Poslanci rozhodli: Mastnější pokuty a taky dříve za volant?

Zákonodárci dali zelenou rozsáhlým změnám v silničním provozu. Od příštího roku se má zjednodušit bodový systém, který budě nově rozdělen na tři kategorie po 2, 4 a 6 bodech. Pod dohledem budou moci za volant i sedmnáctiletí řidiči a na vybraných dálnicích se bude moci svištět až stopadesátkou.
Silniční novela, kterou včera schválila Sněmovna a teď poputuje do Senátu, počítá hned s několika zásadními změnami. Tou asi největší změnou je revize bodového systému, který by se měl nově zúžit ze současných pěti kategorií na tři. Úřady tak budou moct přidělovat 2, 4 nebo 6 trestných bodů. Nejvyšší postih bude za zneužívání alkoholu a návykových látek za volantem, stejně jako za překročení maximální rychlosti. Třeba za telefonování za jízdy dostane ale provinilec 4 body.
Dražší chlast
„Začíná platit princip dvakrát a dost u těch nejzávažnějších přestupků a třikrát a dost u těch středně závažných,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (47, ODS). I pokuty budou o dost mastnější. Například za řízení pod vlivem alkoholu nebo za jízdu na červenou bude nově 25 tisíc korun pokuty místo původních dvaceti tisíc. A třeba odmítnutí dýchnout se prodraží až na 75 tisíc korun.
Mladší řidiči
Poslanci schválili i možnost pro nadšené mladé lidi, kteří za volant chtějí usednout o něco dřív. Nově budou moci řídit už od 17 let. Takový řidič si ale musí opatřit tzv. mentora, člověka, který řídí aspoň 10 let a na silnici se dosud nedostal do problémů – tj. nebyl mu odebrán řidičák či nedostal ani jeden trestný bod. Každý mladý řidič bude moci mít nejvýše čtyři takovéto mentory.
Na zkoušku
Novinkou bude i řidičák na zkoušku. Ten má být určitým preventivním opatřením pro začínající řidiče. Pokud dva roky od získání průkazu spáchají šestibodový přestupek nebo závažný přečin, budou muset absolvovat evaluační jízdu a dopravně-psychologickou přednášku. Půjde o čtyřhodinovou výuku příčin dopravních nehod a jejich prevence a další čtyřhodinovou teorii a jízdu v autoškole.
Až 150 km/h
Šéf rezortu dopravy si v dolní komoře také úspěšně prosadil zavedení nových úseků na dálnicích, kde bude povolena maximální rychlost 150 kilometrů v hodině. Aby se však předešlo nehodám, bude tato možnost platit jen na nových a modernizovaných částech dálnice, kde to dovolí úřady. „Podmínkou je, že vybrané úseky budou osazeny telematikou a proměnnými značkami, které umožní snížit rychlost i pod 100 kilometrů v hodině v případě snížené viditelnosti a podobně,“ uvedl ministr. Kupka slibuje vybrat tyto úseky do dvou let.
Zamítnuté návrhy
Neprošly však všechny návrhy. Na stole bylo i zavedení nové výjimky z víkendového zákazu jízd kamionů, který by jim povolil např. jízdy do místa vykládky zboží, pokud by bylo v tuzemsku. Řidiči také budou muset při předjíždění cyklistů nadále dodržovat minimální odstup 1,5 metru. V dolní komoře totiž padla osnova, která chtěla tuto povinnost zrušit.