Konec spalovacích motorů od roku 2035: A ČESKÝ AUTOPRŮMYSL? | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 19. dubna 2024

Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela

Konec spalovacích motorů od roku 2035: A ČESKÝ AUTOPRŮMYSL?

ilustrační foto
ilustrační foto (E15 Michaela Szkanderová)

Europarlament ve středu odhlasoval zákaz prodeje nových aut na benzin či naftu od roku 2035. Ačkoliv opatření musí schválit ještě členské země EU, automobilky začínají řešit, jak přejít v Česku na výrobu elektromobilů.

Jedni vidí v konci spalovacích motorů do roku 2035 hrozbu, druzí příležitost. Zatím to ale vypadá, že se přechodu na elektromobily děsí někteří politici víc než samotné automobilky v Česku. „Už teď 40 procent naší výroby tvoří elektrifikovaná auta – hybridy, pluginy včetně deseti procent těch čistě elektrických aut,“ vyjmenovává pro Aha! mluvčí automobilky Hyundai v Česku Petr Michník. Firma navíc už letos mění jednu ze svých dvou továren na převodovky na výrobu elektrobaterií. „Přesunutí výroby mimo Česko určitě nehrozí,“ tvrdí Michník.

Dosažitelný cíl

Největší automobilka v Česku Škoda Auto vidí cestu k elektromobilitě jako nezvratnou. „Je to ambiciózní, ale dosažitelný cíl,“ napsal Aha! vedoucí komunikace v Česku Tomáš Kotera. „Nyní je důležité, aby byly politické cíle podpořeny také odpovídajícími politickými opatřeními,“ dodal s tím, že k nim patří hlavně dostatečná nabídka bateriových článků, rychlejší rozšíření nabíjecí infrastruktury nebo urychlený přechod na novou energetiku.

Jako telefony

Zatímco nyní je koupě elektromobilů výsadou bohatších vrstev společnosti, v budoucnu by to tak být nemělo a jejich cena by měla jít dolů. „Už za dva roky by mohl být na trhu elektromobil s dojezdem 500 kilometrů, který bude stát půl milionu korun,“ řekl Aha! vedoucí redakce Autorevue.cz Jan Mička. Podle něj ale ceny budou postupem let do roku 2035 klesat mnohem víc, a bude to tak stejné jako s chytrými telefony. „Dříve je také mělo jen pár lidí. Dnes jsou cenově dostupné a má je každý,“ uvedl.

Všichni řeší, jak přejít na výrobu elektromobilů.

Populismus?

Čeští europoslanci to ale nevidí tak růžově. Proti návrhu hlasovalo dvanáct z celkových sedmnácti přítomných. Včera se tak na jedné palubě ocitli jak zástupci za ODS, tak třeba i europoslankyně za KSČM Kateřina Konečná (41). „Část proti tomu hlasovala z populismu a kvůli politickým bodům, protože je to velká symbolika a přinese to hodně emocí,“ sdělil Aha! politolog Jan Kubáček. „Na druhou stranu věřím, že část to dělá z přesvědčení, protože to omezuje průmysl a může to vést ke komplikacím v praktickém životě,“ řekl dál Kubáček.

Nižší náklady

S tím tak ale úplně nesouhlasí jeden z mála českých poslanců Luděk Niedermayer (56, TOP 09), který pro zákaz ruku zvedl. „Spalovací auta nebudou to, co zajistí levnou osobní mobilitu v budoucnu. Náklady na provoz elektromobilů jsou totiž výrazně nižší než u těch spalovacích,“ sdělil Aha!.

Přečtěte si
Jana Vláčilová
30. 11. 2023 • 19:38

My si naše současné dieselové auto určitě necháme tak dlouho, jak jen to půjde. Je to sice už skoro 20 let staré auto, ale pořád jezdí perfektně. Dokonce i vypadá jako nové. Za to může ale manžel, protože se o auto stará fakt vzorně. Dokonce s ním jednou ročně jezdí sem https://www.united-6.cz/ kde ho do hloubky vyčistí, opraví lak atd.

st.rec
11. 6. 2022 • 16:29

Přečteno jinde:Přestavme silnice a dálnice na pouťový autodrom...Dobrý ne? A když všichni povinně máme přesednout na elektro,co třeba zákaz všech auto-moto závodů jako např nejšílenější Dakar,všechny okruhové závody,opět naprosto nesmyslné kamióny,ale i motocykly a formule?Porsche a Audi prý jdou Formule 1,takže elektromobilita povinně jen někomu.

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.