Nádraží pod Vyšehradem: Po 150 letech je z něj ruina
Střecha se rozpadá, z fasády odpadávají kusy omítky, na chodník okolo pro jistotu nikdo nesmí... Takového se stavu se na své 150. narozeniny dočkalo kdysi honosné nádraží Praha–Vyšehrad. Nechají ho spadnout?
Zub času a bezohlednost vlastníků se už desítky let podepisují na stále schátralejší podobě nádraží Praha-Vyšehrad. Fungovat začalo pod vyšehradskými hradbami 15. září 1872, přesně před 150 lety. Secesní budova, nejspíše podle projektu jednoho z autorů Obecního domu, architekta Antonína Balšánka (1865 – 1921), na jeho místě vyrostla o více než třicet let později v roce 1905. Jako železniční stanice nádraží sloužilo do roku 1960. Pak se z něj stala výhybna.
Díry ve střeše
Poslední opravy se stavba dočkala v 80. letech. Od té doby beznadějně chátrá a hledá využití. Nepomohlo ani, že v roce 2000 byla s okolními objekty prohlášena kulturní památkou. Od roku 2007 je nádraží v soukromých rukou a jeho stav se jen zhoršuje. Dramatický spád vzaly události předloni, kdy se v jeho střeše objevily díry.
Jen slibuje...
Od té doby hledá Praha možnosti, jak cennou památku zachránit. „Současný stav je naprosto šílený. Majitel sliboval opravu začátkem září, je polovina měsíce a nic se neděje. Plachty na střeše jsou už opět potrhané a do budovy už zase prší,“ zhodnotil situaci zastupitel Prahy 2 Jaroslav Němec (42, PIRÁTI).
Komu vlastně patří?
Roku 2007 České dráhy budovu prodaly za 42,5 milionu korun firmě TIP Estate, za níž stála Wall Street Commercial Bank z amerického Oregonu. Firma se následně přejmenovala na RailCity Vyšehrad a slibovala vypracovat studii dalšího možného využití památky. Od minulého roku je objekt ve vlastnictví kyperské společnosti Miquelira Limited. Její koncový majitel je neznámý.
Chtěli ho vyvlastnit
Neúspěšné pokusy o záchranu budovy má za sebou pražský magistrát. S vlastníkem se nejprve snažil vyjednat odkup. Požadovaných 117 milionů korun za prodej ruiny ale Praha nezaplatila kvůli znaleckému posudku. Ten cenu odhadl na 67 milionů. Nedopadla ani snaha nádraží vyměnit za městské pozemky. Magistrát zvažoval i vyvlastnění, které v krajním případě zákon o památkové péči umožňuje. „Protože se nádraží převedlo na nového majitele, veškerá správní řízení kolem jeho záchrany se musí zahájit znovu a teď se teprve pomalu rozbíhají,“ řekl k tomu Jaroslav Němec.
Čekárnu zbourali protiprávně
Vlastníci nádraží porušili zákon. V roce 2008 nechali protiprávně zbourat v nádraží památkově chráněnou dřevěnou čekárnu. Od památkářů za to vyfasovali stotisícovou pokutu. Nelegálně vykáceli i okolní topoly, lípy a keře.