Debata ve Sněmovně! Nový bodový systém: Co všecho a jak se změní

Změna bodového systému, přísnější pokuty, ale povolení řídit auto už od sedmnácti let. To je součástí vládní novely zákona o silničním provozu, která včera prošla ve Sněmovně druhým čtením. Jenže poslanci chtějí prosadit i další změny.
Návrh ministra dopravy Martina Kupky (47, ODS) počítá, že systém trestných bodů za přestupky se má od příštího roku zásadně změnit. V současnosti může řidič obdržet 2, 3, 4, 5 nebo 7 bodů za dopravní přečiny. Nově se to má zjednodušit pouze na tři kategorie, a sice 2, 4 a 6 bodů. Beze změn pak má zůstat maximální počet 12 bodů, po jejichž nasbírání motorista přijde o řidičák.
Vyšší pokuty
Kromě bodů se mají změnit také pokuty. „Snažíme se v maximálním možném rozsahu uplatnit to, aby vyšší sankce a i závažnější bodový postih mířil za těmi přestupky, které představují nejvážnější riziko a mohou končit vážným ohrožením zdraví,“ řekl k novele Kupka. Pokud řidič odmítne zkoušku na alkohol, bude mu hrozit pokuta až 75 tisíc korun. Dnes je to nejvýše 50 tisíc Kč. Maximální příděl šesti bodů a pokuta 25 tisíc Kč budou vedle alkoholu i za překročení rychlosti o 50, respektive 40 kilometrů v hodině mimo obec a v obci, stejně jako za vjezd na železniční přejezd přes zákaz nebo za jízdu na červenou. U té se pokuta zvýší ve správním řízení pětinásobně, a to na 25 tisíc Kč.
Rozhovor s novým ministrem školství Mikulášem Bekem
Okolo cyklistů
Během včerejšího druhého čtení byly načteny tři desítky pozměňujících návrhů. Jednou z věcí, která by se mohla zrušit je povinnost řidičů udržovat odstup 1,5 metru při předjíždění cyklistů. Zrušení opatření, které platí od loňského ledna, navrhla poslankyně hnutí ANO Zuzana Ožanová (52). „Toto pravidlo považuji za absurdní,“ zdůvodnila svůj návrh opoziční zákonodárkyně. Šéf dopravy Kupka ale změnu odmítá.
Martin Bryś a Pavel Páral hovoří o vládním konsolidačním balíčku