Školní bufet zažívá svůj refresh – doslova!

Měnit stravování školáků se pokusil stát svojí pamlskovou vyhláškou. U dětí však dost narazil a středoškoláci si do jídla již mluvit rozhodně nenechají. Přestože to obvykle se zdravou stravou nepřehánějí, kvalitu žádají. Ať již jde o dobré značky, čerstvý sortiment, kvalitní složení i hbitou obsluhu. Své o tom ví Marek Leffler, zakladatel a majitel dnes největší sítě školních bufetů – ReFresh Bistro.
Není to tak dávno, co byl Marek Leffler sám středoškolákem. Už v 17 letech začal podnikat, a dokonce ve vlastní škole pomáhal s marketingem. Do toho si vyzkoušel i práci v rychlém občerstvení. Sám říká, že jej vždy lákalo postavit se za pokladnu a na vlastní kůži si vyzkoušet, co vše to obnáší. A tak se postavil za tu v KFC a do roka již byl manažerem jedné z poboček. Později se vrátil opět k marketingu a dnes dělá vlastně obojí – řídí jak marketingovou agenturu, tak je majitelem největší sítě školních bufetů pod značkou ReFresh Bistro. Tu založil ve svých 21 letech a nyní s ní expanduje po celé republice. První bistro vybudoval ve své bývalé škole.
Síť školních bufetů ReFresh Bistro má aktuálně 35 poboček a ještě letos přibude 17 dalších. Cílem je každý rok přidat do sítě 10 až 15 poboček. O zájemce nouze rozhodně není. ReFresh Bistro skutečně refrešuje tradiční český školní bufet. Ze špeluněk a okének ve zdi se vyklubaly prostory, kam si rádi zajdou nejen studenti, ale i pedagogové či třeba rodiče. Školy se tak samy hlásí. Navíc po covidových omezeních ve školách skončila řada bufetů a nové se již neotevřely. Pro firmu Designex Food, která ReFresh Bistra provozuje, je to další prostor, který může zaplnit.
Po čem student touží?
Především po rychlé obsluze. Nikdo nemáme čas, ale student jej má ještě míně. Desetiminutové přestávky jsou krátké na to, aby si je studenti mohli dovolit prostát ve frontě, a pak se třeba ani nedostat na řadu. I proto je podle ředitelky ReFresh Bister, Lucie Benešové, důležité především zkvalitnění a zautomatizování obsluhy. Firma již v mnoha bufetech nasadila samoobslužné pokladny a platba kartou je naprostou samozřejmostí. Do toho se vyvíjí objednávková aplikace, která nákupy v bufetech ještě více zautomatizuje a zrychlí.

Kvalita je prvním krokem ke zdraví
Se zdravou stravou ve svých bufetech to v ReFresh Bistru zkusili. Marek Leffer však říká, že o jogurty a saláty zájem nebyl, a vše zůstávalo v lednici. Studenti přesto vybíraví jsou. Složení párku v rohlíku jsou schopni prozkoumat do posledního detailu a potrpí si i na značce cukrovinek a nápojů.
Zajímavou možnost, jak studenty přece jen přivést ke zdravější stravě, je podle Lefflera privátní značka. Společnost o ní jedná s firmou Zdravé stravování. Sortiment této moravské firmy rozhodně není neznámý. Dnes jej odebírá například Sklizeno nebo Rohlík.
Středních škol je dost, ale Designex Group se svými nápady míří dál
Ambice Marka Lefflera v oblasti rychlého občerstvení nejsou malé a míří dál. Aktuálně na vysoké školy. První ze svých bister, Refresh Bistro Point, otevřel na brněnských vysokoškolských kolejích. Jde o jakousi formu večerky s rozšířeným sortimentem. Vyrazit se svojí nabídkou kvalitního bistra chce též do veřejných budov, do nemocnic i domovů důchodců. V hlavě se rodí i další nápad – na vlastní fastfoody Tortilla Burger, samoobslužné apartmány pro turisty i letní bistra na různých kulturních akcích či koupalištích.
Bistra si sáhla na dno, ale dnes opět nabírají
Pro ReFresh Bistra byla covidová omezení rovněž existenčně problematická. Ustála to, přestože Česko bylo státem s nejdéle uzavřenými školami. Dnes opět nabírá zaměstnance a rozjíždí nové pobočky. S roční obratem 30 milionů je již obratově tato část skupiny Designex Group větší než marketingová agentura firmy. Do otevření každé pobočky investuje společnost na začátku 100 000 až 250 000 Kč. Návratnost je mezi 10 a 15 měsíci. Firma dnes zaměstnává přes 200 lidí. Ti zvládnou měsíčně obsloužit více než 150 000 zákazníků a vyrobit 112 000 vlastních toustů. Ty patří k nejoblíbenějšímu sortimentu bistra.