Nadšenec! Aby zachránil skvost, musí se oženit | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

sobota 20. dubna 2024

Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra

Nadšenec! Aby zachránil skvost, musí se oženit

Pan Kohoutek u skvostu stojícího v místě někdejší tramvajové smyčky, po níž vůz jezdil.
Pan Kohoutek u skvostu stojícího v místě někdejší tramvajové smyčky, po níž vůz jezdil. (Foto Aha! – Karel Janeček)

Unikátní motorový tramvajový vůz č. 9 z roku 1901 zachránil před zchátráním. Nyní ho Jan Kohoutek (59) z Ostravy-Hrabové už druhým rokem renovuje. Ovšem aby se do neobyčejné výzvy vůbec pustil, musel přistoupit na jednu podmínku – až dílo dokončí, ožení se!

Jan, profesí automechanik, dává tramvajovému vozidlu novou fazonu ve svém volném čase. „Renovuji též veterány, vyrábím ve sklenářské dílně vitráže, aby bylo na náklady. Partnerce pomáhám se zahrádkou, která však musela vozu a kolejím částečně ustoupit. Za to jsem slíbil, že si ji po renovaci vezmu, přímo tady před tou tramvají,“ usmívá se Kohoutek.

Přístupný veřejnosti
Skvost starý 119 let v roce 1927 dostal novou vozovou skříň a po tomto vylepšení křižoval ostravské bulváry ještě do roku 1968, kdy ho vyřadili z provozu. „Tehdy ho koupil soukromník a využíval jej jako dílnu. Narazil jsem na něj v roce 2018, byl v hrozném stavu,“ hlásí nadšenec. V místě, kde vůz renovuje, se nacházela tramvajová smyčka s názvem Hrabová-Ščučí. „A to až do roku 1975. Chtěl jsem připomenout historii této tramvajové tratě. Venku jsem umístil informační panely a renovovaný vůz chci zpřístupnit veřejnosti,“ plánuje Jan Kohoutek. Sám do Hrabové- Ščučí tramvají jezdíval. „A když se podařilo koupit tento pozemek, chtěl jsem si též připomenout, že jsem na smyčku jako mladý jezdil,“ prozradil s tím, že práce postupují až překvapivě rychle. „Příští rok bych chtěl mít hotový i exteriér,“ maluje si.

Kdo to platí?
Náklady na renovaci prozatím vyšplhaly na více než 160 tisíc Kč. Hrabovská radnice poskytla dalších 50 tisíc, bezmála 40 tisíc vynesl koncert, který u tramvaje uspořádal Jan Kohoutek v červnu. A na transparentní účet 2901611844/2010 může přispět kdokoliv další, tedy i vy!

Stejné jako kdysi
Pravidelnou trasou tramvajového vozu č. 9 byla trať z ostravského Svinova do Klimkovic a zpět. Rok a půl trvaly opravy střechy, přední části a jednoho boku. Po opravě levého boku a zadní části přijde na řadu vnitřní vybavení. „Spolu s Dopravním podnikem sháníme dobovou dokumentaci. Pracoviště řidiče bude jako kdysi. Ovládání klikami, zvonek, smaltované tabulky s varováním, že nastupování a vystupování za jízdy je zakázáno,“ shrnuje Jan Kohoutek.

Parametry vozu
Délka vozu přes spřáhla: 9740 mm Délka vozové skříně: 8840 mm Šířka vozové skříně: 2600 mm Vrchol střechy nad temenem kolejnice: 3400 mm Rozvor náprav: 3800 mm Průměr nových kol: 820 mm Hmotnost vozu bez elektrické výzbroje: 8600 kg Hmotnost vozu s elektrickou výzbrojí: 11 900 kg Počet míst k sezení/stání: 28/35 Výkon motorů: 2x 48 kW



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.