Tereza (30) a Jana (28) šijí pracovní oděvy pro něžné pohlaví...
Montérky. Typický oděv pro muže. Funkční, avšak nijak nápaditý, jednobarevný a fádní. Tento stereotyp zbořily kamarádky Tereza Nová (30) a Jana Houhová (28) z Plzně před více než rokem, kdy toto pracovní oblečení začaly šít pro ženy. Zaměřují se na barevné motivy a komfort. Firma s názvem Monterki cílí na »ženy, které se na zahradě chtějí cítit pohodlně a třeba se i pochlubit sousedce tím, co mají na sobě«. Co o ní prozradily její zakladatelky?
Nápad přišel náhodou. V dobu, kdy pro sebe Jana sháněla ženské montérky. Tehdy ji překvapilo, že žádné vyhovující nemohla najít. Zrodil se tak záměr využít díry na trhu. „S Terkou jsme si večer daly skleničku vína a během chvíle jsme věděly, že pustit se do toho bude dobrý nápad. Jak už to tak bývá – žádný dobrý nápad nevznikne u skleničky s vodou,“ vzpomíná s úsměvem Jana. Udělaly si lehký průzkum a za pár dní bylo jasno. „Řekly jsme si, že kdyby to nevyšlo, tak alespoň bude sranda.“
Stačily tři měsíce
Samotná realizace neměla dlouhého trvání. „První dvoje »monterki« jsme měly ušité do 3 měsíců od prvotního nápadu,“ svěřuje se Jana. Postupně holky zdokonalovaly materiály, upravovaly střihy a řešily celkovou tvář firmy. „Šlo to tak rychle, až jsme se divily.“ Na počáteční obavy snad nebyl ani čas. Strach z neúspěchu navíc překonalo odhodlání a velké vzrušení. „Bály jsme se asi jako každý, kdo začne podnikat. Byly jsme ale ve velké výhodě. Ostatní podnikatelé potřebují často jako počáteční investici astronomické částky. Naše výdaje nebyly tak velké, tak jsme se neúspěchu tolik nebály. Na začátku jsme koupily jenom dvě látky, což nestálo tolik peněz. Po ušití hotových kusů jsme věděly, že jsme se rozhodly dobře.“ Původně chtěly zákaznicím nabídnout pracovní oděv, který by výhradně užily na zahradě k pracovním účelům. Pestrost látek a něžné zpracování dalo ale montérkám punc ženskosti, a tak si dívky začaly objednávat oblečení i na klasické nošení do města. „»Monterki« nosí například mladé slečny jako designový doplněk, ale i zahrádkářky, maminky, babičky – zkrátka všechny věkové skupiny. Myslíme si, že je nosí, protože jim je v nich dobře,“ říká Jana. Zároveň se dvojice snaží, aby šlo nejen o design, ale i o kvalitu. „Na zahradě se ženy chtějí cítit pohodlně a třeba se i pochlubit sousedce, jaké mají pěkné montérky.“
Nabízí 70 druhů
Během ročního podnikání se sortiment rozrostl. Firma nabízí kolem 70 montérek nejrůznějších barev a vzorů. Mezi zákaznicemi jsou nejpopulárnější kytičkované, dále puntíkaté či proužkované. Ženy si mohou vybrat mezi variantou s dlouhými nohavicemi či krátkými. „Na léto jsme naše produkty zkrátily. »Kraťáki« jsou teď v sezoně hodně oblíbené. Na podzim bychom rády přišly ještě s dětskou kolekcí a s různými doplňky.“ Šít pro pány zatím ale neplánují. Pro dětské kousky se budou pravděpodobně inspirovat dámskými střihy. Ty se podobají klasickým laclovým kalhotám. Podle Terezy a Jany se hlavně liší materiálem. Ten je odolný vůči opotřebení a zašpinění. Oproti typickým montérkám jsou zase pohodlnější. Na látkách si dávají velmi záležet. Upřednostňují českou výrobu, ale pokud narazí na kvalitního zahraničního prodejce, objednají i u něj. „Látky nakupujeme ve velkoobchodech a námi vyzkoušených e-shopech, u kterých víme, odkud látka pochází a jakou má kvalitu.“ S těmi dále pracují švadleny z chráněné dílny STYL v Plzni, „Je s nimi skvělá spolupráce,“ chválí si Jana dobré pracovní vztahy. Kvůli chybějícím zkušenostem se dívky zpočátku musely inspirovat na internetu. Zde nalezly střihy, které dál upravily podle svých představ. Zaměřily se především na to, aby pracovní oděv působil žensky. „Jelikož jsme i my ženy, víme, co dokáže postavu zeštíhlit nebo prodloužit, tím jsme se i finálně řídily. Zároveň šijeme lichotivé střihy, které skryjí i nějaké to kilo navíc,“ říkají zakladatelky přirovnávající svůj střih ke »krtečkovým kalhotkám«. Zákaznice si mohou vybrat mezi velikostmi XS až XL. „Šijeme ale i na zakázku, takže pokud jsou naše zákaznice náročnější, vyjdeme jim vstříc.“
Co s jejich podnikáním udělala corona krize a mnoho dalšího čtěte v tištěném Aha! pro ženy číslo 34.
Jeník (39) je po nehodě v bdělém kómatu - Jednou bude chodit, věří jeho máma!
Celý článek