Zpěvačka a herečka Pavlína Filipovská (79) zažila úspěchy i těžké zklamání...

Osud jí dopřál pravou lásku až napotřetí…Pavlíně Filipovské, dceři slavného herce Františka Filipovského (†86), to před tím s muži zrovna nevyšlo. Nejvíc ji zranil její druhý manžel, hudebník Petr Spálený (76), jemuž učarovala minisukně kolegyně Milušky Voborníkové (71). O jejich vztahu věděla dlouhá léta snad celá Praha. Tečku za bolestivým vztahem nakonec musela udělat Pavlína a svoje dcery se rozhodla vychovat sama.
Na svět přišla Pavlína 28. května 1941 v Praze. Vystudovala gymnázium a původně toužila být veterinářkou, nikoli herečkou jako její slavný tatínek. Měla v něm ovšem velký vzor. Prožila totiž krásné dětství. Otec ji brával na výlety, nejčastěji po hradech a zámcích, a vyprávěl jí o nich různé historky. Maminka jí zase každý večer před spaním četla pohádky. Rodiče se stali pro Pavlínu životním vzorem. Za tátou chodila ráda do divadla, a nakonec se přece jen rozhodla, že se přihlásí na DAMU. Jenže tam ji nevzali a místo toho, aby to zkusila další rok, rozhodla se zkusit štěstí v televizi. V roce 1958 tam totiž sháněli záskok za Štěpánku Haničincovou (†68), která šla zrovna na mateřskou dovolenou. „Vypadá to jako sen, ale tehdy nebyla televize takový fenomén jako dnes. Byly jsme tam všeho všudy dvě, ze kterých si vybírali, jedna horší než druhá. Já přišla na řadu jako druhá, další už tam nebyla, tak si mě tam rovnou nechali. A když se pak Štěpánka vrátila, dělaly jsme pořady pro děti spolu. V televizi jsem pracovala krásných dvanáct let,“ zavzpomínala Filipovská, jak se vlastně k této práci dostala. Nejprve uváděla pořady pro děti a mládež, později začala vystupovat i v mnoha oblíbených pořadech pro dospělé publikum. Uváděla Babiččinu krabičku, Kabarety U Zvonečku, Kabarety U dobré pohody, Námluvy komtesy Gladioly, moderovala také zábavný cyklus Dostaveníček.
Na konkurzu jediná
Ve skrytu duše ji ale přece jen lákalo divadlo, a tak v roce 1959 zamířila do právě založeného divadla Semafor. Udělala tak prý za zády svého otce, protože si nechtěla zajišťovat protekci. Chtěla ukázat, že na to má, a šla tedy normálně na konkurz. Tenkrát hledali představitelku do hudební komedie. Když Pavlína vstoupila do divadla, svého rozhodnutí málem litovala. „Byla to tehdy taková šedivá, ušmudlaná ulice a v jednom z nejušmudlanějších průjezdů jsem objevila schody dolů. Úplně jsem se tam bála vlézt. Chtělo to odvahu a zvědavé mládí, což jsem já měla. Tak jsem je seběhla a hledala kohokoli, kdo by na mě čekal. Ale všude bylo pusto, prázdno, až jsem objevila sál, ve kterém stálo piano, a u něj seděl Jiří Šlitr. Když slyšel klapnout dveře, ohlédl se a já vytušila zklamání. Čekal nejspíš, že přijde zástup nejkrásnějších holek z Prahy – a vešla jsem jenom já,“ přiznala později se smíchem. Na konkurz prý už nikdo jiný nedorazil, a tak byla role její. Pavlína tak hrála už v první semaforské hudební komedii Člověk z půdy. A právě tady na jevišti vůbec poprvé zazněla v jejím podání dodnes slavná píseň Jiřího Šlitra (†50) a Jiřího Suchého (89) Včera neděle byla. V Semaforu zůstala zpěvačka pět sezon, poté přešla do divadla Apollo, které měl „pod palcem“ Jiří Štaidl (†30). Kromě toho si střihla i řadu filmových rolí. Hrála třeba ve snímku Procesí k panence, Konkurs, Kdyby tisíc klarinetů… Písnička Včera neděle dlouhá léta vévodila žebříčku nejprodávanějších gramofonových desek.
Proč léta přehlížela nevěru? Dozvíte se v tištěném Aha! pro ženy číslo 2.