Výročí 95 let: První semafor štval řidiče! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

sobota 15. února 2025

Svátek slaví Jiřina, zítra Ljuba

Výročí 95 let: První semafor štval řidiče!

Na semaforu zavěšeném na ocelových lanech nad vozovkou se červená a zelená střídaly po 23 vteřinách.
Na semaforu zavěšeném na ocelových lanech nad vozovkou se červená a zelená střídaly po 23 vteřinách. (Foto Aha! – D. Malík, Mid AI, Profimedia.cz, Kudyznudy.cz)

Řidiči i dopravní strážníci dostali zabrat! Ne aktuálními uzavírkami, mrazivé úterý 21. ledna 1930 přineslo jinou novinku. První automatický světelný semafor. A rovnou ve středu pražského Václaváku!

Nápad řidiče tedy pořádně vytočil. „Dejte to pryč, jen to zdržuje!“ hřímali a psali naštvané dopisy do tiskovin. Nepochodili. Když se nad křižovatkou Václavského náměstí s Jindřišskou a Vodičkovou ulicí 21. ledna 1930 rozsvítil první automaticky ovládaný semafor z ČKD Praha, byla to jen první vlaštovka. Dnes jich má metropole kolem 700 a ročně přibývají.

Hrozili i bičem

„Strážník nebyl moc vidět. Chodci ani povozy ho neposlouchali. Sem tam se objevil i zdvižený bič. Prvních strážníků bylo jen 27 a řídili pět křižovatek,“ popsala bývalá ředitelka Muzea Policie ČR Marcela Machutová, proč vůbec v Praze vznikla potřeba světelných návěstidel. Automatické si vyžádal ve své době velký provoz – křižovatkou projelo denně až 19 tisíc aut, Václavským náměstím prošlo na 90 tisíc lidí! „V prvých dnech se zdálo, že nový způsob nebude míti úspěch, ale v poslední době se už vžil,“ zmiňovaly při původním zavedení semaforů tehdejší noviny. Ten první měl pro zelené a červené světlo 23 sekund, pro žlutý signál 10. Auta se i tak štosovala. A dnes tomu často není jinak.

Svolení od sovy

Nejstarší semaforovou značku metropole pořád v Praze najdete. Je jí asi 200 let stará malá sova, sedící na bidýlku u vchodu do paláce Platýz na Národní třídě. Provoz mnoha koní, kočárů a formanských vozů z ulice do stání ve dvoře ovládal jednoduchý systém. Když byla sova hlavou nahoru, mohli jste vjet. Pokud ale visela hlavou dolů, měli jste smůlu, museli si počkat.

Budoucnost bez zádrhelů?

Dnes většina semaforů umí reagovat na aktuální dopravní situaci. Mění délku signálů, reagují na vytížení okolních komunikací, zvyšují plynulost. Čidla a kamery pro automobily i MHD nebo tlačítka pro chodce mají ty chytřejší. A nejchytřejší zkouší ovládání s pomocí umělé inteligence (AI). Od loňska na křižovatkách v Patočkově ulici na Praze 6. Kromě toho, že umí předvídat, semafor řízený AI by měl minimalizovat počet zastavení aut a jejich dobu strávenou ve sledované oblasti. Zajišťuje i preferenci pro tramvaje, autobusy či vozy záchranářů. 

Víte, že...

...slovo semafor vzniklo z francouzského výrazu sémaphore? Začátkem 19. století bylo složeno ze starořeckých základů σῆμα — znamení, signál a φορός, φέρω — nést, nosič, nositel.

Od začátku pokuty

Od počátku se nerespektování barev semaforu trestalo pokutou. V Praze bývaly dvoukorunové, jen roku 1921 se na nich vybralo 24 tisíc korun, čili se řešilo 12 000 přestupků. Mimochodem, průjezd na žlutou (či oranžovou) je dnes honorován pokutou 4500 – 5500 Kč a 6 body k tomu.



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.