Nejlepší kapitán Exner je prý Kodet: Tady je jasný důvod!
Nonšalantní, vtipný, lehce požitkářský, milovník, nevíte, odkud přišel. A hlavně je úplně jiný než vyšetřovatelé z klasických kriminálek. Kapitán Exner baví filmové a televizní diváky už padesát let. Před Michalem Dlouhým, který je aktuálním seriálovým Exnerem, byli možná ještě lepší Jiří Vala a Jiří Kodet.
Co je všechny spojuje?
Ironie, nadsázka, ležérnost, nadhled. Kapitán Michal Exner není macho, už vůbec ne pistolník ani upjatý kriminalista. V dobách normalizace se mu vyhnula ideologická zvrácenost. Tak dobře to autor detektivek Václav Erben (†72) napsal. „Trochu se bojím srovnávání. Herectví Jiřího Valy nebo Jirky Kodeta je fenomenální, takže mně nezbylo než si z nich vzít ponaučení a trochu je vykrást nebo se to pokusit udělat líp,“ říká s úsměvem Michal Dlouhý (48). My jsme se o srovnání pokusili, ve hře jsou přitom čtyři Exnerové. K Valovi (†73), Kodetovi (†67), a Dlouhému ještě Petr Kostka (79).
Nelze říct, kdo je lepší, každý je svůj, specifický, ale zároveň dodržuje načrtnuté kontury nadčasového detektiva bonvivána. „Mám asi nejblíž k Jirkovi Kodetovi. Kdysi jsem mu chodil za dcerou, tak mu tímto aspoň vzdám hold a dík,“ směje se ještě Dlouhý (dcera Bára je provdána za houslistu Šporcla).
Jiří Kodet Smrt talentovaného ševce, 1982
Téměř životní role Jiřího Kodeta (později ji předčily Pelíšky). V tomto snímku si sice svůdce krásných dívek dává k snídani dršťkovou polévku a malé pivo za 7,20 Kčs, jinak ovšem vykazuje spíše aristokratické vlastnosti. „Pouze málo lidí tuší, že je lord, že je číslo jedna, duší party mord,“ zpívá Petra Janů, a je tak nutno vyzdvihnout vynikající hudbu Oty Petřiny. Kodet má sice oblek, ale také hrubě pletený kardigan jak na chatu.
„Jirka pro tu roli byl nejlepší. Nebral se moc vážně jako Exner, byl parádivý, ale chytrý a vtipný,“ prohlásil režisér Jan Schmidt. Také tenhle Exner jezdil v kabrioletu, předválečném mercedesu. Vážnost žánru elegantně shodil scénou v rybníku. V absolutně nešviháckých slipech vylovil ze dna předmět doličný. Jsou tu sice esenbáci v uniformách, ale režisér je poslal kosit a hrabat louku, což v té době národ pobavilo.
Petr Kostka Bláznova smrt, 1973
Klobouk, hedvábná šála, skvěle padnoucí oblek, kravata, vestička. Rovněž správně švihácký Exner. Řemeslně dobře natočená televizní inscenace, opět znamenité herecké obsazení (Marvan, Štěpničková). Kostkův Exner také hulí jak fabrika, je elegantní, bystrý a má slabost pro ženy. A výborně tančí, především moderní tance! Na parketu dokonce vede jakýsi neformální výslech… „Prosím, ne tak výstředně, máme někdy potíže,“ nabádá ho v této scéně číšník.
Pilníčkem na nehty si dělá manikúru, když rozmlouvá s podezřelým. A nakonec se napije z láhve piva od obvodního lékaře, kde zrovna zjišťuje poměry v rodině oběti. Prostě si cvakne, ani hrdlo neutře (kde je noblesa?). Tradičního Beránka mu hraje František Němec, který později hrál Exnera ve filmu Čas pracuje pro vraha (1979), kde se ale jmenoval Marha.
Michal Dlouhý Kapitán Exner, 2017
Umí přimhouřit oko. Nikam nepatří, solitér. Vystupuje bez emocí, ale je vtipný, klidný, pohotový, pozitivně naladěný. Trochu retro chlápek. Dlouhého Exner má vkus, ale je lehký snob, požitkář a zřejmě i egoista (soudě podle toho, s jakou pečlivostí dbá o zevnějšek a komfort života). Pije drahý koňak, potrpí si na svého číšníka ze staré školy, parkuje v obýváku.
Jiří Vala Poklad byzantského kupce, 1966
Skvělý film, trochu žánr noir, místy laděný komediálně, to jsou šedesátá léta a nová vlna. Valův Exner jezdí v otevřené bugatce (prý to byla nejdražší rekvizita v té době), řídí v kožených rukavicích. Sekunduje mu Gabriela Vránová a detektivové Libíček s Lohniským, což už samo o sobě vyvolává úsměv. Vala je medvídek, roztomilý gentleman. Vystřídá několik černých i bílých košil. V malém bytě má obrazy, je sečtělý, intelektuál.
Je dobrý psycholog, pohotový, bystrý pozorovatel. Avšak zbytečně moc kouří, bráno dnešním pohledem. A kávu si sladí třemi kostkami cukru. Za zmínku stojí originální hudba Zdeňka Lišky. Fanynky tehdy vzdychaly, Vala jim připadal jako český Mastroianni a chlapi sháněli stejné černé brýle, jako měl on.
Další Exnerové
Dialogy pro klarinet, cimbál a bicí (1985), zde hrál Exnera Karel Heřmánek, přičemž šlo o velmi špatnou inscenaci. Vražda ve varieté (1981), v muzikálu karlínského divadla si hlavní roli zahrál Ladislav Županič.
Na video s Dlouhým se můžete podívta zde: