Neskuteční smolaři: Domem jim propadl meteorit z vesmíru! | Ahaonline.cz

čtvrtek 25. dubna 2024

Svátek slaví Marek, zítra Oto

Neskuteční smolaři: Domem jim propadl meteorit z vesmíru!

S největším nalezeným kamínkem.
S největším nalezeným kamínkem. (Foto Aha! – Jitka Pecharová)

Velké slávy si užívá rodina Burešových z Čistěvsi na Hradecku. Může za to na první pohled obyčejně vypadající kamínek. Jde totiž o úlomek z meteoritu, který cestou z vesmíru narazil do pergoly u jejich domu.

Eva Burešová (29) zrovna seděla s manželem na zápraží kryté terasy a hráli si s jejich malým synkem, když za sebou uslyšeli velkou ránu. „Znělo to, jako když prknem prásknete o beton a po té ráně se zaprášilo z omítky. Mysleli jsme, že bouchla elektřina. Také nás napadlo, že snad po nás někdo střílí,“ vzpomínala. „Na zemi jsme našli odštěpek z pergoly a objevili malou díru ve střeše a tady na fasádě,“ ukázala mladá maminka.

Kamínek zahodili

Kolem domu začali manželé hledat projektil a našli přitom černý kamínek. V tu chvíli si ho ale nedávali do souvislosti se způsobenými dírami. Eva Burešová jej po poradě s manželem odhodila do trávy a na policii ohlásili podezření na střelbu.

Pomohl magnet

Strážci zákona ale možnou palbu brzy vyloučili. Policejní technik pak při zkoumání místa vyslovil podezření, že za vším mohl být meteorit. Manželé se tedy pustili do hledání kosmického tělíska. „Hodiny jsme lezli po čtyřech a s magnetem procházeli centimetr po centimetru, než jsme ho našli,“ řekla Burešová. Vedle úlomku, který byl ještě cítit sírou, objevili manželé ještě dva malé kousky.

Na čestné místo

„Teď nám postupně dochází, jak velkou vzácnost máme doma. Na hvězdárně dokonce říkali, že se taková věc stane jednou za osm životů,“ řekla Burešová s tím, že meteorit, který by se dal zpeněžit i za několik tisíc korun, si nechají a doma vystaví.

Pojišťovna: Ránu z kosmu neplatíme
Jelikož meteorit způsobil na pergole a omítce škodu, manželé Burešovi se obrátili na pojišťovnu, zda by jim ji neuhradila. Ta jim ale sdělila, že pojistné události způsobené vesmírným předmětem neřeší.

Víte, že...
...rychlost meteorů v atmosféře se pohybuje obvykle od 11 do 72 km za vteřinu?