10 zásad osobní bezpečnosti!
Rizika pro vás i vaši peněženku číhají všude. Kapsáři, zloději přístupových údajů nebo i labilnější jedinci, kteří s oblibou vyvolávají konflikty. Aha! nabízí 10 rad, jak se vyhnout zbytečným problémům.
1. Chovejte se ohleduplně
Ohleduplnost je základem bezpečnosti. Vyhněte se hlasitému pokřikování či dohadování na veřejnosti či v MHD nebo hlasitému telefonování. Právě tyto věci mohou způsobit konflikt nebo vyprovokovat nervově labilnější jedince k agresi.
2. Doklady nenoste v peněžence
„Peněženku a doklady noste odděleně a bezpečnostní kód k platební kartě nemějte na papírku ani v mobilu, ale v hlavě,“ radí Viktor Houška z BNP Paribas Cardif Pojišťovny. Ukradenou platební kartu ihned zablokujte.
3. Opatrně při pořizování selfie
Řada lidí je pro skvělé video nebo neobvyklé selfíčko schopna obětovat i část ohleduplnosti. Riziko zranění tak hrozí nejen pořizovatelům selfie, ale i náhodným kolemjdoucím.
4. Všímejte si svého okolí
Nevšímavost je živnou půdou pro nejrůznější lumpy, kteří na ni spoléhají. Pokud ale zloději ucítí zájem lidí o dění kolem sebe, nedovolí si většinou takové chování jako v netečné atmosféře.
5. Předvídejte rizika na ulici
Zapomeňte na sledování mobilu při chůzi a hlasitou hudbu ve sluchátkách při přecházení ulice či kolejí. Dávejte pozor i a to, co se děje kolem vás – například na elektrokoloběžkaře, kolaře nebo pejskaře s vodítkem přes celý chodník.
6. Poslouchejte pokyny
Ocitli jste se v situaci, kdy na místě zasahují složky integrovaného záchranného systému? Maximálně respektujte jejich pokyny. K profesionálním zásahům jsou důkladně školení a cvičení.
7. Hlídejte si osobní věci
Nikdy nenechávejte bez dozoru kabelky a batohy. Pozor dejte i na obsah kapes. Například při ztrátě chytrého telefonu hrozí zneužití identity nebo přístupových údajů ke službám a účtům. Bolestivá je i ztráta nezálohovaných fotografií.
8. Pozor na krádež přístupových údajů
Opatrujte přístupové údaje ke svým účtům. Při odemykání mobilu v MHD pomocí gesta nebo PIN kódu zkontrolujte, jestli se vám někdo nedívá přes rameno. Obdobně si dejte pozor při výběru z bankomatu nebo při platbě kartou v obchodě.
9. Do sporů se nezapojujte, ale reagujte
Stali jste se účastníkem nebo svědkem nějakého konfliktu? V prostředcích veřejné dopravy upozorněte řidiče nebo průvodčího, v nákupním centru nebo na nádraží přivolejte ostrahu. Vlastní zapojení do konfliktu ale důkladně zvažte. Vaše bezpečí by mělo být na prvním místě.
10. Poslechněte varování počítače
Zobrazil vám internetový prohlížeč varování o problému s certifikátem? V návštěvě stránky nepokračujte! „Zejména na veřejných WiFi sítích to většinou znamená, že se někdo aktivně snaží o odposlech vaší internetové komunikace, tedy fotek, e-mailů, firemních dokumentů, přístupových hesel nebo čísla vaší platební karty,“ říká Michael Grafnetter z Počítačové školy Gopas.