Fanoušek z Poděbrad: Na zahradu mu přivezli tramvaj
Kolemjdoucí nevěří svým očím, děti neskrývají nadšení. Milovník železnice Pavel Kašpar (50) má na své zahradě v Poděbradech koleje a na nich tramvaj! Tu si jako netradiční altán nechal dopravit až z Ostravy.
„Od dětství zbožňuji železnici a na zahradu jsem si chtěl pořídit něco, co ji připomíná. Lokomotiva kvůli hmotnosti nepřipadala v úvahu, tak jsem zvolil tramvaj,“ říká s úsměvem majitel stařičké »tétrojky«, informatik Pavel Kašpar. Vyřazený stroj, který získal od ostravského dopravního podniku v aukci za cenu levnějšího osobáku, má už něco za sebou. „Lidi vozila skoro 35 let. Naježděno má dva miliony kilometrů,“ vysvětlil. Nejnáročnější byl podle něj transport. „Fyzicky trval dva dny. V Ostravě se tramvaj naložila na tahač a musela se důkladně zabezpečit, aby během přepravy nespadla. Přece jenom je to do Poděbrad přes 300 kilometrů,“ dodal.
První opravdu jezdící
Pavlova tramvaj je sice první pojízdná, která kdy byla v Poděbradech, ale... „Fyzicky tu před ní byly už dvě, i když bez kolejí. Jedna sloužila jako stavební buňka. Slavnější je tramvaj použitá jako rekvizita při natáčení filmu Přátelé bermudského trojúhelníku v roce 1986,“ řekl Aha! známý Pavla Kašpara, nadšenec do tramvají Jiří Vlasák (45), který by jednou v Poděbradech rád otevřel funkční tramvajovou linku.
Pro radost dětem i dospělým
Tramvaj bude Kašparovým sloužit nejen jako dekorace. „S dětmi ji chceme částečně zprovoznit. Nevím, jestli budeme přímo popojíždět, máme pod ní jen pár metrů kolejí. Blikat, stírat stěrači a zvonit ale budeme určitě,“ těší se a není sám. „Nadšení jsou hlavně předškoláci. Chystá se nám sem exkurze ze školky, půjdou se podívat i s paní učitelkou. Jedna maminka mi psala, že jsem dětem udělal velkou radost. Má ale teď prý problém, protože podobnou tramvaj chtějí pod stromeček,“ chechtá se.
Přenášeli ji přes stromy
Nakládka v Ostravě prý proběhla jednoduše. „Jeřáby tramvaj nadzvedly a tahač s návěsem pod ni podjel. Náročná byla ale vykládka v Poděbradech, kdy jsme museli speciálním jeřábem o velmi vysoké nosnosti tramvaj otočit o 90 stupňů a přes vzrostlé stromy ji přenést ze silnice až na pozemek,“ svěřil se Pavel Kašpar.
Víte, že...
...prázdná tramvaj T3 váží 16 tisíc kg? Její maximální provozní rychlost činí 65 km/h.