Zimní motorádce Aha! Jak si poradit se smykem
Zimní silnice skrývají řadu rizik, které mohou řidiče překvapit. Dramaticky snižují přilnavost pneumatik a prodlužují brzdnou dráhu. Dokud je silničáři neposypou, jsou dokonalou pastí, ve které mohou skončit i zkušení šoféři.
I moderní technika selže
V autech dnes máme řadu asistentů, které nám s jízdou po zimní silnici pomohou a které významně zvyšuji bezpečnost jízdy. Elektronický stabilizační program (ESP), protiblokovací brzdný systém (ABS) a systém kontroly trakce nám pomáhají udržet vůz na silnici. A díky pohonu všech čtyř kol zdoláme nejeden zledovatělý úsek. Jenže fyzikální zákony neoblafnou ani tyto systémy.
Na pneumatikách nešetřete
Pravidelně kontrolujte stav zimních pneumatik a nešetřete na nich. Sjeté pneumatiky jsou častým viníkem smyku. Led jako sklo nebo špatný vzorek gum je v zimě lístkem na expres rovnou do škarpy. O nutnosti mít nasazeny zimní gumy není pochyb. „Počasí, a tedy i vlhkost na silnici se může změnit z večera do rána na námrazu a ta v kombinaci s letními pneumatikami může způsobit vážné dopravní nehody,“ říká manažer oddělení likvidace škod na motorových vozidlech UNIQA Jiří Moravec.
Základy jízdy na ledu
• Jeďte maximálně rychlostí 30 km/h.
• Zachovejte klid a soustředění.
• Pevně držte volant a dělejte plynulé pohyby. • Udržujte dvojnásobný odstup od vozidel.
• Vyvarujte se prudkého brzdění a trhavého zatáčení.
Jak na nedotáčivý smyk
Je typický pro moderní vozidla s pohonem předních kol, která při něm ztrácí přilnavost. Vůz místo zatáčení jede spíš rovně.
- Při smyku v malé rychlosti uvolněte plyn a zatáčejte do směru, přestože tam vůz nejede.
- Pokud hrozí náraz, sešlápněte současně spojku a brzdu.
- Vozidlo se většinou čelně zastaví, posádku chrání bezpečnostní prvky.