky nebo se jen Ježíšek nestrefil? Nevhodný dárek můžete vrátit nebo vyměnit. Bude ale záležet na tom, kde byl koupený. Jiná pravidla totiž platí pro e-shopy a jiná pro kamenné prodejny.

E-shop: Máte na to 14 dní Vrátit koupenou věc a čekat bezproblémové vrácení peněz můžete čekat jen u zboží koupenému v e-shopu. Stačí do 14 dnů od převzetí zboží oznámit obchodníkovi, že odstupujete od smlouvy. Pak máte dalších 14 dnů na to, abyste odeslali zboží zpátky. „Pokud chcete zboží prodejci takto vrátit, musíte e-shopu jasně oznámit, že využíváte svého práva na odstoupení. Stačí poslat e-mail nebo vyplnit online formulář na webu obchodníka,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Rozhodně zboží jen neposílejte zpět bez jakékoliv komunikace.

Co s chybějícím obalem

Při vracení je dobré vrátit zboží v původním obalu. Pokud už ho nemáte a vracíte zboží v zákonné lhůtě, nemůže být vrácení zamítnuto jen kvůli chybějícímu obalu. Pokud se ale jednalo o nějaká speciální obal, může vám za něj prodejce něco naúčtovat.

Všechno nejde

Vrátit je možné jen zboží, které obchod může uvést znovu do prodeje. „Mezi výjimky, u nichž odstoupení není možné, patří zboží upravené podle vašeho přání (například pero s gravírovaným jménem), zboží podléhající rychlé zkáze (třeba řezané květiny) nebo zboží v uzavřeném obalu, které bylo z obalu vyňato a není jej možné vrátit z hygienických důvodů (zubní kartáček nebo rtěnka),“ vyjmenovává Hekšová. Vrátit není možné ani filmy na DVD nebo počítačové programy a hry, vybalené z původního obalu.

Kdo platí poštovné

Ze zákona vám musí prodejce vrátit všechny peníze včetně nákladů na dopravu zboží k vám. Pokud zboží vracíte zpět podnikateli, poštovné platíte vy.

Podmínky raději zkontrolujte

V období Vánoc některé e-shopy umožňují vrátit zboží v delší lhůtě, například 30 dnů. Pokud takovou možnost zákazníkům poskytuje, může si po uplynutí 14 dnů určit přísnější podmínky jako dodání neporušeného původního obalu, visaček a podobně.

Kamenný obchod: Záleží na vstřícnosti

Vracení zboží v běžných kamenných obchodech bývá složitější. „Zde neexistuje zákonné právo cokoliv vrátit zpět bez udání důvodu, a tak si to každý obchod řeší po svém. Možnost vrátit či vyměnit zboží je zejména ve velkých obchodech a řetězcích obvyklá, není to však povinnost podnikatele,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.

Podmínky určuje obchodník

Podmínky pro vrácení zboží jsou individuální. Většinou budete potřebovat původní účtenku, někdy i obal a všechny visačky. Některé obchody vám vrátí peníze, jiné vám nabídnou jen výměnu zboží či poukázku na další nákup.

Lhůty jsou individuální

Lhůty pro výměnu nebo vrácení jsou individuální. Nejkratší začínají na 14 dnech nebo obchodník určí pevné datum, do kdy lze zboží koupené před Vánoci vrátit. Běžná lhůta bývá kolem jednoho měsíce. Konkrétní informaci často najdete na účtence.

Tip Aha!: Prodej hlásit nemusíte

Prošvihli jste všechny lhůty nebo si z nabídky prodejce nic jiného nevyberete? Zkuste nevhodný dárek prodat. „Dárky se rozprodávají na inzertních či aukčních serverech nebo po sociálních sítích. Příležitostný odprodej domácích přebytků není podnikáním a nemusí se nikam hlásit,“ radí Hekšová.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.