Tomáš Kruczek (30) a Tomáš Izaiáš (29) z Albrechtic rozjeli úspěšný byznys se dřevem!

Plány na společné podnikání spřádali už během středoškolských let a rozjeli ho jen, co odmaturovali. Kamarádi od školky, Tomáš Kruczek (30) a Tomáš Izaiáš (29), nejdříve nabízeli různé výrobky ze dřeva na řemeslných trzích, později spustili e-shop a postupně rozšířili nejen sortiment výrobků, ale také služby. A i přesto, že byli téměř nepolíbení prací se dřevem, stejně jako prodejem na internetu, a vše se učili za pochodu, podařilo se jim během pouhé jedné dekády vybudovat úspěšnou firmu…
Oba Tomášové pocházejí z obce Albrechtice v okrese Karviná v Moravskoslezském kraji. Kamarádi jsou již od dětství, poznali se ve školce, potkávali se i na základní škole a hlavně také na fotbale, který oba rádi a aktivně hrají dodnes. Tomáš Kruczek maturoval na ekonomické škole, Tomáš Izaiáš na gymnáziu, oba poté pokračovali se studii na vysokých školách, které však později přerušili právě kvůli společnému podnikání. „S myšlenkou, že založíme firmu, jsme si pohrávali už na střední škole, ale vzhledem k tomu, že jsme studovali a bydleli u rodičů, nikam jsme nespěchali. K rozhodnutí, že budeme podnikat se dřevem, jsme se dopracovali společně. Chtěli jsme nastartovat projekt, který na českém trhu chyběl a rozhodně by neměl,“ vzpomíná Tomáš Kruczek. „Dřevo má každý rád, je to materiál neomezených možností, krásně voní a je radost na něj koukat. Je tu s námi od nepaměti, a ještě dlouho bude, byla to zkrátka jasná volba. Stačilo se jen rozhodnout a skočit do toho po hlavě,“ doplňuje Tomáš Izaiáš. Oficiálně své podnikání odstartovali v roce 2013 v garáži Kruczkových, krátce po maturitě. Za peníze, které si vydělali na brigádách, si pořídili různý dřevěný sortiment typu kuchyňské potřeby, drobné dárky či hračky a jezdili po řemeslných trzích u Ostravy. O něco později za 40 tisíc koupili doménu ČistéDřevo.cz a začali pronikat do světa online prodeje. „K tomu nás vlastně přivedli svým způsobem i naši zákaznici na trzích, kteří se ptali na možnosti zaslání zboží. Bylo to logický krok, přeci jenom celý sortiment se nám na stánek nemohl vejít,“ uvádí Tomáš Kruczek.
Z garáže do většího
Už během následujícího roku oba odešli z vysokých škol, aby se mohli naplno věnovat dřevu. „Jezdili jsme po trzích a k tomu jsme začali s výrobou dřevěných bedýnek. Do toho se rozjel také e-shop, takže jsme měli na studium minimum času. I přesto, že jsme v té době přijali naše první brigádníky, kteří balili objednávky, rozváželi je a sváželi zboží, se školou už to moc dobře skloubit nešlo. E-shop vyžadoval naše plné nasazení,“ popisuje Izaiáš. Čisté dřevo si získávalo stále více a více zákazníků, na jejichž popud začali také s gravírováním do dřeva. „Často se nás ptali, jestli máme i produkty s věnováním, tak jsme pořídili první gravírovací laser z Číny za pár tisíc korun a pustili jsme se do toho. Nebylo to ovšem nijak jednoduché. Malý nápis jsme tehdy dělali třeba hodinu a pětkrát jsme ho zkazili,“ říká se smíchem Kruczek. Poslouchat přání zákazníků se jim ovšem také tentokrát vyplatilo a zakázky přibývaly. Díky tomu si mohli už v roce dovolit pronajmout si svůj první sklad v nedalekém Havířově. Tam ale ztroskotali na faktu, že neměli se skladováním ještě žádné zkušenosti. „Jednak jsme byli v prvním patře, takže jsme museli běhat s balíky po schodech, navíc pod námi byla školka a my pravidelně v době, kdy měly děti spát, zaváželi sklad. To samozřejmě nedělalo dobrotu a po roce jsme se stěhovali,“ vysvětluje Tomáš Kruczek. Tentokrát padla jejich volba na prostory v Šenově u Ostravy, kde sídlí dodnes. Firmě se dařilo, takže se mohl rozšířit tým zaměstnanců i nabídku produktů. Veškeré výdělky opět investovali, což se opět ukázalo jako dobrý tah. Pořídili nový profesionální laser na gravírování, dále laser na řezání, čímž odstartovali vlastní výrobu produktů z překližky, později také speciální UV tiskárnu, která umí na dřevo tisknout barevně. Díky novým strojům se mohli začít věnovat i personifikaci produktů, tedy opatřit je věnováním, obrázkem či logem.
Pro dobrou věc - Nejen o tom čtěte v tištěném APŽ číslo 1.