Nebourají vlaky příliš často?
Tři srážky vlaků za osm dnů, tři mrtví a desítky zraněných, mnoho z nich vážně. V Česku se v posledních dnech hned několikrát srazily vlaky. U všech nehod je zřejmě na vině selhání člověka. Proč?
Úterní srážka osobního vlaku City Elephant a stojícího poštovního vlaku mezi Českým Brodem a Úvaly si vyžádala život strojvůdce a 35 zraněných. Strojvůdce zřejmě ignoroval znamení stůj na návěstidle a úsekem se řítil plnou rychlostí. „Nejpravděpodobnější příčinou nehody je selhání člověka,“ řekl Aha! k příčinám nehody generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Další srážky
V posledních osmi dnech mašinfírové v Česku velice vážně chybovali ještě dvakrát, minulý pátek při srážce osobního vlaku s rychlíkem v Praze-Běchovicích, která se naštěstí obešla bez zranění, s tragickými následky pak minulý týden v úterý u Perninku na Karlovarsku. Čelní střet souprav Regioshark a Regionova ve vysoké rychlosti si tam vyžádal dva životy a 24 zraněných. „Technika selže málokdy. Lze říci, že nejčastější příčinou srážek vlaků v Česku je selhání člověka,“ řekl Aha! drážní inspektor Kučera.
Jsou na vině úspory?
Strojvůdců podle jejich zástupců na dráze chybí stovky. „Strojvůdců je nedostatek. K nehodám může vést i jejich vyšší vytížení. Mají větší objem přesčasů než jinde. Nabalují se na ně povinnosti zaměstnanců, jejichž pozice byly z ekonomických důvodů zrušeny,“ řekl Aha! prezident Federace strojvůdců ČR Jaroslav Vondrovic. „Leckde musí strojvůdce sepisovat tzv. bržděnky, prodávat lístky, sčítat cestující pro kraj a podobně,“ vysvětlil. Že se mají čeští mašinfírové co otáčet, naznačuje i Vlastimil Jelínek z Cechu strojvůdců České republiky. „Kraj u regionálních spojů tlačí na cenu. Někteří strojvůdci mají v obratech pauzu třeba pět minut, než znovu vyjedou,“ uvedl.
Tragická srážka vlaků na Karlovarsku: Strojvůdce nepočkal na protijedoucí vlak
Celý článekMašinfírů je méně a méně!
„Kritický nedostatek strojvůdců v řádu několika stovek máme už nějakou dobu a stále narůstá. Na provozu se to projevuje,“ řekl Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu v Brně. „Starší generace zkušených strojvůdců, kterých je tam většina, odchází do důchodu a příliv nových vázne,“ dodal.
Inspektor: Na únavu si nikdo nestěžoval!
„Za celou dobu existence drážní inspekce se nám nestalo, že by nám někdy strojvedoucí během šetření vypvěděl, že by byl přetížený nebo unavený. Takže to nemůžeme potvrdit ani vyvrátit,“ řekl Aha! k tématu generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera,
Nejbezpečnější trať v Česku?
Úsek železnice, ve kterém se úterní nehoda odehrála, je jištěn moderním zařízením, tzv. autoblokem. „Je tam nejlepší zabezpečení, které v rámci Česka existuje. Je to páteřní trať kudy jezdí nejvíc vlaků z celé republiky,“ popsal Jaroslav Vondrovic. „Co se týče zabezpečení tratí, nemyslím si, že bychom zaostávali za srovnatelnými evropskými zeměmi,“ doplnil Jindřich Frič.
Strojvedoucí Martin D. (†40), který zemřel u Českého Brodu Před třemi lety nehodě zabránil
Trať na Kolín pro něj byla osudná. Strojvedoucí Martin D. (†40) zahynul v úterý ve demolované kabině vlaku. Na stejném místě přitom před třemi lety nehodě zabránil a dostal za to i ocenění.
Vlaky řídil Martin D. z České Třebové deset let. O život mu u Českého Brodu šlo už 12. června 2017. Tehdy ho výpravčí omylem poslel na kolej, kde stál vlak Leo Express. „Stůj, stůj, stůj, stůj, stůj, prosím tě,“ křičel na něj podle přepisu konverzace ve zprávě Drážní inspekce výpračí, kdy si svou chybu uvědomil. Martin D. dokázal vlak zastavit, do srážky zbývalo 218 metrů. Za to byl jako hrdina oceněn tehdejším generálním ředitelem Českých drah Miroslavem Kupcem. V úterý se k němu ale štěstí obrátilo zády. Jeho kolegové z lokomotivního depa v České Třebové vyvěsili černý prapor.
Zásah hasičů po srážce vlaků u Českého Brodu: